بورس تهران در انتظار مسعود پزشکیان/ رکوردشکنی انتظارات مثبت در بازار سهام!

12:33 - 1403/04/17
اکوایران: بورس تهران با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، در انتهای معاملات روز شنبه شاهد افزایش شدید تقاضای سهام و رکوردشکنی آمار معاملات بود.

به گزارش اکوایران، بورس تهران که پس از شهادت رئیس دولت سیزدهم، وارد رکود معاملاتی سنگینی شده بود و منتظر انتخاب رئیس دولت چهاردهم بود؛ به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، واکنش مثبت نشان داده است.

 

روز شنبه 16 تیرماه، با انتشار خبر شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی اصلاح‌طلبان، انتظارات مثبت قدرتمندی در بین فعالان بازار سهام شکل گرفت. شاخص کل بورس تهران 4.2 درصد رشد داشت و شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز 3.4 درصد رشد تراز داشت. این سطح از رشد تراز آخرین بار در 27 اسفند 1401 برای شاخص کل و در 26 فروردین 1402 برای شاخص هم‌وزن تکرار شده بود.

پتروشیمی آبادان همچنان در زیان

بورس تهران در انتظار مسعود پزشکیان/ رکوردشکنی انتظارات مثبت در بازار سهام!13

میانگین سرانه خرید هر کد حقیقی که روز چهارشنبه هفته قبل در تراز 21.1 میلیون تومانی قرار داشت، روز شنبه تا 72.8 میلیون تومان صعود کرد و بیشترین سطح تاریخی خود را به ثبت رساند. تفاوت میانگین سرانه خرید هر کد حقیقی از سرانه فروش نیز در روز شنبه 43.8 میلیون تومان بود که یک رکورد منحصر به فرد به شمار می‌رود.

بورس تهران در انتظار مسعود پزشکیان/ رکوردشکنی انتظارات مثبت در بازار سهام!20

ارزش صفوف خرید سهام نیز، روز شنبه به هزار و 903 میلیارد تومان رسید که بیشترین میزان از 16 اردیبهشت 1402 به شمار می‌رود. صندوق‌های درآمد ثابت نیز با خروج هزار و 890 میلیارد تومانی پول حقیقی مواجه بودند. این سطح از فرار سرمایه حقیقی نیز، آخرین بار در 6 اسفند 1401 به ثبت رسیده بود.

پس از انتخابات شاخص‌سازها بهتر بودند یا کوچک‌ترها؟

بورس تهران در انتظار مسعود پزشکیان/ رکوردشکنی انتظارات مثبت در بازار سهام!9

نقشه معاملات سهام روز شنبه نیز شاهد سبز پوشی 88 درصدی نماد‌ها بود که از 5 فروردین ماه امسال دیده نشده بود. ارزش معاملات خرد بازار سهام روز شنبه نیز 5 هزار و 905 میلیارد تومان بود که 58 درصد به نسبت چهارشنبه هفته قبل رشد داشته است. ورود 538 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی در معاملات روز شنبه نیز قابل توجه بوده است. این سطح از ورود جریان پول حقیقی نیز آخرین بار در یکم اردیبهشت ماه امسال به ثبت رسیده بود.

بورس تهران در انتظار مسعود پزشکیان/ رکوردشکنی انتظارات مثبت در بازار سهام!6

با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که فعالان بازار سهام از عدم اطمینان و تاری چشم‌انداز بورس تهران فاصله گرفتند و در واقع با کاهش ریسک سیاسی بازار سهام مواجه هستیم.

کاهش شدید قیمت جهانی لیتیوم/ تولیدکنندگان لیتیوم دلسرد نمی‌شوند!

بورس تهران در انتظار مسعود پزشکیان/ رکوردشکنی انتظارات مثبت در بازار سهام!6