روانشناسی بازار و تاثیر آن بر تصمیم گیری سرمایه گذاران

به علمی که به ما کمک می کند تا رفتار انسان را توصیف، بررسی و در نهایت کنترل کنیم، روانشناسی گویند. باتوجه به این تعریف، اگر رفتار انسان ها را در بازارهای مالی مورد بررسی قرار دهیم، یعنی درحال تجزیه و تحلیل روانشناسی بازار های مالی هستنیم.

رپرتاژ آگهی : معامله گران در بازارهای مالی، تصمیمات زیادی می گیرند و ممکن است که این تصمیمات براساس احساسات باشد. اگر یک معامله گر در بازارهای مالی بر پایه احساسات تصمیم بگیرد و از منطق دور شود، ممکن است که ضررهای بزرگی را تجربه کند. در نتیجه، باتوجه به اهمیت موضوع روانشانسی بازار های مالی، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

روانشناسی چیست؟

قبل از شرح روانشناسی بازار معاملاتی ابتدا باید بدانیم که اصلا روانشانسی چیست؟

روانشناسی به عنوان یک علم شناخته می شود که برای مطالعه رفتار و ذهن انسان ها مورد استفاده قرار می گیرد. علم روانشناسی به دنبال این است که به ما بگوید چگونه عوامل بیرونی می توانند احساسات یک فرد را تحت تاثیر قرار دهند، تفکر و تصمیم‌ گیری او را از منطق دور کنند. هر فردی که به علم روانشناسی پی ببرد و در آن عمیق شود، می تواند بینش بهتری از خود و دیگران پیدا کند و تصمیمات منطقی تری را در هر لحظه از زندگی خود بگیرد. روانشناسی می تواند در هرکاری به انسان کمک کند؛ زیرا انسان ها دارای احساس هستند و ربات نیستند؛ در نتیجه، در انجام هر کاری از جمله فعالیت در بازارهای مالی می توانند احساسی شوند. احساسی شدن افراد حین معاملات می تواند به شدت تصمیمات آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و ضررهای بزرگی را به آن ها وارد کند. معامله گری که نتواند حین معاملات خود، احساسات خود را کنترل کند، مطمئنا نمی تواند به موفق و سودآوردی در بازارهای مالی برسد.

روانشناسی بازار های مالی چیست؟

همان طور که گفته شد، روانشناسی بازار های مالی یعنی بررسی رفتار معامله گران در زمانی که قصد دارند معامله انجام دهند.معامله گران باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا به خوبی خود را بشناسند و از تمامی احساسات خود حین معامله آگاه باشند. احساسی که معامله گران حین معامله تجربه می کنند، ممکن است که با یک دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، فردی ممکن است حین معامله دارای حس طمع باشد و فردی دیگر ممکن است که حس ترس را تجربه کند. همچنین، ممکن است که دو معامله گر دارای یک حس مشابه حین معامله (مثلا ترس) باشند، اما بنا به دلایلی از جمله سن، جنسیت، شرایط زندگی، میزان درآمد، میزان تجربیات شخصی و... نیاز به راه کارهای مختلفی برای کنترل ترس خود داشته باشند و یک راه حل مشخص برای هر دو کارایی نداشته باشد.

که باید برای کنترل آن به دنبال راه ها و موقعیت های ذهنی مختلف، احساسات و انگیزه های متفاوتی را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، این واقعیت که یک فرد، سهامی را برای مدت طولانی نگه می دارد، نشان می دهد که او می خواهد از ضرر جلوگیری کند. یکی از تاثیرگذارترین عوامل بازار، رفتار معامله گران است. ورود به روانشناسی بازار و درک رفتار معامله گران تاثیر بسزایی در موفقیت افراد در بازارهای مالی خواهد داشت. شما برای ورود و آموزش روانشناسی بازار به سایت dolfinvest.com مراجعه کنید. در واقع می توان گفت یکی از سه رکن اصلی موفقیت در بازارهای مالی، روانشناسی بازار است. یک معامله گر موفق باید علاوه بر استراتژی های معاملاتی و مدیریت سرمایه، به روانشناسی بازار نیز تسلط داشته باشد.

چرا روانشناسی بازار اهمیت دارد؟

اگر به بررسی گذشته بازار بپردازید، می بینید که تحلیل بازار شاید چندان کار سختی نباشد. در واقع، افراد در گذشته بازار با خیال راحت تر و آسوده تری نمودار ار چک می کنند و به تمرین و تحلیل می پردازند؛ دلیل این تفاوت را می توان یک عامل بیرونی به نام سرمایه دانست که به طور کامل بر رفتار و ذهن معامله گران تاثیر می گذارد. وقتی در گذشته بازار درحال بررسی می باشید، هیچ سرمایه یا پولی درمیان نیست که قصد ریسک بر روی آن را داشته باشید تا احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهد و ذهن و رفتار شما را درگیر خود کند؛ اما حین انجام معامله در بازار واقعی (لایو بازار) شرایط کمی متفاوت است.

در لایو بازار به دلیل اینکه سرمایه و پول شخصی شما درمیان است، ریسک هایی از جمله از دست رفتن سرمایه وجود دارد؛ در نتیجه، احساسات شما می تواند به طور کامل تحت تثیر قرار گیرد. با توجه به این تعاریف فرض کنید که شما یک ارزدیجیتالی را خریداری کرده اید و زودتر از اینکه قیمت به حد سود خود برسد، آن را فروخته اید. این فروش زود هنگام کاملا مشخص است به دلیل احساسی شدن شما رخ داده است که در این شرایط باید رفتار خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که احساساتی، تصمیم شما را تحت تاثیر قرار داده است. اگر بتوانید احساسات درگیر شده خود را شناسایی کنید، سپس می توانید راهکار مناسب برای کنترل آن ها را پیدا کنید.

آیا داشتن استراتژی ثابت می تواند در کنترل احساسات کمک کند؟

در بحث روانشناسی تریدر، همه فعالین بازارهای مالی با این موضوع موافق هستند که اگر یک تریدر دارای استراتژی ثابت و مشخصی برای انجام کلیه معاملات خود باشد، کنترل احساسات برای او راحت تر و ساده تر خواهد بود. اما شاید شما با وجود داشتن استراتژی‌ ثابت، باز هم موفق به کسب سود نمی ‌شوید. اینجا دقیقا جایی است که روانشناسی بازار معاملاتی باز دوباره اهمیت پیدا کند و به کمک آن است که می توان از معاملات هیجانی جلوگیری کرد.

سه مورد از متداول ترین احساسات معامله گران

در بحث روانشناسی بازار های مالی، احساسات مختلفی ممکن است معامله گران را تحت تاثیر قرار دهد؛ در ادامه به سه مورد از مهم ترین های آن اشاره خواهیم کرد:

1. ترس

در روانشناسی بازار معاملاتی، ترس از مهم ترین احساسات است. رفتارهایی از جمله معامله با حجم کم، بستن زود هنگام معامله، جابه جایی حدضرر و... می تواند رفتارهایی از معامله گران باشد که از ترس می آید. ترس می تواند باعث افزایش اشتباهات معامله گران شود و اگر کنترل نشود می تواند حساب معاملاتی را به طور کامل نابود کند.

2. هیجان

هیجان، احساس دیگر در روانشناسی تریدر است که معمولا هنگامی به سراغ تریدر می رود که سودهای بزرکی تجربه کرده است. این حس موجب می شود که تریدر دچار غرور شود . معاملات بعدی خود را با حجم بالا باز کند یا حتی اصلا طبق استراتژی خود پیش نرود. در چنین شرایطی، بهترین کار این است که از پای چارت بلند شد و هیجان خود را در جای دیگر تخلیه کرد.

3. طمع و اعتماد به نفس بیش از حد

اگر به دنبال انجام معاملاتی باشید که صرفا فکر می کند می تواند سودآور باشد، احتمالا دچار طمع شده اید. طمع شاید باعث سود شود، اما در نهایت برای شما شکست را به ارمغان خواهد آورد. یک معامله گر موفق همیشه باید با دلیل و منطق و طبق استراتژی معاملاتی خود وارد معامله شود. همچنین، به حدسود و حد ضرر خود پایند باشد.

نحوه کنترل احساسات حین معامله

راه های بسیاری برای کنترل احساسات حین معامله وجود دارد که در ادامه به شرح 4 مورد می پردازیم:

  1. قوانین شخصی برای خود ایجاد کنید؛ به عنوان مثال، مشخص کنید که در روز نباید بیشتر از 5 معامله انجام دهم یا در طول روز نباید بیش از 3% ضرر کنم و ... .
  2. شرایط کلی بازار را بسنجید و در زمان هایی که احساس سردرگمی در بازار می کنید، معامله نکنید. به عنوان مثال، هنگامی که نمی تواند روند بازار را شناسایی کنید که سپس در جهت آن به معامله بپردازید، معامله نکنید.
  3. در مواقعی که احساساتی شده اید، حجم معاملات خود را کاهش دهید. کاهش حجم معاملات در کنترل احساس بسیار تاثیر گذار است.
  4. طبق استراتژی ثابت معامله کنید و ژورنال بنویسید. معامله براساس یک استراتژی ثابت باعث می شود که فقط در زمان هایی وارد معامله شوید که آن استراتژی به شما نقطه ورود دهد. این کار باعث می شود که تعداد معاملات شما کمتر، تمرکز شما بیشتر و تصمیمات شما منطقی تر شود. از طرفی، در ژورنال معاملاتی خود، معامله خود را به طور کامل شرح دهید تا متوجه شوید که حین انجام آن معامله چه احساستی درگیر شده است. سپس در جهت حل آن ها، راه کارهای مناسب را پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره روانشناسی بازار های مالی صحبت شد. در روانشناسی بازار معاملاتی فرقی ندار که در کدام بازار فعالیت می کنید. در واقع، روانشناسی در همه بازار ها از جمله روانشناسی بازار سرمایه (بورس)، روانشناسی بازار ارز دیجیتال، روانشناسی بازار فارکس و... وجود دارد و معامله گران باید در کنترل آن کوشا باشند. اگر به دنبال سرمایه ‌گذاری یا معامله ‌گری در بازارهای مالی می باشید، بدانید که بدون روانشناسی نمی توانید به موفقیت و سودآوردی برسید.

Submitted by abbasi on