چقدر با صندوق‌‌ های قابل معامله در بورس آشنایی دارید؟

15:21 - 1403/03/23
یکی از بازار های مناسب برای حفظ و افزایش سرمایه، بازار بورس است. در این راستا، دو روش مهم برای سرمایه‌ گذاری در بورس شامل روش مستقیم و روش غیرمستقیم وجود دارد.

رپرتاژ آگهی:  در روش سرمایه‌ گذاری مستقیم، افراد خود به طور مستقیم سهام‌ شرکت های موجود در بازار را خرید و فروش می کنند. این روش نیازمند دانش و آشنایی با انواع روش‌ های تحلیل بازار سرمایه است. برای  آموزش بورس از صفر و آشنایی با انواع روش های تحلیل، سرمایه‌ گذاران می‌توانند با یک روند آموزشی جامع و مرحله به مرحله، دانش و تجربه خود را در حوزه بورس به صورت اصولی گسترش دهند.

در مقابل، سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری یا سبدگردانی اختصاصی انجام می‌شود. این روش به سرمایه‌ گذاران اجازه می‌‌‌‌‌دهد در سهام و دارایی‌ های مختلف به صورت غیر مستقیم و تحت مدیریت افراد با تجربه و حرفه ای  سرمایه‌ گذاری کنند.

آشنایی با صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌ های سرمایه گذاری بر اساس ترکیب دارایی و نحوه سرمایه گذاری به چند دسته تقسیم می‌شوند. در وهله اول بر اساس نحوه سرمایه‌ گذاری به دو دسته صندوق‌ های قابل معامله (ETF) و صندوق‌ های صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. همچنین بر اساس ترکیب دارایی در انواع مختلفی هم‌چون سهامی، مختلط، شاخصی، درآمد ثابت، اهرمی، بخشی، صندوق تضمین اصل سرمایه و … تقسیم می‌شوند که سرمایه‌ گذاران با در نظر گرفتن ریسک سرمایه‌ گذاری خود می‌توانند در یک یا انواع مختلفی از آنها سرمایه‌ گذاری کنند.

صندوق ETF چیست؟

ETF مخفف "صندوق معاملاتی قابل معامله" (Exchange-Traded Fund) است. صندوق‌های ETF مانند سهام عادی از طریق سامانه معاملاتی تمام کارگزاری ها خرید و فروش می‌‌ شوند. حداقل مبلغ سرمایه گذاری در صندوق‌های ETF صد هزار تومان است.  قیمت صندوق های ETF در طول روز تحت تأثیر عرضه و تقاضا در بازار تغییر می‌کند. به دلیل وجود رکن بازارگردان در صندوق های ‌ ETF، این صندوق‌ ها از نقد‌شوندگی بالایی برخوردار هستند. این به معنای قابلیت فروش آسان دارایی و برداشت سرمایه است.

صندوق شاخصی

صندوق سرمایه‌ گذاری شاخصی یک نوع صندوق سرمایه‌ گذاری است که هدف آن پیروی پرتفوی صندوق از یکی از شاخص‌ های بازار سهام است. به عبارت دیگر، صندوق سرمایه‌ گذاری شاخصی سعی می‌کند عملکرد سرمایه‌ گذاری خود را با عملکرد شاخص مشخصی که می‌تواند شاخص کل، شاخص کل هم‌ وزن یا یکی از شاخص‌ های دیگر بازار سهام باشد، هماهنگ کند. عمده ترکیب دارایی‌ صندوق‌های شاخصی را سهام و حق تقدم سهام شرکت‌ های موجود در شاخص مورد نظر صندوق‌، تشکیل می‌دهد.

با داشتن یک صندوق سرمایه‌ گذاری شاخصی، سرمایه‌ گذاران می‌توانند به سادگی و با سرمایه کم، در بازار بورس سرمایه‌ گذاری کنند. صندوق سرمایه‌ گذاری شاخصی به منظور ایجاد تنوع در سبد دارایی و افزایش دسترسی سرمایه‌ گذاران به بازدهی شاخص های مختلف تشکیل شده است.  این نوع صندوق سرمایه‌ گذاری به عنوان یک راه ساده و کارآمد برای سرمایه‌ گذاری در بازار سهام مورد توجه قرار گرفته است.

صندوق آرام

صندوق آرام، اولین صندوق‌ سرمایه‌ گذاری شاخصی کارگزاری مفید است که به منظور تشکیل یک پرتفوی متناسب با شاخص کل بورس و کسب بازدهی مشابه با این شاخص تاسیس شده است. این صندوق از نوع قابل معامله (ETF) است. به این معنی که واحدهای آن می‌توانند از طریق سامانه‌ های معاملات آنلاین کارگزاری ها خرید و فروش شوند.

در طول چند سال گذشته، شاخص کل بورس نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌ گذاری مثل بازار املاک، بازار ارز و بازار طلا و .. توانسته بازده مناسبی را کسب کند. از جمله مزایای سرمایه گذاری در صندوق آرام می‌توان به مواردی همچون کسب بازدهی منطبق بر بازدهی شاخص، سهولت سرمایه‌ گذاری، کاهش هزینه های مدیریت و … اشاره کرد. ترکیب دارایی‌ های صندوق شاخصی آرام به گونه‌ ای طراحی شده است که عملکردی شبیه به شاخص کل داشته باشد. البته، مدیر صندوق مجاز است تا به حدود ۲۰ درصد از ترکیب دارایی‌ ها را به صورت متفاوت تنظیم کند.

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری شاخصی انتخابی مناسب برای سرمایه‌ گذارانی هستند که به دنبال دسترسی به بازدهی سهام شرکت‌ های شاخص ساز و متنوع‌ سازی سبد دارایی بدون نیاز به آموزش بورس و یادگیری روش‌ های تحلیلی مختلف هستند. همچنین این صندوق ها  گزینه‌ ای  کارآمد برای تنوع‌ بخشی به پرتفوی سرمایه‌ گذاری به شمار می‌روند