بایدن یا ترامپ | تاثیری که بورس می‌گیرد

14:56 - 1400/01/21
با انتخاب دونالد ترامپ و یا جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، چه تغییری در اقتصاد ایران حادث میشود. بازار سهام در پایان آبان چگونه خواهد شد.
بایدن یا ترامپ | تاثیری که بورس می‌گیرد

به گزارش «دنیای بورس»، وحید شقاقی شهری به روزنامه آرمان ملی می‌گوید: انتخاب ترامپ، از شدت رکود کاسته می‌شود و تصمیم و نتیجه‌گیری راحت‌تر است و با فرض تداوم شرایط فعلی، سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت، (البته پیروزی ترامپ تورم را تشدید خواهد کرد) این دوگانگی‌ها در مقطع کنونی که انتخابات آمریکاست، اهمیت نتیجه آن را بالا می‌برد.

روزنامه آرمان ملی پنجشنبه ۱۵ آبان در گفت وگو با وحید شقاقی شهری اقتصاددان و استاد دانشگاه‌ می آورد: بازارهای مالی و دارایی ایران طی چند هفته گذشته، نسبت به اخبار سیاسی و در صدر آن انتخابات ایالات متحده، واکنش‌های متفاوتی را نشان داده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اکثر بازارهای مذکور در شرایط فعلی منتظر روزهای پیش رو هستند و تعیین تکلیف انتخابات آمریکا منجر می‌شود تا سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به فعالیت‌های اقتصادی اقدام کنند.

بر همین اساس، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در گفت‌وگویی با «آرمان‌ملی» می‌گوید: «اقتصاد ایران ارتباط چندانی با اقتصاد جهانی ندارد، اما با هر خبری از انتخابات، بازارها همچون سرمایه و ارز دچار دگرگونی می‌شود، به علاوه، پایان یافتن انتخابات آمریکا منجر می‌شود تا سرمایه‌گذاران تکلیف خود را بدانند و با توجه به متغیرهای اقتصادی همچون قیمت ارز، تصمیم به مبادلات می‌گیرند.

همچنین مساله‌ اصلی از این منظر است که اقتصاد ایران به شدت متاثر از عامل خارجی همچون مساله تحریم‌هاست و سهم عوامل داخلی در اقتصاد کشور بسیار کمرنگ است». در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

به زعم شما انتخابات آمریکا، به فرض برگزیده شدن هر کدام از دو کاندید چه تاثیری بر بازارهای مالی و دارایی ایران خواهد داشت؟

باید بگویم اتفاقی که اکنون در کشور شاهد هستیم، آن است که بازارهای مالی و سرمایه‌ای ما، نسبت به انتخابات ایالات متحده واکنش محسوسی نشان می‌دهد. به طوری‌که شدت و سرعت واکنش‌ها در بازارهای ایران نسبت به اخبار سیاسی از بازارهای آمریکا بیشتر است و این جای نگرانی دارد. به عبارت دیگر اقتصاد ایران ارتباط چندانی با اقتصاد جهانی ندارد، اما با هر خبری از انتخابات، بازارها همچون سرمایه و ارز دچار دگرگونی می‌شود.

این نشان‌دهنده آن است که اقتصاد کشور به میزان زیادی با تحولات سیاسی گره خورده است. به علاوه نگرانی‌ها از این منظر است که اقتصاد ایران به شدت متاثر از عامل خارجی همچون مساله تحریم‌هاست و سهم عوامل داخلی در اقتصاد کشور بسیار کم‌رنگ است.

اینها همه نشان‌دهنده آن است که ما، میزان آسیب‌پذیری‌ها، تاب‌آوری و استحکام اقتصاد ایران را در پنج- شش سال اخیر به درستی اجرا نکردیم. این واکنش نشان دادن به عوامل بیرونی و انتخابات آمریکا بی‌سابقه است و بازارهای هیچ کشوری در دنیا به این اندازه نسبت به اخبار داخلی یک کشور دیگر واکنش نشان نمی‌دهد. به عبارت دقیق‌تر ما در عمل نتوانستیم درون‌سازی اقتصاد ایران را انجام دهیم.

این هم موجب می‌شود که هرچقدر سهم‌ متغیرهای داخلی در اقتصاد کم‌رنگ شود، عوامل بیرونی پررنگ‌تر خواهد شد و به دلیل آنکه این عوامل از کنترل خارج است، منجر به برون‌زا شدن اقتصاد شود؛ یعنی برخلاف آنکه ما به دنبال تکیه بر عوامل درونی بودیم، به نحوی که مدیریت رشد اقتصادی در داخل مرزهای کشور تعیین شود، متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد و این وابستگی به بیرون و به طور مشخص آمریکا و تحریم‌های آن، منجر شده تا اقتصاد ایران از عوامل اشاره شده تبعیت کند.

این در حالی است که پیش از این قرار بود اقتصاد ما بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درون‌زا باشد، شاهد چنین اتفاقی نبودیم و این نگران‌کننده خواهد بود. به طبع تاثیر اتفاقات بیرونی بر اقتصاد کشور بسیار بالاست.

به اعتقاد من با انتخاب بایدن رکود در اقتصاد عمیق‌تر می‌شود، چراکه همه سرمایه‌گذاران منتظر مذاکرات و سرانجام آن می‌شوند و این حالت انتظار ممکن است نتیجه‌ خوبی برای اقتصاد به دنبال نداشته باشد.

بالعکس با انتخاب ترامپ، از شدت رکود کاسته می‌شود و تصمیم و نتیجه‌گیری راحت‌تر است و با فرض تداوم شرایط فعلی، سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت، (البته پیروزی ترامپ تورم را تشدید خواهد کرد) این دوگانگی‌ها در مقطع کنونی که انتخابات آمریکاست، اهمیت نتیجه آن را بالا می‌برد و فعالان اقتصادی بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که اقدام به فعالیت کنند یا خیر، در ضمن تکلیف سوداگری در بازارهای دارایی هم مشخص می‌شود و با انتخاب هرکدام از آنها، سفته‌بازی شرایط متفاوتی را پشت‌سر خواهد گذاشت.

با توجه به مواردی که اشاره شد، شما در روزهای آتی چه بازاری را برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر می‌دانید؟

با انتخاب هرکدام از دوکاندید شرایط متفاوتی حاکم خواهد بود و تمام پیش‌بینی‌ها منوط به سرانجام انتخابات است. به طوریکه بحث ادامه و تشدید تحریم‌ها با انتخاب ترامپ همچنان پا برجا خواهد ماند و هفته گذشته هم برخی از شرکت‌های پتروشیمی و شرکای آنها جریمه شدند.

به فرض وجود چنین وضعیتی، انتظار می‌رود همچنان شاهد تنش در بازارهای مالی باشیم. اضافه بر آن بسیاری از عوامل بستگی به آن دارد که دولت چه برنامه‌ای برای کنترل بازارها در پیش بگیرد تا بتواند شرایط نابسامان آنها را مهار کند. همانگونه که اشاره کردم، پایان یافتن انتخابات آمریکا منجر می‌شود تا سرمایه‌گذاران تکلیف خود را بدانند و با توجه به متغیرهای اقتصادی همچون قیمت ارز، تصمیم به مبادلات می‌گیرند.

به زعم شما وضعیت بازار سهام در روزهای آتی چگونه خواهد شد و این بازار به کدام سمت می‌رود؟

واقعیت آن است که بسیاری از اخبار در بازار سرمایه پیش‌خور شده است. به عبارت دیگر شاخص کل از دو میلیون به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید. این در حالی است که بورس، در روز گذشته نسبت به اخبار انتخابات آمریکا و پیشتازی ترامپ واکنش مثبت نشان داد و نماگر رشد خوبی داشت. طبعا زمانی‌که سایر بازارها مثل دلار و طلا روند افزایشی دارد، بازار سهام هم با وقفه‌ای همین روند را ادامه می‌دهد.

به علاوه بورس افت شدیدی را پشت سر گذاشته است و اخیرا مدیر یکی از بانک‌های بزرگ اعلام کرد ارزش واقعی سهام بانک‌ها حداقل دو تا سه دلار است. این بدین مفهوم است که با توجه افزایش قیمت دلار، نرخ سهم هر بانکی در شرایط فعلی بسیار بیشتر از چیزی است که می‌بینیم.

از طرفی ارزش واقعی بازار سرمایه در کنار نرخ ارز بسیار بیشتر از رقم‌های فعلی است. افزون بر آن همگرایی در تمام بازارهای مالی حاکم خواهد بود، گرچه ممکن است بورس واکنش آهسته‌تری را نشان دهد.

بورس ایران از انتخابات آمریکا تاثیر می‌پذیرد؟

ایرنا پلاس نوشت: به‌نظر می‌رسد شاخص بورس در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست تا نقطه تعادل جدید خود را پیدا کند. یک کارشناس بازار سرمایه، دو سناریوی تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بورس تهران را تشریح کرده است.

به گزارش ایرناپلاس، به نظر می‌رسد در روزهای اخیر شاخص بورس پس از ریزش قابل توجهی که نسبت به نقطه اوج خود یعنی ۲ میلیون واحد تجربه کرد، در حال قرار گرفتن در یک تعادل جدید است. این تعادل جدید  هر روز تحت تأثیر اخبار تازه‌ای قرار می‌گیرد که از نتایج نظرسنجی‌های ریاست جمهوری آمریکا منتشر می‌شود. با این حال کارشناسان معتقدند روند رشد شاخص بورس تهران بزودی آغاز می‌شود و تا پایان آبان‌ماه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

سیدحمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه، در این رابطه به ایرناپلاس گفت: واقعیت اینکه بازار سرمایه به تعادل رسیده و تجربه یک روز مثبت و یک روز منفی به معنای بازگشت روند نزولی گذشته نیست. از طرف دیگر، فعالانی هستند که خرید بسیاری از سهام‌ها در قیمت‌های کنونی برایشان جذابیت دارد و ارزنده هستند. بنابراین روند نزولی شاخص و قیمت بسیاری از سهم‌ها تقریباً به پایان رسیده و احتمال برگشت بازار بسیار زیاد است.

وی درباره تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سرمایه تهران گفت: تعیین تکلیف انتخابات آمریکا بر این مساله تأثیرگذار است و شدت برگشت بازار را تعیین می‌کند. در واقع بخش مهمی از ریزش‌هایی که دو هفته اخیر بازار سرمایه با آن مواجه شده، به دلیل نزدیک شدن به تاریخ انتخابات آمریکا بوده است.

میرمعینی ادامه داد: به نظر می‌رسد با محرک‌های مختلف، انتخاب هر دو نامزد به نوعی اثر مثبت بر شاخص خواهد داشت. با وجود اینکه شاید با انتخاب ترامپ در ابتدا روند نزولی در حد دو یا سه روز داشته باشیم اما به نظر می‌رسد در یک بازه ۲۰ روزه شاهد شاخص‌های بالاتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باشیم. در نتیجه بسیاری از سهم‌هایی که افت قابل توجهی داشتند، اما از بنیاد قوی برخوردارند، در روندی روبه رشد قرار خواهند گرفت.

تاثیر انتخاب بایدن یا ترامپ بر بورس

این کارشناس بازار سرمایه در دو سناریو، تأثیر انتخاب هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا بر بورس تهران را مورد بررسی قرار داد و گفت:‌با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، بازار ما نسبت به آینده اقتصاد و بهبود شاخص‌های اقتصادی خوش‌بین‌تر می‌شود.

این موضوع بر عملکرد بسیاری از شرکت‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد؛ به ویژه شرکت‌هایی که به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم آسیب دیدند، نتوانستند قطعات و تجهیزات وارد کنند، در فروش با چالش مواجه شدند و هزینه‌های معاملاتی بالایی را تحمل کردند.

وی افزود: بنابراین شرکت‌ها و صنایعی که بیشترین تأثیرپذیری منفی از تحریم‌ها را گرفتند، احتمالاً با انتخاب بایدن به تدریج و با روندی آرام، رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهند کرد. با انتخاب بایدن، ریسک سیاسی بازار کم‌تر خواهد شد. در واقع با اینکه تغییر شاخص‌های اقتصادی وابسته به موضع‌گیری‌های مختلفی است، اما باتوجه به تبلیغات و شعارهای انتخابی بایدن، دوره‌ای کم ریسک‌تر و کم‌تنش‌تر نسبت به ترامپ تجربه خواهد شد.

میرمعینی درباره تأثیر انتخاب دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بورس نیز گفت: با انتخاب دوباره او، با وجود اینکه در ابتدا شاهد افت بازار خواهیم بود اما به تدریج با توجه به محرک نرخ ارز و دیگر بازارها که به طور عمده در شرایط رشد خواهند بود، بازار سرمایه نیز رشد خواهد کرد. با این حال مانند دیگر بازارها، بازار سرمایه نیز پرریسک و پرتنش خواهد بود، روند همواری را نخواهد دید و افت‌وخیز زیادی را تجربه خواهیم کرد.

پیش‌بینی شاخص بورس در انتهای آبان

این کارشناس بازار سرمایه پس از بررسی سناریوهای مختلف گفت: با این حال در هر دو حالت، محرک‌های مختلفی منجر به رشد بورس خواهند شد. در دوره بایدن، محرک‌های «بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش محدودیت‌های ناشی از تحریم و همچنین افزایش ظرفیت و بهبود عملیات شرکت‌ها» بازار سرمایه را تحت تأثیر مثبت قرار خواهد داد.

در دوره ترامپ نیز ابتدا با محرک «نرخ ارز» رشد خواهیم داشت، اما پس از آن با بازار پرریسک و پرتنشی براساس موضوع‌گیری‌ها مواجه خواهیم بود.

وی افزود: با این حال به ‌نظر می‌رسد نقطه تعادلی در بازار ایجاد شده و شاید با انتخاب ترامپ شاخص در چند روز ابتدایی منفی شود، اما پس از آن به طور حتم رشد را تجربه خواهیم کرد و در ۲۰ روز آینده، شاخص کل بورس به بالای یک میلیون و ۴۵۰ هزار یا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد رسید.