پرمعامله‌ترین صنعت بازار به کدام سمت می‌رود؟

خودرویی‌ها روی موج ورود نقدینگی

بیش از یک سال از اوج‌گیری شاخص صنعت خودرو می‌گذرد. زمانی که فعالان بازار به شدت به تأثیر توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بر صنعت خودرو خوش‌بین بودند. نتیجه رشد شدید شاخص صنعت خودرو در آن دوره، افت قابل توجه این نماگر در سال 95 و رکود معاملات این صنعت برای مدت یک سال بود. امسال اما شاخص این صنعت از محدوده معقول‌تری آغاز به کار کرده است و شاید همین موضوع است که سبب شده فعالان بورس با خرید سهام شرکت‌های خودرویی باعث شوند که بازدهی 17 درصد برای این صنعت از ابتدای سال جاری رقم بخورد. اما رشد اخیر قیمت سهام خودرویی‌ها تا چه حد پایدار خواهد بود؟

حقیقت این است که رشد جهشی شاخص خودرو از اوایل سال جاری مبنای بنیادین مستحکمی ندارد. رشد اخیر این گروه با شایعه تعدیل مثبت قابل توجه «خساپا» آغاز شد و شاخص این گروه از سطح 16 هزار و 800 واحدی آغاز به حرکت کرد. حالا و با گذشت 13 روز کاری از آن سطح، شاخص خودرویی به سطح 19 هزار و 774 واحد رسیده است و در این مدت بازدهی 17.7 درصدی را ثبت کرده است.

این جهش قابل توجه ، بسیاری را به یاد روزهای طلایی خودرویی‌ها انداخته است. اما فراموش نکنید که خودرویی‌ها به امید آثار لغو تحریم‌ها و قراردادهای پرحاشیه از محدوده 8 هزار تا 27 هزار واحد رشد کردند. این در حالی است که حالا با گذشت یک سال از آن دوره هنوز رشد معناداری در سودآوری خودرویی‌ها مشاهده نمی‌شود. فعالان بازار حالا به خوبی مشکلات خودرویی‌ها را درک کرده‌اند و بعید است که به این راحتی‌ها دوباره به سودآوری شرکت‌های خودروساز خوشبین شوند.

آنچه این روزها باعث اقبال بورس‌بازان به نمادهای خودرویی شده است، خوشبینی به جهش سودآوری شرکت‌های خودروساز نیست. بلکه ورود نقدینگی تازه‌نفس آن هم به بهانه انتخابات است. مانند بسیاری از شرکت‌های کوچک، خودرویی‌ها هم از هیجان انتخاباتی بازار سود می‌برند. نکته دیگری که باعث می‌شود خودرویی‌ها برای صعود مستعد باشند، فاصله گرفتن شاخص این صنعت از قله 27 هزار واحدی خود است. از آنجا که بسیاری از سهامداران خودرویی هنوز در زیان به سر می‌برند، پتانسیل کمتری برای ظهور فروشنده‌های بزرگ در این نمادها وجود دارد. از طرف دیگر هنوز هستند سهامدارانی که سهم‌های خود را از پیش از زمستان 94 در پرتفوهای خود دارند. بنابراین شاید انتظار بی‌جایی باشد اگر فرض کنیم خودرویی‌ها می‌توانند به این زودی‌ها افت‌های سال 95 خود را جبران کنند.

خودروسازان به کدام سمت؟

در شرایط فعلی، اگر فرض کنیم که مبنای فاندامنتالی برای افزایش قیمت سهام شرکت‌های خودرویی وجود ندارد، باید بنا را بر این بگذاریم که فعالان نمادهای خودرویی‌ها بیشتر نگاهی تکنیکالی دارند. لذا احتمالا سودمندتر است اگر روندهای قیمتی شرکت‌های خودرویی را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

شاخص گروه خودرو حال از کف تقریبا 17 هزار واحدی خود، 3 هزار واحد فاصله گرفته است و به مرز 20 هزار واحد رسیده است. علاوه بر آن که محدوده 20 هزار و احدی برای شاخص صنعت خودرو یک مقاومت ذهنی محسوب می‌شود، روی سطح 38.2 درصد اصلاحی فیبوناتچی (مربوط به روند صعودی زمستان 94) قرار گرفته است. لذا انتظار می‌رود که فردا عرضه‌ها در گروه خودرو افزایش یابد. نمادهای بزرگ و لیدرهای این صنعت نیز شرایط مشابهی دارند. «خودرو» در مرز مقاومتی 300 تومان قرار گرفته است و «خساپا» تا مقاومت مهم 145 تومانی تنها یک گام فاصله دارد. شرایط در نمادهای قطعه‌ساز اما، تا حدودی متفاوت است. قطعه‌سازان بعضا از مقاومتهای مهم خود عبور کرده‌اند یا در حال عبور از این محدوده‌ها هستند. برای مثال «خرینگ» امروز از محدوده 100 تومانی عبور کرد (البته برای تأیید شکست این مقاومت هنوز زمان لازم است)، «ختوقا» مقاومت 200 تومانی را با قدرت پشت سر گذاشته و «خشرق» با مقاومت 245 تومانی درگیر است.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود که بازار فردا، بازار پرعرضه‌ای برای خودرویی‌ها باشد.  اگر فشار نقدینگی و هیجان خرید سهام ادامه پیدا کند، احتمالا مقاومت‌های فعلی شکسته شوند و در این صورت می‌توان انتظار رشد بیشتری از گروه خودرویی داشت. در غیر این صورت احتمالا شاهد استراحت یا اصلاح قیمت‌ها خواهیم بود که سناریوی محتمل‌تری به نظر می‌رسد. شاید ورود به این صنعت در شرایط فعلی نیازمند تأمل بیشتری باشد تا بازار تصمیم خود را درباره ادامه روند بگیرد.

Submitted by admin on