نقشه نیمروز بورس شنبه (23 تیر)

10:39 - 1400/01/18
روند افت شاخص کل در معاملات امروز سهام نیز دنبال می‌شود. نمادهای فلزی و معدنی بیشترین اثر منفی را بر این نماگر به جا گذاشته‌اند. در این میان حجم نقدینگی سرازیرشده به سمت صف خرید نماد تازه‌وارد «پارس» جالب توجه است. ادامه افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی، شدت گرفتن تهدیدات امریکا و فشار بر کشور در کنار تداوم فشار بر نرخ ارز از عوامل اثرگذار بر معاملات امروز بورس هستند.
نقشه نیمروز بورس شنبه (23 تیر)

دنیای بورس: شاخص کل بورس در دو ساعت ابتدایی معاملات افت بیش از 350 واحد را تجربه می‌کند. فشار بر نمادهای بزرگ و کالایی و گرایش به سمت نمادهای کم‌بهره‌تر از پتانسیل‌های قدرتمند از مشخصات امروز بازار است. در این شرایط شاخص هم‌وزن بازار در مسیری متفاوت رشد نزدیک به 40 واحد را تجربه می‌کند.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد فعالان بازار بیش از هر چیز دیگری نگران وضعیت سیاسی کشور هستند. بر این اساس اثرات تحریم بر اقتصاد کشور هراس را میان فعالان اقتصادی تشدید کرده است. گرچه مدیران در سطح کلان کشور طی روزهای اخیر به دنبال تلاش و رایزنی با دیگر کشورها مانند چین و روسیه جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا هستند، اما نگرانی از آینده اقتصادی کشور همچنان مشاهده می‌شود. به نظر می‌رسد آمریکا تمام تلاش خود را برای این‌که اقتصاد ایران را به حالت ایزوله بکشاند، خواهد داشت، این ریسک در مقابل سرمایه‌گذاران قرار دارد و موج نگرانی را تشدید کرده است.

هفته گذشته خبر انجام اولین معاملات رسمی در بازار ثانویه نهایتا منتشر شد و در وهله اول توانست نرخ‌ها در بازارهای ارز و سکه را در مسیر اصلاح قرار دهد. با این وجود موانع فعلی این بازار برای کلیت بازار سهام در کنار عدم شفافیت آن سبب شد تا این خبر فرصت جلوه در معاملات بورسی را چندان نیابد. رصد رویه صادرات نفت کشور و آمار منتشره از این بازار در کنار واکنش بازار ارز به عنوان دماسنج سیاسی اقتصاد کشور می‌تواند شدت اثر واقعی و روانی تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور مشخص کند. اخبار از کاهش صادرات نفت طی روزهای اخیر از جمله عوامل نگران‌کننده معامله‌گران به شمار می‌رود.

 «پارس» در اولین روز رسمی داد و ستدها

آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، بورس تهران شاهد عرضه اولیه یک شرکت بزرگ پتروشیمیایی دیگر بود. بدین ترتیب 5 درصد از سهام پتروشیمی پارس در قیمت 2400 تومانی سهم عرضه شد و با حضور نزدیک به 182 هزار کد در سمت خرید این نماد، رکورد تعداد متقاضی عرضه‌های اولیه بورس جابجا شد.

با این وجود معاملات امروز این نماد نیز رکورد تازه‌ای را خلق کرد. در مرحله پیش‌گشایش این نماد صف خرید با حجم بیش از 1 میلیارد و 675 میلیون سهم را تجربه کرد؛ بدین ترتیب ارزش تقاضا در صف خرید این نماد امروز از 4220 میلیارد تومان فراتر رفت و مطابق با پیش‌بینی «دنیای بورس» این رکورد که پیش از این متعلق به نماد «پرداخت» با رقمی در حدود 3000 میلیارد تومان بود نیز جابجا شد.

این مساله می‌تواند چشم‌انداز جالب توجهی را برای جذب نقدینگی پیش روی بازار سهام قرار دهد. امری که در گزارش مذکور بدان پرداخته شد.

در معاملات امروز «پارس» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل به جای گذاشته است و به عنوان تک نماد حامی این نماگر در فهرست نمادهای موثر بر شاخص دیده می‌شود.

همچنین عرضه 3 درصد از سهام «پارس» توسط هلدینگ خلیج فارس، شناسایی بیش  از 409 میلیارد تومان سود را برای «فارس» در پی داشته است که در پی این امر این هلدینگ امروز را به حالت توقف سپری می‌کند و در معاملات امروز غایب است.

صف فروش «فملی»؛ عایدی شرکت‌های داخلی از جنگ تجاری

بالا گرفتن جنگ تعرفه‌ای میان چین و امریکا ایام سختی را برای بازار کامودیتی‌ها رقم زده است. در این میان صنایع مس و روی داخلی بیشترین اثر را از این کشاکش می‌پذیرند. در معاملات پایانی هفته گذشته بورس لندن قیمت هر تن مس در سطح 6216 دلار قرار گرفت و هر تن روی در سطح 2581 دلار معامله شد. هر تن آلومینیوم نیز در سطح 2039 دلار خرید و فروش شد.

«فملی» که روز چهارشنبه پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه به چرخه معاملات بازگشت با کاهش شدید قیمت سهم روبرو شد که در این میان ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی نقش اصلی را ایفا می‌کرد. این نماد امروز نیز تا کف مجاز روزانه ریزش قیمت سهم را تجربه کرده است و بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشته است.

قیمت این سهم در معاملات امروز تا سطح 261 تومان عقب‌نشینی داشته که نزدیک به سطوح قیمتی سهم پیش از شروع رالی صعودی بورس است.

نمادهای گروه روی نیز امروز سطوح حساسی قیمتی را تجربه می‌کنند. نمادهای «فاسمین»، «فرآور» و «کروی» علی‌رغم برخورداری از حمایت نسبی نتوانسته‌اند در مقابل افت قیمت مقاومت چندانی داشته باشند. در معاملات امروز «فرآور» مجددا تا سطوح پایین‌تر از 1200 تومانی سهم پیش رفته است و «فاسمین» افت بیش از 4 درصدی قیمت پایانی سهم را تجربه می‌کند.

دو نماد «فزرین» و «کیمیا» امروز در پی برگزاری مجمع عادی سالیانه متوقف هستند. نماد «کبافق» تنها نماد مرتبط با این گروه است که امروز افت قیمت ملموسی را تجربه نمی‌کند. این نماد نیز روز چهارشنبه پس از بازگشایی نماد با افت بیش از 10 درصدی قیمت سهم مواجه شد.

معاملات تحت فشار نمادهای فولادی- سنگ‌آهنی

«فولاد» و دو نماد سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد» امروز در جمع نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل قرار دارند. قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای شرق آسیا در روزهای انتهایی هفته گذشته مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. در حالی که سنگ‌آهن (به خصوص سنگ‌آهن کم عیار) افت نسبی قیمت را تجربه کرد قیمت فولاد در پی اعمال محدودیت‌های تابستانی چین بر فولاد سازان در مسیر رشد قرار گرفت.

با این وجود به نظر می‌رسد این عوامل اولویت‌های اثرگذاری در معاملات امروز این نمادها ندارند و جو روانی بازار و ریسک‌های با ابعاد سیاسی بر پتانسیل‌های این گروه چربیده است.

در این میان چرخش عجیب معاملات در داد و ستدهای «فخوز» جالب توجه است. فولاد خوزستان که در آغاز معاملات به یمن حضور پررنگ خریداران حقوقی کار خود را با رشد 2.5 درصدی قیمت سهم آغاز کرد در ادامه نتوانست در محدوده مثبت پایدار شود و با افت شدید قیمت سهم در معاملات پایانی مواجه شد.

در بین دیگر نمادهای فولادی «ارفع» صف فروش را تجربه می‌کند؛ «کاوه» در پی برگزاری مجمع عادی سالیانه به حالت توقف به سر می‌برد و «هرمز» نیز افت قیمت 1.2 درصدی را در قیمت پایانی پشت سر می‌گذارد.

در گروه کانه‌های فلزی افت شدید قیمت به صورت یکدست قابل مشاهده است و در این میان سه نماد سنگ‌آهنی «کگل»، «کچاد» و «کنور» پیشتاز افت قیمت‌اند.

نگاهی به دیگر گروه‌های بازار

در این جلسه معاملاتی نمادهای خودرویی مجددا نقش گروه بتامنفی بازار را ایفا می‌کند. این در حالی است که شرکای اروپایی از فشارهای هر چه بیشتر امریکا بر این شرکت‌ها و احتمال عدم همکاری با خودروسازان داخلی خبر می‌دهند.

«خساپا» در معاملات ساعت پایانی صف خرید با بیش از 30 میلیون سهم را تجربه کرد. نماد «خزامیا» نیز که امروز پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه به مدار معاملات بازگشته است رشد نزدیک به 6 درصدی قیمت سهم را تجربه می‌کند. سایر نمادهای خودروساز و اکثر قطعه‌سازان نیز تغییرات قیمتی در محدوده مثبت را تجربه می‌کنند. همان‌گونه که پیش از این اشاره شده است نمادهای این گروه از پتانسیل‌های قدرتمندی برخوردار نیستند و احتمالا گزارش‌های عملکرد این شرکت‌ها در فصل بهار بر این وضعیت صحه می‌گذارد. همچنین باید در نظر داشت که این گروه از بر هم خوردن برجام و فشارهای تحریم تاثیرپذیری فوق‌العاده‌ای دارند.

در گروه نمادهای پتروشیمیایی به غیر از دو نماد تازه‌وارد «شغدیر» و «پارس» تنها «شاراک» بر مدار رشد محسوس قیمت سهم قرار گرفت. پیش از این «دنیای بورس» در گزارش مسیر جذابیت «شاراک» در سال 97 به برآورد سودآوری این شرکت در سال جاری پرداخته است و مطالعه آن را به مخاطبین توصیه می‌کند.

نمادهای متانول‌ساز نیز امروز روندهای قیمتی متفاوتی را تجربه کردند. «زاگرس» کار خود را بدون تغییر محسوس در قیمت پایانی به پایان برد. «شفن» به کمک نقش حمایتی توانسته است از تغییرات شدید قیمت پایانی در امان بماند. با این وجود حمایت‌ها در داد و ستدهای «شخارک» کمتر کارگر بوده و این نماد افت بیش از یک درصد در قیمت پایانی را تجربه می‌کند. این نماد در برهه‌هایی از معاملات امروز تا نزدیکی کف مجاز روزانه افت قیمت را تجربه کرده است.

لازم به ذکر است قیمت متانول در آخرین معاملات هفته پیش‌ بازارهای شرق آسیا با افت نسبی به 384 دلار به ازای هر تن رسیده است.

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (20 تیر)