برای تریدر شدن چقدر زمان لازم است؟

10:32 - 1403/03/15
چقدر طول می‌کشد تا تبدیل به یک تریدر شویم؟ اگر دنبال پاسخ این سوال می‌گردید، چند دقیقه‌ای را با ما همراه باشید

رپرتاژ آگهی: اگر به‌ تازگی پا در جهان جذاب و البته پیچیده‌ بازارهای مالی گذاشته‌اید، احتمالا این سوال حسابی ذهن شما را با خودش درگیر کرده است؛ برای تریدر شدن چقدر زمان نیاز است؟

در پاسخ به سوال باید بگوییم مدت زمان یادگیری معامله‌گری و کسب درآمد دلاری مستمر از ترید، به عوامل متغیری بستگی دارد. اما کلیدی‌ترین نکته درباره آن، این است که ترید در بازارهای مالی مانند فرا گرفتن هر حرفه دیگری در دنیای ماست و اگر واقعا نسبت به آن علاقه‌مند باشید؛ چیزی کاملا دست یافتنی برای شماست. تنها نیاز به یک برنامه آموزشی و تمرینی دارد. در ادامه متغیرهایی که در مدت زمان تریدر شدن یک فرد مطرح است را باهم بررسی می‌کنیم.

عوامل موثر بر مدت زمان یادگیری ترید

همانطور که گفتیم چندین عامل بر مدت زمان یادگیری ترید موثر

است. که می‌خواهیم آن‌ها را از سه زاویه مختلف بررسی کنیم؛

  • نقش فرد بر مدت زمان آموزش
  • سطح مورد نظر فرد بر مدت زمان آموزش
  • تاثیر منابع آموزشی بر مدت زمان آموزش

نقش فرد بر مدت زمان آموزش

شناخت خود و روانشناسی فردی می‌تواند به طور قابل توجهی بر توانایی فرد در یادگیری ترید تاثیر بگذارد. کنش‌های رفتاری فرد از جمله میزان صبوری، نظم و تعهد در انجام و تکرار مباحث آموزشی، کنترل و درک احساسات و شناخت نقاط ضعف و قوت ارتباط مستقیمی با تعیین مدت زمان یادگیری ترید دارد. بعد از شناخت جزئیات و خصوصیات فردی خود می‌توانید با برنامه‌ریزی منظم، به طور حدودی زمان‌ لازم برای تریدر شدن خود را تخمین بزنید. به طور مثال آیا جزو افرادی هستید که با یک شکست در معاملاتش روندش دچار مشکل می‌‌شود و نیاز به دور بودن از فضای ترید دارد، یا صبوری یک صیاد در به دام انداختن صیدش را دارید؟

سطح مورد نظر فرد بر مدت زمان آموزش

مشخص کردن سطح تخصص مورد نظر، برای تعیین زمان‌بندی در آموزش فارکس تاثیر مستقیم دارد. آیا می‌خواهید از خود یک تریدر حرفه‌ای تمام‌وقت بیرون بکشید؟ یا نه قصد دارید در سطح مبتدی تا متوسط و به صورت پاره‌وقت، ترید در بازارهای مالی را دنبال کنید. مسلما یک فرد در سطح متوسط به نسبت یک فرد در سطح حرفه‌ای، زمان کمتری به آموزش نیاز دارد. اگر بخواهیم به شکل کلی به شما یک زمان‌بندی حدودی‌ از روند آموزش بگوییم، روند شما به شرح موارد زیر خواهد بود.

  • برای سطح مبتدی تا متوسط آشنایی با اصطلاحات بازار از موارد ضروری است. چیزی بیش از 150 اصطلاح است که با میانگین روزی 10 اصطلاح حدود دو هفته زمان برای یادگیری لازم است. یادگیری الفبای آموزش تحلیل تکنیکال حدود 3 ماه زمان می‌برد. آموزش‌های اولیه‌ تحلیل فاندامنتال در کنار آموزش مدیریت ریسک و اصول مدیریت سرمایه حدود 1 تا 3 ماه زمان نیاز دارد. حدود یک هفته برای آموزش ابزارهای متاتریدر یا تریدینگ ویو باید زمان اختصاص بدهید. روانشناسی بازار اصولا به مرور در طول روند آموزشی به‌دست می‌آید. به این نکته توجه کنید که ضروری است تمام مواردی که فرا می‌گیرید را در یک حساب آزمایشی یا همان حساب دمو تمرین کنید و از آموخته‌های خود تست بگیرید تا به تسلط نسبی در تحلیل چارت برسید.
  • برای حرفه‌ای شدن باید سطوح مبتدی و متوسط را کاملا آموزش دیده باشید و شناخت کامل بر انواع روش‌های معاملاتی داشته باشید. در سطح حرفه‌ای با مفاهیم پیشرفته‌تری آشنا می‌شوید، اما تنها آموزش مبنای کار نیست و باید به همان میزان تجربه در بازار واقعی به‌دست بیاورید. به این معنی که بعد از گذراندن سطح مبتدی و متوسط ، حداقل یک سال با تمرکز بالا به شناخت کامل بازار در چرخه‌های صعودی و نزولی پرداخته باشید. همچنین با تریدرهای بزرگ و سبک تحلیل آن‌ها آشنا باشید.

تاثیر منابع آموزشی بر مدت زمان آموزش

شاید این پرسش مطرح باشد که مناسب‌ترین منبع آموزشی کدام است؟ اما بهتر است که بپرسید مناسب‌ترین منبع آموزشی برای شما کدام است؟ قبل از انتخاب یک منبع آموزشی باید بدانید که انتظارات شما از انتخاب آن دوره چیست و چقدر آن دوره شما را در رسیدن به هدف‌تان یاری می‌رساند. روش‌های آموزشی متنوعی را می‌توانید در پیش بگیرید. کتاب‌های آموزشی، دوره‌های حضوری و مجازی، وب‌سایت‌های آموزشی که هر کدام تاثیراتی در کیفیت و مدت زمان یادگیری ترید دارند. مثلا اگر می‌خواهید در سطح مبتدی آموزش ببینید، نیازی نیست به سراغ کتاب یا کلاس‌های پیشرفته حضوری بروید. با گسترش اینترنت منابع انلاین بسیاری وجود دارد که به صورت رایگان و در دسترس شماست.

در انتخاب منابع آموزشی دقت کنید!

در روند انتخاب منبع آموزشی خود بعضا با افراد و تیم‌هایی مواجه می‌شوید که مسائل بسیار پیچیده منتقل می‌شوند و بیشتر آموزش به حواشی و فرعیات پرداخته شده است. این منابع صرفا زمان بیشتری را از شما می‌گیرد. در مقابل یک سری منابع آموزشی نیز هستند که با داشتن اساتید کاربلد و باتجربه‌، درکوتاه‌ترین زمان، به راحت‌ترین شکل ممکن، بیشترین دانش و تجربه را به شما منتقل می‌کنند.

کلام آخر

خودتان بهتر به این مهم آگاهید که بزرگ‌ترین سرمایه‌ ما انسان‌ها، زمان است. پس اینکه چگونه آن را خرج می‌کنیم موضوع قابل توجهی محسوب می‌شود. همانطور که درباره اهمیت انتخاب منبع آموزشی متخصص صحبت کردیم. نمونه‌ یک منبع آموزش فارکس جامع و معتبر، سایت دلتاکالج است. دلتا کالج در زمینه آموزش بازارهای مالی شما را از سطح مبتدی تا پیشرفته به طور کامل و به صورت رایگان پشتیبانی می‌کند. افراد علاقه‌مند می‌توانند از طریق این وب‌سایت به منابع ارزشمندی برای ارتقای سطح دانش خود در بازارهای مالی دسترسی داشته باشند. به امید موفقیت شما در بازارهای مالی.