در پی تزلزل بیش از پیش دلار اتفاق افتاد

بازگشت فلزات‌پایه به مدار صعود

21:25 - 1400/01/17
با وجود انتشار نتایج ضعیف‌تر از انتظار در زمینه شاخص مدیران خرید تولیدی چین از سوی موسسه Caixin ، فلزات پایه در معاملات روز جمعه توانستند روند رو به رشدی را به تبع کاهش بیش از پیش ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان تجربه کنند. همچنین افزایش سطح خرید تکنیکال در معاملات صبح امروز نیز در بهبود روند بازار تاثیرگذار بوده است.
بازگشت فلزات‌پایه به مدار صعود

موسسه Caixin در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه نوامبر به رقم 50/8 واحد رسیده که این رقم به میزان مختصری پایین تر از پیش بینی ها به حساب می آید. این در حالی است که پیش تر در گزارش مرکز آمار ملی چین شاهد ثبت رقمی بهتر از انتظار برای شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور بودیم. ذکر این نکته ضروری است که در محاسبه شاخص دولتی از داده های مربوط به بنگاه های بزرگ استفاده می شود اما موسسه Caixin اطلاعات مربوط به شرکت های متوسط و کوچک در محاسبه این شاخص استفاده می کند. 

با این وجود گزارش موسسه Caixinn نتوانست فضای معاملات امروز فلزات را منفی کند چرا که تدوام افت شاخص دلار به بهود تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری منجر شد. شاخص دلار به تبع تعویق رای گیری در زمینه برنامه کاهش مالیات ها در سنای آمریکا روندی متزلزل را تجربه می‌کند.

علاوه بر این موضع، سطح خرید تکنیگال در بازار پس از اصلاح قیمت چند جلسه اخیر فلزات بالا رفته و همین امر نیز محرک دیگری در رشد قیمت این محصولات در معاملات امروز به حساب می آید.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 0/3 درصدی در سطح 6790 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی 0/7 درصدی به 2059 دلار رسیده است. سرب به میزان یک درصد گران شده و در 2498 دلار معامله می شود و روی نیز با افزایش قیمتی 0/4 درصدی در سطح 3177 دلار قرار گرفته است.