علائم هشدار را باید روشن کرد

پرواز پرقدرت بورس تهران| چرا باید نگران باشیم؟

12:30 - 1400/01/21
شاخص کل بورس فرت روز پایانی کاری هفته را از دست نداد و دوباره به مسیر صعودی خود ادامه دارد. با وجود غیرقابل پیش بینی شدن روند بازار سهام در این میان باید نسبت به رالی برخی از نمادها نگران بود.
پرواز پرقدرت بورس تهران| چرا باید نگران باشیم؟

به گزارش «دنیای بورس»، شاخص کل بورس تهران در نیمه نخست معاملات امروز با رشد نزدیک به 8 هزار واحدی به کانال 385 هزار واحد نزدیک شد. در معاملات امروز دو غول فلزی در کنار هلدینگ فارس در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار دارند.

در هفته‌های گذشته به دلایل ارزندگی دو سهم «فملی» و «فولاد» اشاره شده بود. در شرایط کنونی نیز از ابتدای معاملات امروز هجمه تقاضا به سمت این نمادها به تشکیل  صف خرید در این دو سهم منجر شد. در کنار این نمادها نمادهای پالایشی و سنگ آهنی‌ها نیز در میان نمادهای بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار دارند.

همچنان رونق بازار جهانی و سیگنال‌های ارزی از دلایل اصلی رشد سهام کالایی محسوب می‌شود. در میان نمادهای کوچک‌تر باید نسبت به رالی داغ برخی از نمادهای سیمانی ابراز نگرانی کرد. گرچه بعضا بهانه‌هایی برای حمایت از این نمادها مطرح می‌شود اما صعود ممتد این نمادها بدون پشتوانه بنیادی می‌تواند علائم هشدار را برای این نمادها روشن کند.

در هفته‌‌های گذشته به رشد محسوس نسبت قیمت به درآمد انتظاری این نمادها اشاره شده بود. علاوه بر این باید به رشد محسوس این نسبت بنیادی قابل توجه در دیگر نمادهای کوچک‌تر از گروه غذایی یا دارویی نیز اشاره کرد.

امروز سهام خودرویی و بانکی اما مورد استقبال قرار نگرفتند در هفته‌های گذشته اشاره شده بود برخی از سیگنال‌های متغیرهای کلان مانند نوسان ارزی می‌تواند در تعیین مسیر بازار سهام موثر باشد. در این گزارش عنوان شده بود که حفظ سطوح بالای ارز همچنان تقاضا را برای سهام کالایی پرشور نگه می‌دارد و از سوی دیگر اگر احتمال افت نرخ دلار را متصور باشیم احتمال افزایش تقاضا به سمت گروه‌های بزرگ غیرکالایی مانند بانک‌ها و خودرویی‌ها وجود دارد (این گزارش را در این‌جا بخوانید).

این در حالی است که دلار همچنان در نیمه پایینی کانال 13 هزار تومان نوسان می‌کند. همچنان باید به نوسان احتمالی دلار و اثر آن بر سهام کالایی و دیگر نمادهای بازار توجه داشت.

بهتر است بخوانیم:‌  جنگ تجاری چین و آمریکا | فاز اول توافق و هرآنچه باید از آتش‌بس پکن و واشنگتن بدانیم

 

در انتظار اوج‌گیری/ رقابت تنگاتنگ

 پس از جهش سهام در ابتدای معاملات امروز به نظر می‌رسد بار دیگر فشار فروش در حال افزایش است. با این حال تقاضا همچنان پرقدرت است و همین موضوع می‌تواند بار دیگر مانع از افت محسوس قیمت سهام شود. 

 در چنین شرایطی بار دیگر انتظار اوج‌گیری چشم‌گیر ارزش معاملات وجود دارد. تا این لحظه ارزش معاملات خرد بورس تهران به حدود 1800 میلیارد تومان رسیده است.

«فملی» بیشترین ارزش معاملات خرد را در اختیار دارد. صف‌ خرید سهام ملی مس با عرضه سنگین سهام‌داران به خصوص حقوقی‌ها مواجه شد و همین موضوع در کنار تقاضای موجود ارزش معاملات این نماد را افزایش داده است.

«کویر» نیز با صف خرید در 2152 مواجه است. این نماد عملکرد ناامیدکننده‌ای را در تابستان به نمایش گذاشت و کل سود بهار را که بر اساس ارزش‌گذاری سهام انجام شده بود زیر سوال برد. در شرایط کنونی پس از رشد بیش از 3 برابری این سهم انتظار قابل توجهی برای عملکرد پاییز وجود دارد. اگر در این فصل نیز «کویر» نتواند چندان موفق عمل کند باید در انتظار واکنش معامله‌گران سهام بود.

 رقابت تنگاتنگی را در جدول نمادها با بیشترین ارزش معاملات شاهد هستیم. هر سه نماد «فملی» و «فولاد» و «کویر» ارزش معاملات بیش از 60 میلیارد تومان را تجربه کرده‌اند و فاصله ارزش معاملات این نمادها نسبت به یکدیگر کمتر از یک میلیارد تومان است.

 فولاد مبارکه طی هفته‌های عنوان بزرگترین شرکت بازار را به «فارس» واگذار کرده است  و بار دیگر هلدینگ فارس با فاصله ده درصدی بزرگترین شرکت بازار سهام کشورمان لقب گرفته است. ارزش بازار «فارس» به بیش از 84 هزار میلیارد تومان رسیده است.

با هم بدانیم: