کدال، چرا یکی از پربازدیدترین سامانه های بورسی است؟

سایت سازمان بورس و اوراق بهادار یک بستر مهم در خصوص بازار سرمایه است که شامل بخش‌های مهمی مثل آشنایی با بازار سرمایه، نهادهای تحت نظارت، اطلاعات و آمار درباره سازمان و قوانین، مقررات و امور حقوقی می‌شود.

رپرتاژ آگهی: با این حال برای تحلیل دقیق‌تر و دریافت نتیجه‌ی بهتر در خصوص بازار سرمایه نیاز به ابزارهایی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان سایت کدال اشاره کرد. در این مقاله به معرفی و مزایای و اهداف سایت کدال و همچنین به این سوال که چرا کدال یکی از پربازدیدترین سامانه‌های بورسی است پاسخ داده می‌شود.

سایت کدال چیست؟

کدال مخفف عبارت (Comprehensive Database Of All Listed Companies) به معنای سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران است. این سایت یک پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شد.

منظور از ناشران بورسی چیست؟

ناشر اوراق بهادار(شخص حقوقی که اوراق بهادار را به نام خود منتشر می‌کند) و ناشر بورسی ناشری است که اوراق بهادار آن در بورس پذیرفته شده و ناشر غیربورسی ناشری است که اوراق‌ بهادار آن نزد سازمان بورس ثبت شده ولی در بورس یا بازار فرابورس پذیرفته نشده است. ناشران که همان شرکت‌های عضو بازار مالی بورس، فرابورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند، موظف به ارائه گزارش‌های دوره‌ای ماهانه، سه ماه و سالانه و انتشار اطلاعات موثق در سایت کدال هستند.

اهداف اصلی سایت کدال

به طور کلی هدف اصلی طراحی و بکارگیری این سامانه حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، شفاف‌سازی اطلاعات، توسعه بازار سرمایه و افزایش کیفیت گزارشگری مالی است و به طور جزئی به موارد زیر نیز می توان اشاره کرد:

  • تسریع در ارائه اطلاعات ناشران اوراق بهادار و افشای عمومی آن
  • ایجاد سازوکاری جهت تسهیل فرایند تهیه و افشای اطلاعات
  • ایجاد سازوکارهای بهینه و مناسب گزارش‌گیری و گزارشگری مبتنی بر اصول جهانی جهت فعالان بازار سرمایه
  • فراهم آوردن امكان دسترسی آسان استفاده‌کنندگان به اطلاعیه‌ها
  • فراهم آوردن امكان نظارت مؤثرتر بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات
  • افزایش شفافیت اطلاعاتی از طریق کاهش دورۀ زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات و افزایش دقت در محاسبات و کنترل‌ها
  • افزایش هماهنگی واحدهای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و ارتقای سطح اطلاع‌رسانی

کاربردها و مزایای کدال

سامانه کدال با شفاف‌سازی اطلاعات مرتبط با شرکت‌های عضو بازارهای مالی بررسی دقیق و تصمیم‌گیری بهتر را برای سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر می‌کند و همچنین برخی دیگر از مزایای آن شامل موارد زیر است:

  • تسهیل و سرعت بخشیدن به فرایند ارائه اطلاعات شرکت‌ها
  • ایجاد بسترها و فرایندهای گزارش‌گیری طبق اصول جهانی
  • ایجاد دسترسی آسان به اطلاعات برای سهامداران و تحلیلگران
  • ایجاد سیستم نظارتی دقیق، افزایش دقت محاسبات و افزایش شفافیت اطلاعاتی

 فرآیندهای اصلی کدال

  • آماده‌سازی و ثبت گزارش‌ها به‌وسیله ناشران
  • دریافت و پذیرش گزارش‌ها توسط سامانه
  • ذخیره و بازیابی گزارش‌های دریافتی
  • تحلیل و نظارت بر گزارش‌ها توسط كارشناسان سازمان
  • انتشار اطلاعات به عموم

 بخش‌های مهم سایت کدال

۱. خانه. ۲. ناشران. ۳. نهادهای مالی. ۴. سامانه سنم. ۵. سامانه تدان. ۶. سامانه صورتحساب.

 کدال چه گزارش‌هایی را منتشر می‌کند؟

دامنه گزارش‌هایی که در سایت کدال منتشر می‌شود گسترده است که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان دوره:

شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بازار بورس و اوراق بهادار وظیفه ‌دارند صورت‌های مالی خود را در پایان هر دوره سه ‌ماهه انتشار دهند صورت‌های مالی میان‌ دوره‌ای ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و گزارش سال مالی که در پایان ۱۲ ماه ارائه می‌شوند، در سامانه کدال ثبت می‌شوند.

گزارش ماهیانه:

شرکت‌ها از سال ۱۳۹۵ تا به امروز موظف به انتشار گزارش ماهانه که شامل میزان فروش، حجم و نرخ فروش، ارزش ریالی فروش کل و خدمات ارائه ‌شده طی هر دوره یک ‌ماهه، و در نهایت ارزش ریالی فروش کل هستند.

گزارش هیئت مدیره:

این گزارش‌ها که سالانه از اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها درباره وضعیت فعلی شرکت و پیش‌بینی وضع آینده آن ارائه می‌شود می‌تواند یک منبع بسیار خوبی برای تصمیمات سهامداران باشد.

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف:

شرکت‌ها موظف شده‌اند اطلاعاتی را که بر سود هر سهم اثر می‌گذارند را در قالب گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف منتشر کنند.

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب:

این گزارشی که ارائه می‌شود شامل اطلاعاتی است که سهامداران نیازدارند از آن‌ها آگاه باشند؛ اما تاثیر مستقیم روی سود هر سهم ندارند.

گزارش تفسیری مدیریت:

این گزارش، همراه با صورت‌های مالی میان ‌دوره‌ای، انتظارات مدیریت از فروش را مطرح می‌کند.

یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی:

در سامانه کدال عنوانی به اسم یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی است که شامل گزارش‌های حسابرسی شده شرکت هستند.

و در آخر

برای سرمایه‌گذاری در یک بازار مالی و شرکت‌های عضو آن، آشنایی با این بازار و کسب اطلاعات موثق و مفید درباره شرکت‌ها و وضعیت آن‌ها همواره به وجود یک پایگاه اطلاعاتی جامع و قابل‌ اعتماد نیاز است تا تحلیل‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با آگاهی کامل انجام گیرد. یکی از مهم‌ترین منابع برای دریافت این اطلاعات، سامانه کدال است.

آگاهی از جزئیات بازار به سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار مالی قدرت تحلیل بیشتری می‌دهد و زمینه لازم برای یک سرمایه‌گذاری منطقی را ایجاد می‌کند. باتوحه به این که مهمترین ویژگی بازار سرمایه، شفافیت بالای معاملات در آن است این سامانه با هدف مكانيزه كردن جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان طراحی شده است و یکی از دلایلی است که باعث شفافیت در بازار سرمایه می‌شود همچنین مرجعی است که اطلاعات مهم و صورت‌های مالی و گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها، اطلاعاتی همچون افزایش سرمایه، صورت های مالی، گزارش هیئت مدیره، افشای اطلاعات الف و ب، زمان پرداخت سود را منتشر کرده و به صورت رایگان در اختیار علاقه‌‌مندان قرار می‌دهد.

Submitted by honarkar on