عوامل حمایتی از سهام در سایه ریسک سیاسی

10:59 - 1400/01/21
یک ساعت نخست معاملات بورس تهران با افت نزدیک به یک درصدی شاخص همراه شد. استعفای ظریف از سمت وزیر امور خارجه اثرات خود را در ذهنیت فعالان اقتصادی منعکس کرده است. با این حال نکته مهم انتظار برای واکنش مدیران دولتی و حکومتی نسبت به این موضوع و همچنین تصمیم نهایی دکتر ظریف در این خصوص است. در شرایط دستپاچگی معامله‌گران اگر عوامل حمایتی نادیده گرفته شود می‌تواند در آینده پشیمانی را برای فروشندگان به همراه داشته باشد.
عوامل حمایتی از سهام در سایه ریسک سیاسی

دنیای بورس: استعفای دکتر ظریف از آن‌جهت برای فعالان اقتصادی کشور دارای اهمیت است که توان بالای دیپلماسی این شخص باعث تغییر جلوه محسوس کشور در حوزه بین‌الملل نسبت به دولت نهم و دهم شد. ظریف پرچمدار گفتمان بین‌المللی برای جلوگیری از انزوای کشور است و بر این اساس نگرانی عمده از قدرت‌ گرفتن جبهه مخالف نیز وجود دارد.

در این شرایط این امید وجود دارد که مدیران دولتی و حکومتی با تدبیر کافی در جهت رفع دغدغه ظریف و توضیح ناهماهنگی‌های روز گذشته برآیند تا در شرایط نامطلوب اقتصاد کشور بر شدت تلاطم افزوده نشود. با این حال به نظر می‌رسد باید برای معامله‌گران بورسی توضیحات مشخصی در خصوص آینده ارائه کرد. استعفای دکتر ظریف به عنوان رئیس تیم دیپلماسی و از ستون‌های حصول توافق را نمی‌توان بر آینده بازار سهام و اقتصاد کشور بی‌تاثیر دانست و مطلب کنونی در رد این موضوع نیست.

با این حال باید به عوامل حمایتی از سهام نیز توجه ویژه داشت. در این‌جا منظور عوامل بنیادی و نیز عواملی است که به طریقی فعالان بورس تهران به آن واکنش نشان می‌دهند و در الگوی ذهنی معامله‌گران بورسی باقی مانده است.

در این خصوص دو مثال بانک ملت و همچنین ملی مس ایران می‌تواند گواه خوبی باشد. انتظار برای انعکاس نرخ نیما در صورت‌های مالی بانک‌ها وجود دارد. مجلس نیز تصویب کرده که بانک‌ها نرخ تسهیلات ارزی را بر اساس نیما محاسبه کنند. همان‌طور که در گزارش پیشین و بررسی اتفاق مشابه اشاره شد، به نظر می‌رسد باید در انتظار سود حاصل از تسعیر ارز در صورت‌های مالی بانک ملت در صورت‌های مالی 12 ماهه بود. البته در این خصوص میزان سود، چگونگی اعمال و همچنین سایر موارد هزینه‌ای در این خصوص احتمالا نامشخص خواهد بود. از نظر بنیادی نیز پیش از این توضیحات کافی ارائه شده و به تشدید ریسک عدم وصول مطالبات بانک‌ها اشاره شده است.

ملی مس دیگر سهامی است که طی روزهای گذشته توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده؛ این سهم نیز با رشد قیمت جهانی مس و همچنین موجودی چشم‌گیر توانایی سودسازی بالایی را داراست. در این خصوص فروش دی‌ماه خوشبینی به خروج از رکود در بخش فروش را به وجود آورده است. بر این اساس محاسبات اولیه از این موضوع حکایت دارد که «فملی» در سال جاری توانایی ساخت سود تا بیش از 70 تومان و برای سال مالی آینده امکان ساخت سود بیش از 110 تومان (با سرمایه 7800 میلیارد تومانی) را دارد.

نمونه این سهام در بورس تهران زیاد است که به تدریج در لیست تحلیل‌های «دنیای بورس» منتشر می‌شود. با این حال نمی‌توان اثر ریسک سیستماتیک را نادیده گرفت. قطعا وضعیت سیاسی کشور چه در داخل و در حوزه بین‌الملل اثر بسیار مهمی در تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی دارد.