در پنجمین سالروز عرضه سهام سرمایه‌گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین مطرح شد

پرداخت بدهی « تاپیکو » از سه محل

10:24 - 1400/01/18
مدیرعامل تاپیکو از دستور رییس جمهور برای فراهم شدن عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس، پیگیری تخفیف مالیاتی و خوراک و تهاتر خوراک تحویلی از محل بدهی‌های دولت خبر داد.
پرداخت بدهی « تاپیکو » از سه محل

 دنیای بورس: صبح امروز به مناسبت پنجمین سالروز عرضه سهام سرمایه‌گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین در بورس اوراق بهادار تهران، شاهد نواختن زنگ معاملاتی با حضور مدیران این شرکت بودیم.

در این مراسم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران ، شفافیت را جزو اصولی‌ترین موارد برای بنگاه‌های فعال در بازار برشمرد و تاکید کرد که همه ناشران باید در دوره‌های زمانی مشخص اطلاعات مالی را افشا کنند. وی در ادامه تاکید کرد که با راه‌اندازی دستورالعمل جدید توقف نمادها از سال گذشته، شاهد بهبود شرایط در این زمینه و توقف اندک نمادها بوده‌ایم که انتظار می‌رود در ماه‌های آتی این توقف‌ها به صفر برسد.

در ادامه نیز مدیرعامل «تاپیکو» به بررسی وضعیت شرکت، میزان فروش، جایگاه در میان رقبا و بررسی شرکت‌های زیرمجموعه پرداخت و عنوان داشت که دو شرکت پتروشیمی مرجان و پتروشیمی ایلام تا پایان سال جاری به بهره برداری آزمایشی و در ۳ ماهه اول سال ۹۸ به بهره برداری تجاری خواهد رسید. وی همچنین به برنامه تاپیکو برای عرضه سهام نفت ستاره خلیج فارس در بورس تهران تاکید کرد.

لزوم افزایش سهام شناور آزاد

در زنجیره شفافیت‌هایی که ناشران باید آن را تکمیل کنند، حاکمیت شرکتی نقش تاثیرگذاری را برای شرکت‌ها بازی میکنند و بورس تهران از همه شرکت‌های حاضر در این بازار انتظار دارد که اصول حاکمیت شرکتی را با استانداردهای سخت گیرانه در نظام مدیریتی خود اجرا کنند تا شکل‌گیری هر گونه رانت یا نشت اطلاعاتی به حداقل برسد.

روح اله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اظهار این مطلب که  ارزش بازار شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با برخورداری از ارزش بازار بالا در فهرست برترین شرکت‌های بازار سهام قرار دارد، گفت: این شرکت جزو نمادهای پرگردش بورس است و نقدینگی بالایی دارد. در این اراستا درخواست سرمایه‌گذار از بازار مالی ، افزایش نقدشوندگی است . یعنی با تدابیر و ارائه راهکارهای مناسب، گردش معاملات سهام را در بازار افزایش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از این موارد، افزایش میزان سهام شناور آزاد شرکت‌هاست. در حال حاضر این رقم برای «تاپیکو» حدود 9 درصد است که امیدواریم «تاپیکو» بتواند این رقم را افزایش دهد. به این ترتیب با افزایش میزان سهام شناور آزاد ، جایگاه خود در بازار دوم بورس را به تابلوی اصلی ارتقا دهد.

حسینی مقدم ادامه داد: رعایت اصول حاکمیت شرکتی از سوی شرکت‌ها در بورس یکی از اساسی‌ترین موارد است. در این راستا بورس تهران از همه شرکت‌های حاضر در این بازار انتظار دارد که اصول حاکمیت شرکتی را با استانداردهای سخت گیرانه در نظام مدیریتی خود اجرا کنند. تا به این ترتیب شکل‌گیری هر گونه رانت یا نشت اطلاعاتی به حداقل برسد.

وی در ادامه تاکید کرد : شفافیت، الزام اصلی شرکت‌ها در بورس است و همه ناشران باید در دوره‌های زمانی مشخص اطلاعات مالی را افشا کنند.

نگاهی به «تاپیکو»

محمود مخدومی ، مدیرعامل «تاپیکو» به ارائه توضیحات در زمینه فعالیت شرکت پرداخت و گفت: در حال حاضر این مجموعه دارای ۳۸شرکت کنترلی و ۴۲شرکت غیرکنترلی است. به این ترتیب سود اصلی مجموعه از شرکت‎های بورسی کسب شده و بر این اساس هر چه شفافیت در بازار سرمایه افزایش یابد،  میزان بازدهی نیز رشد خواهد کرد. از  سوی دیگر 33 شرکت بورسی و 47 شرکت غیربورسی در پرتفوی «تاپیکو» وجود د ارد.

وی ادامه داد: همچنین بررسی بازده سهام بورسی «تاپیکو» در سال 96 نشان از کسب بازدهی 36.6 درصدی این شرکت دارد.

مخدومی در ادامه با اظهار این مطلب که در حال حاضر به عنوان برترین شرکت بورسی از لحاظ سرمایه ثبتی هستیم، گفت: اصلاح ساختار مالی «تاپیکو»، با افزایش سرمایه 3800 میلیارد تومانی صورت گرفت. بر این اساس در خردادماه سال جاری سرمایه شرکت از 4350 میلیارد تومان به 8150 میلیارد تومان افزایش یافت. این افزایش سرمایه از محل ل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بود.

وی در ادامه به صادرات شرکت‌های تابعه «تاپیکو» اشاره کرد و گفت: این صادرات  از ۳۱درصد در سال ۹۵ به ۴۰درصد در سال ۹۶ افزایش یافته است. به این ترتیب افزایش ۱۶درصدی مقدار و ۳۱درصدی ارزش صادرات شرکت‌های کنترلی «تاپیکو» را در سال 96 نسبت به سال قبل شاهد  بودیم.

وضعیت پرتفوی

مخدومی ادامه داد: در حال حاضر در پرتفوی تاپیکو و هلدینگ های تابعه۴۲ شرکت غیر کنترلی، ۳۸ شرکت کنترلی، ۴۷ شرکت غیر بورسی و ۳۳ شرکت غیر بورسی قرار دارد که شامل شرکت های (انرژی، سلولزی، تاپیکو و PIIC ) می شود.

وی در ادامه افزود: بر این اساس 83 درصد از پرتفوی «تاپیکو» را شرکت‌های بورسی تشکیل داده که سود حاصل از سرمایه‌گذاری مزبور معادل 1818 میلیارد تومان است. هدف ما این است که شرکت‌های کم‌بازده و کوچک را از پرتفوی خارج کنیم و با عرضه آن و تغییر مدیریت به سمت خصوصی، کارآیی آن‌ها را افزایش دهیم.

رتبه شفافیت

مخدومی درباره رتبه شفافیت شرکت تاپیکو در بازار سرمایه اظهار داشت : رتبه شفافیت تاپیکو در بین کل شرکت های پذیرفته شده در بورس در دوره های ۱۲ ماهه منتهی به هر فصل از رتبه ۲۳۸ در ۳۱ خرداد ماه ۹۶ به رتبه ۸۴ در ۲۹ اسفند ۹۶ ارتقا یافته است که نشان می دهد سیاست های مالی شرکت در مسیر توسعه ای قرار دارد.

وی در ادامه با بیان جایگاه شرکت در میان ۱۰۰ شرکت برتر گفت: تاپیکو از نظر ارزش بازار رتبه ۸، سود آوری رتبه ۱۱، فروش رتبه ۲۳ و ارزش افزوده رتبه ۱۱ را با خود اختصاص داده است.

برنامه عرضه شرکت‌ها در بازار سرمایه

مدیرعامل «تاپیکو» در ادامه به برنامه و سیاست مجموعه در عرضه و پذیرش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در حالی هفته گذشته شاهد عرضه اولیه سهام پتروشیمی غدیر در فرابورس ایران بودیم که این روند در سال جاری با عرضه 4 شرکت دیگر در حوزه گاز ، پتروشیمی ، انرژی و صنعت سلولزی راهی بازار سرمایه خواهند شد .

مخدومی در ادامه افزود: همچنین در حال بررسی امکان ورود سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس به بورس هستیم. در این راستا دستور دولت به آماده‌سازی زمینه‌های ورود این شرکت به بازار سرمایه ابلاغ شده است. امیدواریم دو سهامدار عمده دیگر نیز با این موضوع موافقت کنند.

 به گفته مخدومی، در حالی 49.5 درصد از سهام شتاره خلیج فارس در اختیار «تاپیکو» است که شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان نفت با در اختیار داشتن 33.1 درصد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با در اختیار داشتن 17.9 درصد ، از دیگر سهامداران عمده این شرکت هستند.

مدیریت دارایی

مدیرعامل «تاپیکو» در ادامه یکی دیگر از استراتژی‌های شرکت را مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها عنوان کرد و افزود: استفاده از ابزارهای نوین بازار سرمایه و تسویه بخشی از بدهی‌ها و تسهیلات با هدف کاهش هزینه‌های تامین مالی از جمله مهمترین برنامه‌ها در راستای تحقق این موضوع است.

مخدومی در ادامه افزود: در این راستا 243 میلیارد تومان اوراق تبعی برای تامین مالی پتروشیمی جم و 100 میلیارد تومان اوراق تبعی در پتروشیمی شازند داریم. بر این اساس این موارد در شرکت‌های تابعه تسویه شده و حدود 700 میلیارد تومان وام تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، تسویه شده است. به این ترتیب شاهد کاهش هزینه‌های تامین مالی در شرکت هستیم.

وی در ادامه افزود: همچنین در راستای مدیریت دارایی‌ها، پیگیری مستمر برای واگذاری شرکت‌های کوچک مقیاس، کم‌بازده ، زیان‌ده و خارج از استراتژی را در دست داریم.

بهره‌برداری از دو پتروشیمی

مدیرعامل «تاپیکو» در ادامه در خصوص وضعیت دو پتروشیمی مرجان و ایلام توضیح داد: در حالی حاضر مراحل پایانی بهره‌برداری از این دو پروژه را در پیش داریم. بر این اساس تا پایان سال به بهره‎برداری آزمایشی و طی سه ماهه نخست سال98 به بهره‎برداری تجاری می‎رسند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این هزینه اجرایی پتروشیمی مرجان ۷۰۰میلیون یورو است.

فتح‌اللهی ، معاونت نظارت بر طرح‌های «تاپیکو» نیز در خصوص پتروشیمی ایلام و وضعیت نرخ خوراک آن توضیح داد و گفت: در حالی حاضر تلاش داریم تا موافقت‌نامه در شورای اقتصاد را برای تعریف طرح مزبور و تخفیف نرخ خوراک دریافت کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس تخفیف 30 درصدی نرخ خوراک «ایلام» مطرح شده است. از سوی دیگر از آنجا که در حال حاضر فازدوم پتروشیمی ایلام (واحد پلی اتیلن) زودتر از واحد الفین شرکت به بهره‌برداری رسیده، از این محل 10 هزار تن خوراک دریافت می‌شود. اما از سوی دیگر هزینه تولیدات بالاست و در حال حاضر نمی‌توان این هزینه‌ها را به نحو مناسبی پوشش داد.

فتح‌اللهی ادامه داد: امیدواریم با راه‌اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام و در کنار آن سرمایه‌گذاری جدید در پالایشگاه ایلام، یک زنجیره یک پارچه را شاهد باشیم.

عرضه بزرگترین پالایشگاه ایران در بورس

مخدومی  در ادامه یکی از مهمترین اقدام‌های «تاپیکو» را برای پذیرش و عرضه سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس تهران عنوان کرد و گفت: رییس جمهوری در مراسم افتتاح فاز دوم (پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس) در تیرماه سال جاری دستور دادند تا ملزومات ورود سهام این شرکت به بورس فراهم شود. بنابراین بلافاصله پس از این دستور با همکاری سازمان تامین اجتماعی و شستا طرح عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس در دستور کار قرار گرفت تا امکان عرضه سهام این پالایشگاه فراهم شود.

وی ادامه داد : فاز۲ این پالایشگاه در تاریخ ۷تیر آغاز شده و در آبان ماه به بهره‎برداری می‎رسد. فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز تا پایان امسال به بهره‏برداری می‌رسد و در ۳ماه ابتدای سال ۹۸ مورد بهره‌برداری رسمی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است در این پالایشگاه فاز4 نیز در جال پی‎گیری است و بهره‎بردرای ار آن در برنامه شرکت قرار دارد.

پرداخت بدهی از سه محل

افزون بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی «تاپیکو» برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از تسهیلات بیش از ۴ میلیارد یورویی (در حال حاضر معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان) استفاده کرده که با توجه به شرایط کنونی و تلاطم بازار ارز ، نگرانی از بابت پرداخت این رقم و به سودنرسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود دارد.

در این راستا مخدومی به ارائه توضیحات پرداخت و تامین مالی از 3 محل را برای بازپرداخت این وام ارزی تشریح کرد. وی گفت: در حالی سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون یورویی به پروژه ساخت و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص می یابد که با آغاز به کار پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس ، شاهد خوکفایی در تولید بنزین خواهیم بود. به این ترتیب ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شود.

وی در ادامه با اظهار این مطلب که این سه فاز در کنار یکدیگر ۵۰ درصد بنزین تولیدی را پوشش می‌دهند، گفت: دیگر پالایشگاه‌ها نیز ۵۰ درصد دیگر بنزین مورد نیاز را تامین می‌کنند.

مخدومی با اشاره به عزم وزارت نفت در ۲ سال اخیر برای راه‌اندازی این پروژه ملی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد پیشرفت خیره‌کننده روند ساخت این پروژه عظیم بودیم که سرانجام فاز نخست و دوم این پالایشگاه با هدف تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ که مطابق با استانداردهای به روز اروپاست راه‌اندازی شده و اکنون روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین در این دو فاز تولید می‌شود.

وی به مزیت این پالایشگاه به سبب موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد و گفت: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در موقعیتی است که می‌تواند از هفت سال تخفیف کامل مالیاتی بهره‌مند شود. این موضوع اکنون از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، استانداری هرمزگان و شرکت تاپیکو در حال پیگیری است.

به گفته مخدومی ظرفیت دیگری که در قالب قانون رفع موانع تولید آمده، سبب تخفیف ۱۰ درصدی خوراک برای پالایشگاه‌های تازه تاسیس می‌شود، سبب تامین مالی مناسب برای شرکت خواهد شد. در پی آن هستیم تا از این موقعیت استفاده کنیم و به تقویت اقتصاد طرح بپردازیم.

مدیرعامل تاپیکو تهاتر خوراک تحویلی از محل بدهی‌های دولت به سهامداران را راهکار سوم برای این موضوه دانست و گفت: تاپیکو ۴۹ درصد از سهام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس را در اختیار دارد و بر اساس قانون دولت می‌تواند از محل این تهاتر نسبت به رفع بدهی اقدام کند.

هر 3 مورد مذکور با جدیت از سوی تاپیکو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیگیری می‎شود تا به ارتقای سطح کیفی پالایشگاه منجر شود.

به گفته مخدومی ، کمک 15 هزار میلیارد تومانی دولت به این طرح و همچنین حمایت از این پروژه ملی، سبب خواهد شد تا بازپرداخت وام ارزی مزبور تسهیل شود. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

اعلام گزارش مالی تا پایان تیر

مخدومی درخصوص ارائه صورت‌های مالی سال گذشته ستاره خلیج فارس نیز گفت: صورت های مالی شرکت ستاره خلیج فارس چون نیاز به اصلاح داشت به شرکت ارجاع داده شد و در حال حاضر آماده شده و با اتمام و تایید گزارش حسابرس، نهایتا تا پایان تیرماه در سامانه کدال قرار می گیرد.

ادغام با هلدینگ اعلام نشده

مدیرعامل «تاپیکو» در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ادغام «تاپیکو» با «فارس» به کجا رسید؟ گفت: به ما چیزی در خصوص این ادغام اعلام نشده است. باید این موضوع از سوی صنایع پتروشیمی خلیج فارس پیگیری شود.