تماس تلفنی جهانگیری با ظریف برای ماندن در وزارت خارجه

آیا رئیس جمهور استعفای ظریف را می‌پذیرد؟

10:59 - 1400/01/21
در حالی که واکنش‌ها به استعفای محمد جواد ظریف ادامه دارد، همچنان در خصوص پذیرفتن استعفایش توسط رئیس جمهور ابهام وجود دارد و معلوم نیست چه تصمیمی در این باره گرفته خواهد شد؟
آیا رئیس جمهور استعفای ظریف را می‌پذیرد؟

دنیای بورس: پس از استعفای محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران واکنش‌ها به این موضوع ادامه دارد. در حالی که برخی همچون محمود واعظی؛ رئیس دفتر رئیس جمهور و حسین جابری انصاری؛ دستیار ارشد وزارت امور خارجه تاکید دارند موافقت رئیس جمهور با استعفای ظریف تکذیب می‌شود و رئیس جمهور به استعفای او پاسخ منفی می‌دهد که عده‌ای دیگر می‌گویند با توجه به اینکه استعفای ظریف قبلا چندبار صورت گرفته و این بار علنی اعلام شده، ممکن است با موافقت رئیس جمهور همراه شود. در این اما خبرها حاکی از آن است که امروز واکنش‌ها به استعفای ظریف توسط رئیس جمهور و مقام رهبری بسیار محتمل و بالاست. مجلس اما با نامه جمعی از نمایندگان که منابع آگاه می‌گویند 150 نفر تاکنون آن را امضا کرده‌اند نیز امروز قرار است واکنش نشان داد. بر مبنای نامه جمعی نمایندگان خانه ملت خطاب به حسن روحانی؛ رئیس جمهور تاکید شده استعفای ظریف پذیرفته نشود. در همین حال علیرضا رحیمی؛ یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی مجلس از جلسه فوق‌العاده امروز این کمیسیون برای بررسی استعفای ظریف از وزارت خارجه خبر داد. همچنین حشمت‎‌اله فلاحت پیشه؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس از پیگیری‌های خود درباره استعفای وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس از برگزاری جلسه هیات رئیسه برای بررسی تشکیل نشست غیرعلنی با موضوع استعفای ظریف خبر داد. برخی از خبرها حکایت از این دارد که اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور در جهت متقاعد کردن ظریف برای ماندن در وزارت خارجه، با او تماس گرفته است.

پذیرفتن استعفای وزیر امورخارجه ایران توسط رئیس جمهور می‌تواند با خود علاوه بر پیامدهایی که در مسیر سیاست خارجه ایران به همراه داشته باشد، حاوی پیام‌هایی نیز برای طرف‌های اروپایی و غربی باشد اما در هر صورت شوک عجیب و شگفت‌آوری پیش‌روی مردم ایران و جهان قرار داده است. در واکنش‌ها به این خبر، CNN دیشب در خبری فوری استعفای اینستاگرامی محمد جواد ظریف از وزارت خارجه ایران را مخابره کرد و خبرنگار این شبکه تلویزیونی در تحلیلش از این خبر آن را «فوق‌العاده شگفت‌انگیز و عجیب» خواند. رویترز هم با ارسال خبری درباره استعفای ظریف، از او به عنوان معمار توافق هسته‌ای یاد کرد.  بی‌بی‌سی هم با انتشار خبر استعفای ظریف از نقش برجسته وی در توافق هسته‌ای 2015 یاد و تاکید کرد: پس از خروج آمریکا از برجام، آینده این معامله در هاله ابهام قرار گرفته است. سی‌ان‌ان نیز از نقش برجسته ظریف در مذاکرات صلح هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان که منجر به توافق هسته‌ای 2015 شد، یاد کرد و نوشت: و ترامپ آن را خراب کرد!

واکنش محمد جواد ظریف به خبر استعفای جمعی از دیپلمات‌ها

یک منبع اگاه در گفت‌وگو با «انتخاب»، از مخالفت محمد جواد ظریف با استعفای دیپلمات‌ها خبر داد و از قول او گفت: «تاکید بنده به همه برادران و خواهران عزیز در وزارت خارجه و نمایندگی‌ها این است که با کمال صلابت وظایف خود در دفاع از کشور را دنبال کنند و از چنین اقدام‌هایی به‌شدت پرهیز کنند. برای بنده خدمت در کنار شما افتخار بود و امیدوارم استعفای بنده تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی اش در روابط خارجی باشد.  از همه شما ممنونم.» ظریف البته در گفت‌وگوی پیامکی با خبرنگار انتخاب هم عنوان کرده بود:‌ بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.

واکنش رئیس جمهور به استعفای ظریف

حسن روحانی؛ رئیس جمهور در مجمع امروز بانک مرکزی در واکنش به استعفای محمد جواد ظریف گفت: خط مقدم ما در مقابل امریکا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است. از دکتر ظریف، همتی و زنگنه بابت ایستادگی شان تشکر میکنم انتظار می‌رود رئیس جمهور امروز به استعفای ظریف واکنش نشان دهد. اگر وزارت خارجه، کاری میکند، نماینده مردم است. روحانی در سخنانش تاکید کرد: ما در صحنه سیاسی و بین المللی موفق بوده‌ایم که این ارزشمند است. به گفته وی بخشی از بار موفقیت ایران در منطقه، بر دوش سپاه و بخشی بر دوش وزارت خارجه و اقتصاد کشور بوده است. آقای روحانی در این جلسه عنوان کرد: اسد در دیدار با ما، از وزارت خارجه ایران تشکر کرد. وی همچنین تاکید کرد:‌ به زودی چند بانک نیروهای مسلح ادغام می‌شوند. روحانی همچنین عنوان کرد:‌ اگر عده‌ای بخواهند دور کشور دیوار بکشند، کار دولت را سخت می‌کنند. وی از همه خواهش کرد، در هر خطی که هستند، دور دولت دیوار نکشید. حسن روحانی همچنین عنوان کرد:‌ مگر می‌شود در تهران تصمیم بگیریم، اما سر مرز با دیوار مواجه شویم، این دیوار باید برداشته شود. وی تاکید کرد:‌ اگر با بانک‌های دنیا، رابطه بهتری داشته باشیم، اقتصاد بهتر حرکت می‌کند. به گفته وی با چمدان که نمی‌توانیم تجارت کنیم. بان‌ های ما باید فعال باشند. حسن روحانی همچنین تصریح می‌کند:‌ اگر رابطه ما با FATF قطع شود، فعالیت بانکی ما با دنیا دچار مشکل می‌شود.

در همین حال وی دوباره تاکید کرد: تمام کشورهای دنیا در این گروه شرکت کرده‌اند؛ یعنی هیچکدام عقل نداشته‌اند؟ دولت و مجلس ایران هم که تصویب کرده‌اند، تدبیر نداشته؟ شورای نگهبان هم که امضا کرده، تدبیر نداشته؟ اینکه نمی‌شود. وی همچنین عنوان کرد:‌ واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند؛ تا مشکل پیش می‌آید، می‌گویند مدیریت دولت. نمی شود کشور را به دست 10 تا 20 نفر داد. صاحب این کشور، این ملت است. روحانی همچنین عنوان کرد: ما بودیم یا شما که این مشکل را بوجود آوردید؟ تصمیم گیر در این کشور یا مجلس است یا دولت یا رهبری. وی دوباره تصریح کرد: رهبری چندبار گفته اند من با این لوایح (لوایح چهارگانه FATF) مشکلی ندارم. وی همچنین دوباره تاکید دارد:‌ نمی‌شود که هم امریکا ما را تحریم کند، هم سلیقه عده‌ای در داخل. وی عنوان کرد:‌ اگر در داخل، اگر احترام یکدیگر را نگه داریم و اینکه صاحب کشور، مردم هستند، همه چیز حل می‌شود. او می‌گوید:‌ تقاضای من این است که همه حرف حق را به گوش مردم برسانند. وی تاکید کرد: کار دکتر همتی بسیار سخت است، همه باید ایشان را کمک کنند تا قیمت ارز ان شالله به قیمت متعادل و قابل قبول برگردد. وی در پایان دوباره عنوان کرد:‌ رهبری چند بار به من گفتند که با این لوایح ۴ گانه مخالفتی ندارم. به گفته وی دولت هم که لایحه داده و مجلس تصویب کرده، پس چه کسی مخالفه؟! یک تحریم آمریکا درست کرده و یک تحریم هم سلیقه یک عده می‌خواهند درست کنند

واکنش‌ها به استعفای محمدجواد ظریف؛ وزیر امورخارجه ایران

در همین رابطه هم بخوانید:

مخاطبان عزیز این خبر به روز‌رسانی می‌شود...