رشد دلار و سکه در هفته دوم دی/ قیمت ارز و طلا

12:30 - 1400/01/21
دلار معاملات هفته دوم دی را با رشد اندک قیمت (کمتر از یک درصد) نسبت به پایان هفته گذشته با نرخ حدود 13300تومان به پایان رساند. هر سکه طرح جدید اما با سیگنال طلای جهانی رشد حدود 70 هزار تومانی (1.6 درصدی) را تجربه کرد.
رشد دلار و سکه در هفته دوم دی/ قیمت ارز و طلا

دنیای بورس: دلار آمریکا گرچه معاملات این هفته را صعودی آغاز کرد اما بار دیگر در روزهای پایانی عقب‌نشینی نسبی را تجربه کرد. دلار به دنبال سیگنال‌های غیر اقتصادی و تنش‌های داخلی عراق و همچنین احتمال رد لوایح مرتبط با FATF و ریسک قرار گرفتن در لیست سیاه این سازمان بین‌المللی مسیر صعودی را در پیش گرفت. با وجود نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی اما همچنان عوامل بنیادی از رشد بیشتر نرخ دلار در شرایط کنونی حمایت نمی‌کنند. با این حال تنش‌های سیاسی و ناآرامی‌ها می‌تواند دوباره التهاب را به بازار ارز برگرداند.

از سوی دیگر همچنان امید نسبت به بازگشت آرامش به روابط بین‌المللی کشور وجود دارد و معامله‌گران ارزی نیز به خوبی به این موضوع آگاهی دارند. رئیس‌جمهوری کشور طی روز گذشته عنوان کرده بود که اگر شرایط سیاسی کشور تغییر کند نرخ دلار نصف می‌شود. فارغ از مسائل بنیادی اما هر گونه سیگنال مثبت سیاسی می‌تواند اثر ویژه‌ای را بر نرخ دلار داشته باشد. البته باید گفت هر چه زمان پیش می‌رود سیستم بیمار اقتصادی کشور باعث می‌شود که شدت اثر رفع تحریم‌ها بر بازار ارز کاهش یابد.

خبر چندانی از متغیرهای اقتصادی در دست نیست و نگاه‌ معامله‌گران ارزی مطابق معمول به اخبار سیاسی است. در کنار اظهارنظرها و رایزنی‌های منطقه‌ای تیم دیپلماسی کشور اظهارنظرهای داخلی نیز بر ارز اثرگذار است. موضوع داغ این روزهای اقتصاد کشور که به یک موضوع سیاسی تبدیل شده، FAFT است. هر روز اظهارنظرهای مختلفی در این خصوص منتشر می‌شود. اثرات واقعی و مخرب رد لوایح مرتبط با FATF را هم فعالان بخش خصوصی و هم دولت عنوان کرده است و مسئولیت ضربه ناشی از رد احتمالی لوایح مرتبط به اقتصاد کشور را متوجه اعضای  مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌دانند. اما از منظر روانی نیز این موضوع از سوی فعالان بازار ارز به دقت دنبال می‌شود. به گفته فعالان بازار ارز رد این لوایح می‌تواند سیگنالی برای طولانی بودن زمان تحریم بر اقتصاد کشور باشد که اگر این عامل در کنار ضعف متغیرهای بنیادی اقتصادی قرار گیرد و انتظارات مازاد در بودجه 99 نیز در معادلات اثر داده شود احتمال التهاب دوباره ارز وجود دارد و همین موضوع بهانه‌ای شده که دلالان از آن استفاده کنند. البته تجربه یک سال اخیر نشان داده که شدت اثر اخبار سیاسی تا حدود زیادی بر بازار ارز کاسته شده است و گرچه نوسان مقطعی را شاهد بوده‌ایم اما به تدریج آرامش به بازار بازگشته است؛ برخی از کارشناسان علت واکنش نه‌چندان قوی دلار به اخبار از تنش‌های سیاسی (مانند حوادث عراق در هفته گذشته) را در پیش‌خور شدن بخش قابل توجهی از این موارد در نرخ‌های کنونی ارز می‌دانند و علاوه بر این حذف سناریو بسیار بدبینانه یعنی جنگ از معادلات. روز گذشته نیز مقامات داخلی بر عدم رخداد جنگ تاکید کردند.

اما به نظر می‌رسد شدت اثر عوامل سیاسی همچنان بر بازار ارز قابل توجه است و بر این اساس اگر تصمیم نهایی در خصوص لوایح مرتبط با FATF اتخاذ شود با یک سیگنال روانی و فارغ از اثرات واقعی احتمال فشار بر بازار ارز وجود دارد.

در خصوص متغیرهای اقتصادی نیز صحبت چندانی نمی‌توان داشت اما یکی از موارد با اهمیت در تنگنای ارز نفتی در اقتصاد کشور صادرات غیرنفتی است که رئیس سازمان توسعه و تجارت طی روزهای اخیر عدد قابل توجهی را از صادرات 9 ماهه نخست ارائه داد که بر این اساس ارزش صادرات آذر به 5 میلیارد دلار نزدیک شده است. به این ترتیب افت صادراتی آبان جبران شد و همین موضوع می‌تواند اتفاق مثبتی برای بازار ارز باشد.

رشد یک درصد قیمت سکه

در با رشد دلار در هفته اخیر و همچنین به واسطه سیگنال طلای جهانی سکه و طلا نیز در بازار داخل رشد کرد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار حدود 475 هزار تومان و قیمت هر سکه طرح جدید نیز حدود 4 میلیون و 680 هزار تومان بود. 

قیمت طلا در بازار جهانی در روزهای پایانی سال 2019 میلادی مسیر صعودی را در پیش گرفت و بار دیگر به بیش از 1500 دلار رسید. همین موضوع باعث شد که از ابتدای هفته سکه رشد بیشتری را نسبت به دلار داشته باشد. به صورت سنتی، در سال‌های اخیر مسیر قیمتی دلار در دو هفته نخست زمستان نوسان کلی تا پایان این فصل را مشخص می‌کرد. دلار در دو هفته نخست دی امسال اما کم‌نوسان بود و تغییرات اندک قیمت را در نیمه پایینی کانال 13 هزار تومان تجربه کرد. باید منتظر ماند در حالی‌که اتفاقات سیاسی مهمی نظیر تصمیم‌گیری در خصوص FATF و همچنین انتخابات مجلس پیش رو است آیا دلار از الگوی سنتی تبعیت کرده و مسیر کم‌نوسان خود را تا پایان سال ادامه می‌دهد یا خیر.

نوسان دلار در ماه‌های آتی همچنان نقش مهم‌تری را نسبت به عامل دیگر یعنی طلای جهانی دارد. در این خصوص با وجود نوسان محدود هفته‌های اخیر همان‌طور که اشاره شد بازار ارز همچنان مستعد تشدید نوسان قیمتی است که می‌تواند بار دیگر افسار نوسان قیمتی سکه را در دست بگیرد.