پیش بینی بورس فردا 24 شهریور 1403 / بهترین و بدترین بازدهی شاخص کل در کدام دوره رقم خورده است؟

15:23 - 1403/06/23
اکوایران: بازار بورس تهران روز چهارشنبه اولین روز کار خود با رئیس جدید سازمان را سپری کرد و تغییرات جزئی ایجاد شده روی نمادهای در تابلوهای معاملاتی نشان از بی تفاوتی اهالی بازار سرمایه به رئیس جدید را نشان می‌داد! البته که هنوز امضای حکم ریاست خشک نشده است و باید منتظر ماند و دید که برنامه‌های حجت اله صیدی برای روزهای آینده بازار سرمایه چه خواهد بود؟

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات گروه فلزات اساسی در صدر بود اما رقم آن نسبت به روزهای پیشین کمتر ثبت شده بود. فلزات اساسی با 210 میلیارد تومان ارزش معاملاتی جایگاه نخست را داشتند و گروه خودرویی با کنار گذاشتند شیمیایی‌ها و ارزش معاملاتی 205 میلیارد تومانی جایگاه دوم را از آن خود کردند. تا در نهایت شیمیایی‌های با 197 میلیارد تومان سومین گروه باشد. ارزش معاملات این سه گروه بزرگ بازار سرمایه در مجموع به اندازه ارزش معاملات یک گروه در روزهای معمول بازار سرمایه نمی‌رسید و رئیس جدید سازمان و تیم اقتصادی دولت چهاردهم باید به این وضعیت رسیدگی کنند.

 

 البته که دکتر عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اولویت اصلی دولت چهاردهم را در بورس، بازگرداندن اعتماد مردم به این بازار اعلام کرده است و عنوان داشتند که بازار سرمایه از نظر تأمین مالی جریان سرمایه گذاری در اقتصاد ایران در جایگاه بسیار حساس و مهمی است و ما نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم.

 اما روزنامه دنیا اقتصاد نیز در خصوص بازدهی شاخص کل در دوران رؤسای قبلی سازمان این طور نوشته است که در شش دوره گذشته علی صالح آبادی بیش از 600 درصد بازدهی را در دوران ریاست خود برای شاخص کل به ارمغان آورده است این در حالی است که در همین بازه زمانی دلار 279 درصد بازدهی داشته است. البته باید این گزارش انتقاداتی وارد شود چرا که در این بازه‌های زمانی دلار توسط دولت‌ها سرکوب می‌شد و اجازه داده نمی‌شد دلار به قیمت واقعی خود برسد و این همان ارز پاشی است که کارشناسان در مورد آن صحبت می‌کنند.

 با این حال و با همین فرضیه ثبات (یا سرکوب نرخ ارز) برای همه مدیران سازمان بورس این ارزیابی را انجام بدهیم. محمد فطانت‌فرد با 8 درصد بازده کمترین میزان بازدهی شاخص کل را به خود اختصاص داده است.

 و رتبه اول بازدهی را باید به شاپور محمدی داد با بیش از 700 درصد بازدهی برای شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران. نکته جالب این گزارش که دنیای اقتصاد به اشاره کرده است موضوع تفاوت بازدهی دلار با شاخص کل است که تقریباً در همه دوره‌های ریاست سازمان بورس حداقل به اندازه رشد دلار شاخص کل بازدهی داشته است. اما این بازدهی برای دوران مجید عشقی کاملاً متفاوت است بازدهی دلار به گزارش دنیای اقتصاد در دوران مجید عشقی 120 درصد بوده است و بازدهی بازار شاخص کل 50 درصد ثبت شده است.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه را نیز بدون تغییر خاصی سپری کرد و بازار در انتهای هفته در حوالی 2 میلیون و 80 هزار واحدی کار خود را تمام کرد.

 شاید همچنان صحبت کردند در خصوص تحلیل تکنیکال بازار سرمایه کار بسیار سختی باشد چرا که بازار مهم‌ترین فاکتور خود یعنی ارزش معاملات را از دست داده است. پس خیلی نمی‌شود روی نمودارها حساب باز کرد از طرفی هم دامنه نوسان محدود است و باید دید برای هفته آینده رئیس جدید سازمان چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد!

پیش بینی بورس فردا 24 شهریور 1403 / بهترین و بدترین بازدهی شاخص کل در کدام دوره رقم خورده است؟14