نگاهی بر هفته رو به افول فلزات پایه

06:09 - 1400/01/18
بازار فلزات پایه این هفته به تبع افزایش ارزش دلار آمریکا و گزارش‌های مبهم منتشر شده از اقتصاد چین زیر فشار قرار گرفت و قیمت بسیاری از محصولات معاملاتی این بازار روندی نزولی را تجربه کرد. در این میان روی توانست به تبع کمبود عرضه کنسانتره در بازار چین، افزایش قیمتی محدود را پشت سربگذارد.
نگاهی بر هفته رو به افول فلزات پایه

این هفته شاخص دلار امریکا رشدی 1/1 درصدی را تجربه کرد و همین امر نیز تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش داد. به تبع این روند، بسیاری از فلزات روندی نزولی را در روزهای اخیر پشت سرگذاشت. صعود بازده اسناد خزانه 10 ساله آمریکا به بیش 3/12 درصد، اصلی ترین دلیل رسیدن شاخص دلار به سقف 5 ماه اخیر به حساب می آید.

در عین حال گزارش‌های مبهمی نیز در این هفته از اقتصاد چین به بازارها مخابره شد و همین امر نیز نگرانی فعالان اقتصادی در زمینه چشم انداز رشد اقتصادی و تقاضای این کشور برای کالاهای خام صنعتی را برانگیخت. براساس اعلام اداره آمار ملی چین، سرمایه گذاری در دارایی های ثابت این کشور در ماه آویل با نرخ رشد سالانه‌ای به میزان 7 درصد مواجه شد. نرخ رشد سالانه خرده فروشی در ماه آوریل نیز به 9/4 درصد رسید. هر دو رقم اعلام شده پایین‌تر از انتظارات بود. در مقابل، گزارش‌های امیدوارکننده ای نیز از دومین اقتصاد بزرگ جهان به بازارها رسید. تولیدات صنعتی چین در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزایش یافت و قیمت مسکن نیز در شهرهای بزرگ این کشور با افزایشی سالانه ای در سطح 4/7 درصد مواجه شد.

از دیگر اخبار این هفته می توان به ادامه مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا اشاره کرد. در اوایل هفته رئیس جمهور آمریکا در حساب توییتری خود اعلام کرد که وی به همراه رئیس جمهور چین در حال همکاری برای بازگشت شرکت ZTE به بازار آمریکا هستند. ماه گذشته میلادی ترامپ اعلام کرده بود این شرکت عظیم تولیدکننده تجهیزات مخابراتی با نقض قوانین صادراتی آمریکا، به ارسال محصولات تولیدی این کشور به ایران پرداخته و به همین علت  شرکت های آمریکایی را از تامین تجهیزات مورد نیاز شرکت ZTE  منع کرده بود. همچنین در اواخر هفته مقامات آمریکایی ادعا کردند که در مذاکرات تجاری، چین تعهد کرده که مازاد تراز تجاری خود را با آمریکا کاهش دهد که البته این خبر در ادامه این خبر به وسیله سخنگوی وزارت خارجه چین تکذیب شد. در این میان دولت چین تحقیقات ضد دامینگ بر روی ذرت خوشه‌ای صادراتی آمریکا به این کشور را متوقف کرد. خبر رسید چین قصد دارد تا سال 2020 میزان خرید کالاهای آمریکایی را به تا 200 میلیارد دلار افزایش دهد.

در میان فلزات پایه، روی توانست این هفته با رشد قیمت مواجه شود. افزایش سختگیری دولت چین بر سر مسائل زیست محیطی و تداوم بازرسی  بر روی معادن روی باز هم منجر به کاهش عرضه کنسانتره روی به بازار داخلی این کشور شد. به گفته فعالان بازار، کماکان بسیاری از معادن متوسط و کوچک تولید روی در چین تعطیل هستند.

در هفته اخیر گروه مطالعات بین المللی سرب و روی در گزارشی از بروز کمبود عرضه 37 هزار تنی در بازار سرب در فصل ابتدایی سال 2018 میلادی خبر داد.

همچنین در پایان هفته خبر مهمی به بازار آلومینیوم رسید. برخی از رسانه‌های روسی در روز جمعه اعلام کردند که اولگ دریپاسکا، سهامدار بزرگ شرکت روسال قصد ندارد در انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره این شرکت حضور یابد.

این هفته موجودی انبار مس و سرب در بازار فلزات لندن روندی صعودی را تجربه کرد اما آلومینیوم و روی با کاهش سطح ذخایر روبرو شدند.

نگاهی بر هفته رو به افول فلزات پایه15

همچنین تغییرات روزانه و هفتگی قیمت فلزات پایه به شرح جدول زیر بوده است:

نگاهی بر هفته رو به افول فلزات پایه18