پیش بینی بورس فردا 19 شهریور 1403 / انتظارات اهالی بازار از رئیس بعدی سازمان

16:56 - 1403/06/18
اکوایران: بازار بورس تهران دومین روز کاری خود را بدون مدیر به پایان برد و این بار بودن یا نبود مدیر برای این بازار تفاوت چندانی را نداشت چرا که بازار در مسیر نزولی و خروج پول خود مصمم است و در نهایت بیش از 13 هزار واحد افت را تجربه کرد.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری عدد شاخص با افت بیش از 13 هزار واحدی حوالی 2 میلیون و 88 هزار واحدی قرار گرفت. بازار گروه شاخص هم وزن نیمه اول بازار را مثبت شروع کرد اما فشار عرضه‌های بازار اجازه نداد این نماگر بازار سرمایه مثبت کار را تمام کند.

 

 این بار گروه شیمیایی بازار سرمایه در رتبه اول برترین ارزش معاملاتی قرار گرفت ارزش معاملاتی این گروه از بازار بیش از 301 میلیارد تومان ثبت شد و فلزات اساسی جایگاه دوم را داشتند و بالاتر از گروه سرمایه گذاری بازار بودند. که به ترتیب ارزش معاملاتی 277 و 187 میلیارد تومانی را به خود اختصاص دادند. بازار امروز بازار جالبی بود در عین منفی شدن نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه سرمایه گذاری مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته بود هر چه نمادها تولیدی و خدماتی رخ منفی را به خود گرفته بودند گروه سرمایه گذاری مثبت کار را پیش می‌برد و نقشه بازار به نیمه مثبت و منفی تقسیم شده بود.

 در پی استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان بورس اوراق بهادار تهران جلسه‌ای فوق‌العاده‌ای برای بازار سرمایه تشکیل شد و تنها نتیجه این جلسه موافقت با استعفای آقای عشقی بود. درعین‌حال سرپرست یا جایگزینی برای مدیریت سازمان بورس تهران تعیین نشد و همه چیز به جلسه روز سه شنبه بازار برای تعیین رئیس جدید موکول شد. البته اسامی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و کاندیداتورهای نیز پیشنهاد شده بود که این اسامی تکذیب شد.

 اما اهالی بازار سرمایه از رئیس جدید سازمان انتظاراتی را دارند. بازار به دنبال این نیست که شخص جدیدی که سکان‌دار مدیریت می‌شود به دنبال منافع و مزایای شخصی خود باشد چرا که این کرسی مدیریتی سابقه خوبی را برای مدیران قبلی خود به جای نگذاشته است و با نگاهی به گذشته بازار می‌تواند دید هر مدیر به نوعی حرف‌ و حدیث‌های سنگین مدیریت را به دیگری تحویل داده است.

 مدیر جدید بازار سرمایه جدای از وظایف سازمانی که بر عهده دارد که آن هم جای بازنگری دارد باید به دنبال حل مشکلات و مطالبه گری صنایع از دولت باشد. از سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که گزارش‌های مختلف آماری را منتشر می‌کنند پیگیر باشد چرا که پنهان‌کاری در گزارش و یا تأخیر در انتشار آنها به ضرر کل اقتصاد و بازار سرمایه است.

 بررسی زیر ساخت‌های لازم برای هسته معاملاتی، پلتفرم‌های کارگزاری‌ها؛ نحوه اعتبار دهی، بازار دوطرفه، اعتماد سازی و فرهنگ سازی تلاش برای برگشت رونق به بازار و برگشت آبروی از دست رفته بازار در بین جامعه از جمله کارهای مهم و سختی است که مدیر جدید بازار باید از عهده آنها برآید. کارهایی که در عمل دیده شود و کاربردی باشد نه صرف روی کاغذ و نمودار!

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با افت بیش از 13 هزار واحدی کار را تمام کرد و رخ بازار سرخ شد هر چند که گروه سرمایه گذاری در بازار امروز مثبت کار را تمام کرد بود و ترش و شیرینی در بازار و نقشه معاملاتی بازار سرمایه دیده می‌شد.

 از نظر تکنیکالی شاخص کل همچنان با معضل بزرگ حجم معاملات (ارزش معاملات) دست و پنجه نرم می‌کند و تا زمانی که ارزش معاملات به سطح قابل قبولی نرسد نمی‌تواند روی تکنیکال بازار حساب باز کر چرا که با چند نماد شاخص ساز بازار مثبت می‌شود و با بازگشایی دامنه نوسان رخ بازار به سرخی می‌زند.

 

پیش بینی بورس فردا 19 شهریور 1403 / انتظارات اهالی بازار از رئیس بعدی سازمان6