مدیران «فاسمین» تکمیل طرح BZS را در آینده‌ای نزدیک مژده دادند

گام‌های نهایی تا تکمیل پازل کالسیمین

15:01 - 1400/01/17
مجمع عمومی «فاسمین» با تقسیم سود 25 تومانی به پایان رسید. آن‌چه در مجمع این شرکت بیش از همه مورد توجه بود پرده‌برداری از آخرین وضعیت طرح BZS (بازیابی روی از باطله‌های موجود در کارخانه) بود. این طرح بر اساس محاسبات تاثیر قابل توجهی بر سودآوری کالسیمین خواهد داشت. علاوه بر این سایر طرح‌هایی که این شرکت برای استفاده حداکثری از کاهش تلفات تولید خود در نظر دارد نیز ارائه شد.
گام‌های نهایی تا تکمیل پازل کالسیمین

گره‌گشایی از مشکلات جامانده از گذشته

حسابرس و بازرس قانونی در بندهای اظهارنظر مشروط، مورادی مانند قرارداد ناتمام و مبالغ پرداخت‌شده برای پروژه‌های استحصال ماده معدنی سرب و روی با شرکت اینتک استرالیا، پروژه نیروگاه گازی، حق‌الامتیاز از معدن شابین آسار جیک ترکیه را مورد اشاره قرار داد. در این خصوص اردشیر سعدمحمدی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی نسبت به این موارد پاسخ‌گو بود. در خصوص قرارداد با اینتک استرالیا وی گفت: در سال‌ 90 قراردادی به مبلغ 6 میلیون دلار با این شرکت به منظور انتقال دانش فنی بسته شده بود که بخشی از این مبلغ به عنوان پیش‌پرداخت از سوی شرکت مزبور اخذ شد. وی در ادامه افزود: بررسی‌ها انجام‌شده حاکی از این موضوع بود که دانش فنی مورد نظر در داخل کشور وجود دارد و بر این اساس توجیهی برای پرداخت این مبلغ وجود نداشت. بر این اساس با پیگیری‌های فراوان بنا شد که برنامه جدید برای انتقال دانش فنی به کشور جایگزین برنامه پیشین شود. گرچه مسیر رسیدن به این موضوع بسیار دشوار بود اما با توجه به صرف و صلاح شرکت این امر انجام شد.

در خصوص نیروگاه گازی نیز به توافق‌های نهایی انجام‌شده اشاره شد که بر اساس آن دستگاه‌ها در حال نصب بوده و با راه‌اندازی این نیروگاه علاوه بر کاهش هزینه‌ها از قطعی برق برای تولید در واحد بندرعباس جلوگیری می‌شود. معدن آسارجیک نیز یکی دیگر از مباحث مورد مناقشه در مجمع بود. سعدمحمدی در این خصوص گفت: در حالی‌که این معدن خریده شده بود که بررسی‌ها نشان داد معدن در محدوده ثبتی اسناد اخذشده نبود که با پیگیری‌ معدن به محدوده ثبتی سند اضافه شد. در خصوص امکان برداشت و تولید از خاک این معدن نیز به عدم توجیه اقتصادی با توجه به هزینه بالای حمل اشاره شد. با توجه به عیار پایین خاک توجیهی برای حمل خاک به محل کارخانه کالسیمین وجود ندارد.

بر این اساس دو برنامه احتمالی از سوی مدیران این شرکت اعلام شد. در سناریو اول شرکت با برآورد کلی به این نتیجه خواهد رسید که واحد متحرک برای بازیابی از خاک روی و افزایش عیار آن در محل معدن در ترکیه ایجاد شود که بعد از پایان کار این دستگاه‌ها به داخل کشور منتقل شود. در حالت دوم این معدن با قیمت کارشناسی به فروش خواهد رسید که کارشناسان دادگستری نیز در این خصوص برای ارزیابی قیمت به این معدن اعزام شده‌اند.

 

یک طرح جذاب با اثر محسوس در سودآوری

آن‌چه در مجمع کالسیمین توجه حضار را بیش از پیش به خود جلب کرد وعده راه‌اندازی طرح BZS پس از پایان ماه مبارک رمضان بود. این طرح با ورودی 400 هزار تنی باطله‌های روی با عیار بین 4 تا 6 درصد حدود 100 هزار تن کنسانتره با عیار حدود 20 درصد را ایجاد خواهد کرد. بر اساس آن‌چه در مجمع گفته شد میزان باطله‌ها یا خاک باقی مانده از روند تولید شمش از خاک معدنی موجود در کارخانه بیش از 3 میلیون تن است. این باطله‌ها در صورت‌های مالی ارزش دفتری صفر داشته بر این اساس استفاده از آن‌ها در روند تولید شمش می‌تواند اثر قابل توجهی بر سودآوری این شرکت داشته باشد. در سال گذشته حدود 186 میلیارد تومان ماده اولیه برای تولید شمش روی توسط کالسیمین خریداری شده است. محاسبات انجام‌شده از سوی «دنیای بورس» حاکی از این موضوع است که راه‌اندازی این طرح می‌تواند 35 میلیارد تومان از هزینه‌های بهای‌ تمام‌شده کالسیمین در سال مالی جاری بکاهد. در این خصوص باید توجه داشت که کالسمین برای تولید شمش بخش قابل توجهی از خاک را از طریق واردات تامین می‌کند. در شرایط کنونی راه‌اندازی طرح BZS به منزله حذف مبالغ خرید خاک در بهای تمام‌شده کالا است. کاهش بهای تمام‌شده مزبور معادل حدود 17 تومان سود برای هر سهم کالسیمین خواهد بود.

پیش از این به اثرات نوسانات شمش روی و نرخ دلار بر صورت‌های مالی کالسیمین اشاره شد. بر اساس آن‌چه در مجمع به آن اشاره شد حدود 9 هزار تن موجودی شمش روی پایان دوره سال 95 است. اختلاف با محاسبات انجام‌شده (میزان موجودی انتظاری بیش از این عدد بود) به تهاتر شمش روی با خاک به عنوان مواد اولیه به منظور واردات و همچنین تهیه پودر روی بوده است (سعدمحمدی علت کاهش مقدار فروش در سال گذشته را این‌گونه توضیح داد). موجودی بالای روی، راه‌اندازی طرح BZS از ویژگی‌ها مثبت «فاسمین» است. در صورتی‌که قیمت روی بتواند از سطوح کنونی بار دیگر به مدار صعودی بازگردد به نظر می‌رسد پازل سودآوری «فاسمین» در سال جاری تکمیل شده و احتمال رشد قابل توجه سودآوری در این شرکت وجود خواهد داشت.

از دیگر طرح‌هایی که سعید انجدانی، مدیرعامل این مجتمع به آن اشاره داشت تولید شمش روی از ماده معدنی سولفوره با سرمایه مورد نیاز 162 میلیارد تومانی، دوره بازگشت سرمایه 7 ماه و نرخ بازده داخلی 180 درصد، تولید نیکل و کادمیم با سرمایه 4 میلیارد تومانی و دوره بازگشت سرمایه 7 ماه و همچنین استخراج کبالت از ماده معدنی بود که با سرمایه 3 میلیارد تومانی و دوره بازگشت سرمایه 20 ماه انجام می‌شود. سعدمحمدی به اثر مفیدی که این طرح‌ها علاوه بر سودآوری شرکت در محیط زیست دارد، اشاره کرد، به این ترتیب خروجی نهایی این مجتمع، فلز آلوده‌کننده‌ طبیعت را در بر نخواهد داشت. یک طرح جذاب دیگر نیز استفاده از باطله‌های کارخانه BZS با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های هلدینگ و با سهم 30 درصد «فاسمین» بود که ماده اولیه تولید شمش سرب برای ملی سرب و روی ایجاد خواهد شد.