بی‌توجهی آتی سکه به ساز و کار دستوری

12:04 - 1400/01/18
فشارهای مقام ناظر نتوانسته است نرخ قراردادهای سکه را در بازار آتی نزولی کند. ممکن است کاهش شدت رشد نتیجه‌ای مثبت از سیاست‌های مقام ناظر بازار عنوان شود، اما حقیقت ماجرا این است که مقام ناظر تمام تلاش خود را درجهت ممانعت از رشد قیمتی آتی به کار برد و رشد هرچند اندک قیمت‌ها جز شکست سیاست دستوری نیست، زمانی‌که همه را به ملزم به فروش کنیم ولی قیمت همچنان مسیر صعودی را در پیش می‌گیرد.
بی‌توجهی آتی سکه به ساز و کار دستوری

دنیای بورس: معاملات امروز ارز و سکه وضعیت مبهم و پرنوسانی را به نسبت روزهای گذشته دنبال می‌کند. بازه اعداد گزارش شده برای نرخ دلار در آخرین معاملات امروز (تا ساعت 16:30) بین 9300 تا 9500 تومان بود. در رابطه با سکه قیمت‌ها از 3380 هزار تا 3500 هزار تومان در حال مخابره‌اند. هیچ‌گونه اخبار رسمی از بازار ارز در دسترس نیست و این موضوع نیز ناشی از ضعف سیاست‌گذار است. در حالی‌که اگر سیستم متمرکزی موجود بود لااقل این امکان وجود داشت که نرخ‌ها به صورت واقعی گزارش شود.

جنگ لفظی ایران و آمریکا هیجانات را میان بازارها تشدید کرده است. در این بین جهش نرخ‌ها به جای آن که سیاست‌گذار را به چاره‌اندیشی و رفع چالش‌ها رهنمون کند مجددا به حذف صورت مسئله واداشته است. در این میان تب و تاب دلار و سکه در سطوح کنونی را می‌توان ناشی از شایعاتی در خصوص احتمال مذاکرات ایران و آمریکا عنوان کرد که البته هیچ اظهارنظر موثقی در این رابطه منتشر نشده و تنها گمانه‌زنی‌های عمومی و نتیجه‌گیری بر اساس گذشته این شائبه را تقویت کرده است. شاید اگر جبهه‌گیری مشخص‌تری از سوی یکی از طرفین عنوان شود وضعیت مشخص‌تری را برای نرخ دلار بتوان مشاهده کرد و این امید وجود دارد که از شدت هیجانات ارزی کاسته شود.

در بازار آتی نیز در آخرین اقدام، مقام ناظر تعداد موقعیت‌های باز معامله‌گران را با سقف مشخص‌شده محدود کرده و در این شرایط اخذ موقعیت‌های فزاینده خرید در موقعیت‌های مازاد برای معامله‌گران امکان‌پذیر نیست. پیش از این «دنیای بورس» در گزارش آدرس غلط به بازار سکه به بررسی تحلیل اشتباه سیاست‌گذار در نشانه گرفتن علت رشد قیمت‌ها پرداخته است. آمار موقعیت‌های باز و نقدینگی در جریان این بازار در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این بازار همچنان به عنوان ابزاری برای  تشخیص فضای مورد انتظار فعالان اقتصادی عمل می‌کند؛ نه به عنوان مبدا اصلی تحرکات قیمتی در بازارهای نقدی.

به نظر می‌رسد انتظار سیاست‌گذار بر آن بوده است که با اعمال محدودیت‌های هر چه بیش‌تر بتواند روند تغییرات قیمت را در این بازار نزولی کند و شاید به مدد آن بتواند مسیر قیمت‌ها در بازار نقدی را نیز تغییر دهد.

مطابق با چنین انتظاری ( و البته نگرانی معامله‌گران از عدم امکان بستن قراردادها در معاملات امروز) اولین معاملات سررسیدهای مختلف امروز در محدوده منفی آغاز شد و پایین‌ترین نرخ قرارداد‌های امروز را رقم زد.

در مقابل قیمت‌ها در بازار نقدی روند صعودی ملایمی را نسبت به آخرین قیمت‌های دیروز در پیش‌گرفته بود. قیمت دلار که تا سطح 9150 تومان نیز پایین آمده بود مجددا تا سطح بیشتر از 9500 تومان فرا رفت و سکه در آخرین معاملات به نزدیکی 3500 هزار تومان رسیده است. همچنان بی‌واکنشی مقامات سیاسی کشور نسبت به وضعیت کنونی اقتصاد کشور و شاید اخبار از لغو شدن صحبت مستقیم رئیس‌جمهور با مردم در ایجاد چنین فضایی بی‌تاثیر نباشد. بازار بیش از هر چیز دیگری نیازمند امید سیاسی و رفع عوامل غیراقتصادی از آینده اقتصاد کشور است؛ به نظر می‌رسد در این شرایط است که می‌توان به تخلیه هیجان بازارها امیدوار بود.

گرچه با اجبار به فروش طی روزهای اخیر باید مطابق با استدلال سیاست‌گذار بازار آتی مسیر نزولی را در پیش بگیرد اما مشاهده می‌شود بازار آتی حتی با این محدودیت‌ها نیز به دنبال واقعیت‌های موجود حرکت می‌کند. تا ساعت 17 امروز آخرین معاملات آتی سکه در تمامی سررسیدها در محدوده مثبت قیمتی انجام می‌شد.

نگرانی از تبدیل 9 هزار تومان به کف حمایتی

یکی از عوامل نگران‌کننده در اقتصاد کشور باید عادی شدن سطوح 9 هزار تومانی برای نرخ دلار باشد. اگر فعالان اقتصادی به کانال جدید قیمتی دلار عادت کنند، با وضعیت کنونی سیاست‌گذاری و تنش‌های سیاسی موجود تلاطمی اندک می‌تواند بار دیگر بر شدت نوسانات بیش از پیش بیافزاید. در این شرایط بی‌واکنشی سیاست‌گذار و عدم تزریق امید وضعیت چندان دلچسبی را به همراه نخواهد داشت.