تعیین تکلیف لبنی‌ها تا پایان هفته

16:29 - 1400/01/17
در حالی که وضعیت مصرف و واردات لبینیات با تاکید بر شیر نشان می‌دهد دولت برنامه‌ای برای افزایش سرانه مصرف لبنیات ندارد، قرار است سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کارخانه‌های لبنی مبنی بر افزایش قیمت 3 محصول شیر، پنیر و ماست را بررسی و تا 2 روز آینده نتیجه آن را اعلام کنند.
تعیین تکلیف لبنی‌ها تا پایان هفته

سرانه مصرف شیر

رضا باکری در پاسخ به اینکه آیا با وجود تولید شیر خشک از محل شیر مازاد مصرف، کره و شیر خشک از بلاروس وارد می‌شود؟ گفت: در سال 95 از محل شیر خام مازاد که تبدیل به شیر خشک کردیم 24 هزار تن شیر خشک صادر شد. سرانه مصرف شیر پایین است؛ در حالی که مقرر شده بود در پایان برنامه پنجم توسعه رقم سرانه مصرف شیر به 165 کیلوگرم برسد اما در شرایط فعلی همچنان 85 کیلوگرم است.

مازاد تولید

دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌‌وگو با فارس با بیان اینکه وقتی مصرف داخلی افزایش ندارد، با مازاد تولید مواجهیم، تاکید می‌کند: نتوانستند برنامه‌ای برای رشد سرانه مصرف لبنیات خانوار تنظیم و ارائه کنند و در نتیجه با مازاد شیر خام روبه‌رو هستیم و جایی برای واردات شیر خشک وجود ندارد. به گفته باکری، این نظر وزیر کشاورزی بلاروس بوده که پیشنهاد صادرات شیر خشک به ایران را داده است، ولی ما با توجه به این وضعیت بازاری برای شیر خشک کسی نداریم، مگر اینکه با افزایش مصرف مواجه شویم.

پایان هفته سرنوشت‌ساز

وی در پاسخ به اینکه قرار بود تا سازمان حمایت پس از بررسی و کارشناسی درخواست کارخانه‌های لبنی افزایش 3 محصول شیر، پنیر و ماست را اعلام کند، گفت: کارهای کارشناسی رو به اتمام است و تا پایان هفته سازمان حمایت تصمیم خود را در مورد این سه محصول اعلام می‌کند.

ماجرای واردات

ماجرا به این بر می‌گردد که دو کارخانه لبنی در ایام نوروز به صورت خودسرانه قیمت شیر و ماست خود را افزایش دادند و این موضوع با واکنش سازمان حمایت مواجه شد؛ به طوریکه کارخانه‌ها قیمت را به حالت اول بازگرداندند، اما درخواست افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه‌ جانبی در دستور کار سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده قرار گرفت. در چند سال اخیر کارخانه‌ها به دلیل افزایش قیمت شیر و کاهش مصرف با مازاد شیر خام مواجه شدند که به ناچار آن را تبدیل به شیر خشک و نگهداری در انبارهای خود کردند که با باز شدن بازار روسیه این شیر خشک‌ها صادر شد. در این میان سه روز پیش یکی از مقام‌های وزارت کشاورزی بلاروس از ابراز تمایل ایران برای واردات لبنیات و فرآورده‌های گوشتی از این کشور خبر داده و گفته بود: برای صادرات شیرخشک و کره در حال مذاکره با ایران هستیم.