پیش‌بینی بورس فردا 19 تیر 1403 / توقف امروز، نفس‌گیری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای ادامه صعود، آری یا خیر؟

16:29 - 1403/04/18
اکوایران: در جریان معاملات امروز در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بعد از رشد از محدوده‌های 2.1 میلیون واحدی تا حوالی 2 میلیون و 226 هزار واحدی امروز توقف صعود را به خود دید و با افت 5 هزار واحدی کار را تمام کرد. این توقف برای این رشد در بازده زمانی کوتاه منطقی بنظر می‌رسد. اما تغییر روند در روزهای آینده و ادامه‌دار بودن افت کمی جای بحث و سوال را ایجاد خواهد کرد!

به گزارش اکوایران، ارزش معاملات در بازار بورس اوراق بهادار تهران در پایان جلسه معاملاتی روز جاری در حوالی 3400 میلیارد تومان قرار داشت و بازار به محدوده‌های ارزش معاملاتی روزهای پیشین خود برگشته است . ارزش معاملاتی گروه خودرویی بعد از چند روز صف خرید و توجه بازار به گروه های دیگر ( فلزات و شیمیایی‌ها) مجددا به در صدر برترین صنایع از نظر ارزش معاملاتی بود ارزش معاملاتی خودرویی ها در پایان روز جاری حوالی 282 میلیارد تومان ثبت شده است.

 

فلزات اساسی و انبوه سازی نیز به عنوان گروه های بعدی و به ترتیب با ارزش معاملاتی 227 و 164 میلیارد تومان در رتبه های بعدی قرار دارد. بازار به محض پیدا کردن فرصت خرید گروه انبوه‌سازی را در جز سه گروه برتر از نظر ارزش معاملاتی قرار می‌دهد.

بازار به روزهای آینده خوش بین است و این توقف را به دلیل عبور از مقاومت های میانگین 55 روزه و 200 روز می‌بیند تا بعد از یک رالی صعودی سریع بازار استراحتی داشته باشد و مسیر ادامه را به هوشیاری بهتری طی کند. اما در صورت منفی شدن بازار و باز ماندن از ادامه صعودی باید به دنبال مسائل دیگری گشت که گره از معمای افت های احتمالی را باز کند!

نماد ختور نیز که به عنوان سومین عرضه اولیه در بازار سال 1403 است امروز در قیمت 1909 تومانی کشف قیمت شد و با این قیمت به در مرحله بعدی به سایر سرمایه گذاران عرضه شد.

در حالی که در بازار امروز تقریبا اکثر نمادها و گروه ها متعادل و منفی کار میکردند گروه قند و شکر اوضاع بهتری را به خودش دید و با صف نشینی نمادهایی همچون قشهد و قزوین همراه شده بود.

روزنامه دنیای اقتصاد هم به نقل از نیویورک تایمز نوشت که گشایش دیپلماتیک با پزشکیان خوش بین است. نیویورک‌تایمز در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران و تاثیر آن بر سیاست خارجی نوشت، مقامات و کارشناسان فعلی و سابق می‌‌گویند که با انتخاب مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌‌طلبان به عنوان رئیس‌جمهور، ایران ممکن است شاهد نرم شدن سیاست خارجی سنتی خود باشد و فرصتی برای گشایش دیپلماتیک جدید پیدا کند.

این در حالی است که شبکه سی ان ان هم به برقرای روابط غرب با ایران سیگنال‌های مثبتی را مطرح کرده بود.

اما عبدالحمید نادریان، فعال صنعت نفت در مصاحبه‌ای صحبت‌هایی را مطرح کرده است این فعال صنعت نفت عنوان داشته است که برداشت قطری‌ها از پارس جنوبی ۱۰ برابر ایران است و ایران ۱۵ میلیارد و قطر ۱۵۰ میلیارد دلار از پارس جنوبی سود دریافت می‌کند.

اما گزارش سازمان بورس از تعداد خالص خریدارن و فروشندگان در بازار هفته گذشته نیز جالب است. به استناد این گرازش تعداد خالص فروشندگان که در سه هفته پیشین این گزارش حوالی 107 هزار کد معاملاتی بوده است در هفته گذشته و پیش از انتخابات 15 تیر ماه به رقم 322 هزار کد رسیده است در مقابل تعداد خریداران از حوالی 95 هزار کد هفته گذشته به عدد 76 هزار کد در هفته منتهی به 14 تیر ماه رسیده است.

این موضوع نشان می‌دهد که افت 23 هزارواحدی شاخص کل در روز یکشنبه هفته پیش به واسطه نتیجه ابتدایی انتخابات 8 تیر ماه چقدر روی بازار تاثر گذار بوده است و با پایان هفته جاری و انشتار مجدد خالص تعداد خریداران و فروشندگان در این هفته می تواند وضعیت رفتاری انتخاباتی فعالان بازار را در دو هفته اخیر به خوبی نشان دهد.

کارشناسان و فعالان بازار سرمایه مواردی را همچون کنترل نرخ سپرده ، نرخ دلار نیما و چشم انداز روابط بین المللی را برای بازار سرمایه در نظر دارند تا این عوامل به عنوان محرکه رشد شاخص کل باشد.

اما گزارش بانک مرکز در خصوص نرخ مسکن نیز برای خردا ماه 1403 نشان می‌دهد که نزدیک به 3 هزار و 800 واحد مسکونی در شهر تهران مورد معامله قرار گرفته است که این رقم نسبت به ماه قبل با کاهش 20 درصدی همراه شده است. در اردیبهشت ماه سال جاری تعداد واحدهای مورد معامله در شهر تهران حوالی 4 هزار و 800 واحد مسکونی بوده است. همچنین بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی را برای شهر تهران رقم 85 میلیون و 900 هزار تومان عنوان کرده است. همچنین کمترین قیمت برای منطقه  19 است که حوالی 44 میلیون و 500 هزار تومان است و بیشترین قیمت نیز برای منطقه یک است که برای هر متر مربع خریداران باید مبلغ 160 میلیون و 900 هزار تومان را هزینه کنند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات هفته جاری بیش از 120 هزار واحد رشد را به خود دید . شاخص از عدد 2 میلیون و 100 هزار واحدی شروع کرد و در محدودهای 2 میلیون و 220 هزار واحدی متوقف شد. افت امروز بازار بعد از این چنین رشد در تایم کوتاه مدت منطقی است اما ادامه دار بودن این افت برای بازار ممکن است خطرناک باشد.

محدوده 2.2 میلیون واحدی به اندازه کافی بازار را در سال 1402 با چالش مواجه کرده است و این بار در سال 1403 برای دومین بار شاخص به این محدوده رسیده است .

اندیکاتور rsi  شاخص کل وارد محدوده های هیجان خرید شده است البته که هنوز سیگنال منفی را ایجاد نکرده است و ظرف دو روز ابتدایی این هفته خود را به عدد 72 واحدی رسانده است.

پیش‌بینی بورس فردا 19 تیر 1403 / توقف امروز، نفس‌گیری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای ادامه صعود، آری یا خیر؟12