حجم حقیقی اقتصاد ایران بدون نفت چقدر است؟

Submitted by karkhane on

به گزارش اکوایران، در سال گذشته حجم حقیقی اقتصاد ایران (اثر تورم از آن گرفته شده)  با احتساب نفت ۸۶۷.۴ همت و بدون نفت ۷۳۲.۱ همت بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چند سال گذشته با ورود بایدن به کاخ سفید، نقش نفت در اقتصاد ایران بار دیگر پررنگ شده است.

 

اقتصاد ایران در چه دوره‌هایی بازتر بود؟

Submitted by karkhane on

یک شاخص برای ارزیابی میزان باز بودن اقتصاد یک کشور، بررسی سهم تجارت آن از کل تولید ناخالص داخلی کشور است. در هر کشور در طول سال کالاها و خدماتی تولید می‌شود که از جانب آن ارزش افزوده خلق می‌شود. مجموع ارزش افزوده ایجاد شده همان تولید ناخالص داخلی یا GDP است که در واقع درآمد خلق شده در کشور را نشان می‌دهد. یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد که تولید ارزش افزوده و درآمد می‌کند، بخش تجارت شامل صادرات و واردات کالاها و خدمات است.

ریشه‌یابی معضل تورم در ایران

Submitted by karkhane on

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، «قیمت گوشت افزایش یافت»، «قیمت مسکن سر به فلک کشید» جملاتی تکراری اما پررنج در سال‌های گذشته اقتصاد ایران. گزاره‌هایی که با زندگی و مکالمات روزمره مردم عجین شده و نشان از سال‌های پرفراز و نشیب ایران دارد. شاید بتوان تمامی این گزاره‌ها را در یک واژه پر تکرار خلاصه کرد؛ «تورم».

 

دو تصویر از اقتصاد ایران؛ قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام

Submitted by karkhane on

حجم حقیقی کیک اقتصادی ایران در تابستان 1402، 219 هزار میلیارد تومان (همت) گزارش شده است که در مقایسه با ارزش افزوده در تابستان 1396، 8 درصد اقتصاد ایران بزرگتر شده است.

بررسی ها نشان می­دهد، در تابستان 1402 بخش خدمات با سهم 54.22 درصدی، بزرگترین برش کیک اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است و در قیاس با سهم خدمات در فصل مشابه سال 1396، 7.75 واحد درصد بالاتر رفته است. به بیان دیگر نقش بخش خدمات در اقتصاد ایران پررنگ تر شده است.

در سال گذشته چقدر از درآمد خانوارها خرج سفره شد؟

Submitted by karkhane on

از سال 96 همواره سهم هزینه‌های خوراکی از درآمد خانوار در مناطق روستایی بالاتر از مناطق شهری بوده است. سهم هزینه خوراکی از درامد خانوارهای روستایی در سال 99 کاهش یافته است. می‌توان گفت که چون درآمد خانوارها در مناطق روستایی از مناطق شهری کمتر است، روستاییان بخش بیشتری از درآمد خود را صرف خرید اقلام خوراکی می‌کنند و به طبع سهم هزینه خوراکی از درآمد آن‌ها بالاتر است. علت بالاتر بودن نرخ تورم مناطق روستایی نسبت به شهری هم همین مسئله است.

برچسب‌ها

شیخ و سید با کیک اقتصاد ایران چه کردند؟

Submitted by karkhane on

به گزارش اکوایران، مقایسه دو سال اول دولت‌های یازدهم و سیزدهم نشان می‌دهد که حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در پایان سال اول ریاست جمهوری خود رشد اقتصادی را افزایش داده‌اند، اما این افزایش در دولت روحانی بیشتر از دولت رئیسی بوده است. با این حال، نرخ رشد اقتصادی در پایان سال دوم ریاست جمهوری روحانی کمتر از این نرخ در پایان سال دوم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی ثبت شده است.

 

یک دهه افت تشکیل سرمایه؛ رشد استهلاک در اقتصاد ایران

Submitted by karkhane on

براساس گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس از ضرورت تحقق رشد اقتصادی در برنامه هفتم، از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ نسبت تشکیل سرمایه ثابت در ساختمان و ماشین‌آلات به تولید ناخالص داخلی کاهشی بوده است. همچنین نسبت استهلاک به موجودی سرمایه رشد داشته است. کاهش تشکیل سرمایه و افزایش استهلاک نمایانگر وضعیت نابسامان سرمایه در کشور است که اثر منفی خود را بر رشد و تولید در اقتصاد در این دهه گذاشته است.

نسبت بورس تهران و اقتصاد ایران

Submitted by karkhane on

در این بین اما بسیاری از فعالان بازارهای مالی بر این باور هستند که وضعیت بورس تهران نیز می تواند به مانند بازارهای مالی در دیگر کشورها معیاری برای سنجش حال کل اقتصاد باشد.

20 اقتصاد بزرگ جهان تا سال 2050

Submitted by karkhane on

انتظار می رود اقتصاد جهانی تا سال 2050، 130 درصد رشد کند و چین حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را بر مبنای برابری قدرت خرید سرانه در اختیار خواهد داشت.

جعبه پاندورای اقتصاد ایران / ریشه تورم پول است یا چیز دیگر؟

Submitted by karkhane on

 

 

به گزارش اکوایران، از دل جریان‌های اصلی اقتصادی، برای این پرسش که «چه متغیرهایی علت تورم است؟» می‌توان پاسخ‌هایی پیدا کرد. بطور کلی همبستگی پول و تورم از نگاه اکثریت پذیرفته شده است. به بیان دیگر تورم بدون پول توان بالا رفتن ندارد. بر این اساس، وجود پول شرط لازم برای تورم است اما بحث اصلی بر سر جهت رابطه علیت بین پول و تورم است.

Subscribe to اقتصاد ایران