پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

10:00 - 1400/01/21
در هفته آتی رویدادهای بسیاری با اهمتی از جمله انتشار گزارش‌های بازار کار آمریکا و سخنرانی رئیس بانک مرکزی این کشور پیش روی بازا طلا قرار دارد. واکنش معامله‌گران به آتش‌بس موقت آمریکا و چین بر سر مناقشه تجاری دو کشور نیز از اهمیت شایانی برخوردار است. از منظر تکنیکال چشم‌انداز روشنی پیش روی طلا قرار دارد.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

این هفته طلا نوسان قیمت نه چندان ملموس با تجربه کرد و در نهایت با افتی بسیار محدود به معاملات هفتگی پایان داد. رشد شاخص دلار در این هفته از صعود طلا جلوگیری کرد. در این میان با توجه به نشست برنامه‌ریزی شده سران آمریکا و چین در پایان هفته، بسیاری از معامله‌گران رویکردی محافظه‌کارانه را در معاملات این هفته در پیش گرفتند امری که در نوسان محدود قیمت طلا تاثیر شایانی داشت.

 

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

 کماکان از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX احتمال تضعیف بسیاری از ارزهای مطرح شامل یورو، پوند، دلار کانادا، ین ژاپن و فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا بالاست امری که می تواند بازار طلا را زیر فشار قرار دهد. در این میان در جفت ارز دلار استرالیا- دلار امریکا وضعیتی خنثی‌ دیده می‌شود و دلار نیوزلند از شانس خوبی برای رشد در برابر دلار آمریکا برخوردار است.

واکنش بازار ارز و طلا به آتش‌بس موقعت آمریکا و چین

شب گذشته روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه نشست G20 با یکدیگر ملاقات کردند. در جلسه برگزار شده میان ترامپ و شی، آمریکا اعلام آمادگی کرد که از وضع یا افزایش تعرفه جدید بر کالاهای چینی خودداری کند و چین نیز وعده داد سطح خرید محصولات آمریکایی را بالا ببرد. دو کشور قرار گذاشتند که در بازه سه ماه آینده مذاکرات تجاری را ادامه دهند. با توجه به این رویداد تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان دارایی امن پایین خواهد آمد امری که می تواند بازار طلا را تحریک کند. با این وجود باید توجه داشت که جنگ تجاری میان دو ابرقدرت اقتصاد جهانی در ماه های اخیر کمی سطح خرید طلا را نیز به عنوان دارایی امن بالا برد اما قیمت این محصول چندان از این طریق تحریک نشد. بنابراین به نظر می‌رسد که برآیند تاثیرات آتش‌بس موقت آمریکا و چین بر بازار طلا مثبت باشد.

 گزارش‌ها اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

این هفته گزارش‌های بسیار تاثیرگذاری در تقویم اقتصادی به چشم می‌خورد که از مهمترین  این گزارش‌ها می‌توان به مجموعه گزارش‌های بازار کار آمریکا در پایان هفته اشاره کرد.

دوشنبه: شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان در ماه نوامبر- شاخص مدیران خرید تولیدی بریتانیا در ماه نوامبر- شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا در ماه نوامبر

سه‌شنبه: نشست بانک مرکزی استرالیا به منظور تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره- سخنرانی رئیس بانک مرکزی کانادا- شاخص مدیران خرید ساختمانی بریتانیا در ماه نوامبر

چهارشنبه: تولید ناخالص  داخلی استرالیا در فصل سوم سال- شاخص مدیران خرید خدماتی بریتانیا در ماه نوامبر- مشاغل ایجاد شده در بخش کشاورزی آمریکا (موسسه ADP)- نشست بانک مرکزی کانادا به منظور تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره- سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر کمیته اقتصادی کنگره

پنجشنبه: خرده فروشی استرالیا در ماه اکتبر

جمعه: مشاغل ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی و نرخ بیکاری آمریکا در ماه نوامبر- گزارش‌های بازار کار کانادا-

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

هشدارهای نزولی: تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 62 هفته‌ای (1252 دلار)

هشدارهای صعودی: قرارگیری قیمت در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای (1221) و میانگین موزون نمایی 13 هفته‌ای (1219/7) - میانگین 5 هفته ای کماکان به میزان مختصری بالاتر از میانگین 13 هفته‌ای قرار دارد.

سیگنال تایید: قیمت به باند میانی بولینگر واکنش نشان داده است.

حمایت‌های پیش‌رو: محدوده حمایتی مهمی در حد فاصل  میانگین های 5 و 13 هفته‌ای (1219/7 تا 1221 دلار) دیده می‌شود. حمایت مهم بعدی در سطح 1210 دلار است.

مقاومت‌های پیش رو: محدوه مقاومتی مهمی از 1227 تا 1230 دلار دیده می شود. مقاومت مهم بعدی در سطح 1238 دلار است.

نتیجه‌گیری: چشم‌انداز روشنی پیش روی طلا در بازه هفتگی قرار دارد اما شرط تحقق این سناریو عدم نفوذ قیمت به سطوح پایین‌تر از میانگین های 5 و 13 هفته‌ای است.