دلایل افزایش 11 درصدی قیمت شمش

15:14 - 1400/01/21
قیمت شمش فولاد در هفته جاری نسبت به هفته گذشته 11 درصد رشد داشت. با توجه به رشد قیمت شمش طی یک ماه اخیر اینطور که پیداست نه تنها اهدافی که برای تدوین شیوه نامه فولاد در نظر گرفته نشده بلکه شیوه نامه در اجرا به بیراهه رفته است.

مابه التفاوت شمش به میلگرد متناسب نیست 

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از انجمن نورد کاران فولادی ایران ، نرخ شمش طی هفته گذشته 11 درصد رشد را تجربه کرده و در حالیکه هفته گذشته با پایه نرخ 86 هزار و 856 ریال عرضه شده بود در معاملات دوم دی ماه با رشد 11 درصدی به طور متوسط به نرخ 107 هزار و 514 ریال رسید. این در حالیست که ما به التفاوت قیمت شمش به میلگرد طی سه هفته گذشته در حدود 3 درصد تعیین شده است.

عرضه و تقاضا متعادل نیست

با نگاهی به وضعیت عرضه های شمش در می یابیم که همواره در زمان افزایش تقاضا عرضه کاهش یافته است .چرا که با وجود افزایش میزان تولید و به رغم تاکید شیوه نامه بر عرضه تمامی شمش تولیدی کشور در هر هفته در حدود 150 هزار تن عرضه میشود این در حالیست که حدودا 250 هزار تن تقاضا برای آن وجود دارد و بی عدالتی در بخش عرضه و تقاضا همواره رشد قیمت ها بدنبال دارد .در هفته جاری نیز با وجود تقاضای 301 هزار و 460 تنی برای شمش در مقابل 131 هزار و 265 تن شمش عرضه شده است.

تعیین قیمت پایه بالاتر از نرخ بازار ؛سیگنال اشتباه 

در نخستین گام از اجرای شیوه نامه باید وضعیت عرضه شرکت هایی که فعلا در بورس کالا پذیرش شده اند اصلاح شود و مابقی نیز طی فرصتی مشخص شده به جریان عرضه بپیوندند تا بتوانیم شاهد اصلاح و تعادل بازار شویم.
البته برخی رشد قیمت ها را به بازار های جهانی پیوند میزنند اما با توجه به اینکه در بازار داخلی تقاضای عمده ای مطرح نمیشود ، تعیین قیمت پایه با نرخ بالاتر از سطح بازار باعث سیگنالهای اشتباه به بازار و عکس العمل های هیجانی را در پی دارد که در نهایت هم تولید کننده و هم مصرف کننده متضرر میشوند.