هیات مدیره جدید پتروشیمی خارک در مجمع انتخاب شدند

دورنمای طرح دوم متانول « شخارک »

21:21 - 1400/01/17
مجمع عادی به طور فوق‌العاده پتروشیمی خارک با دستور کار انتخاب هیات مدیره به پایان رسید. هیات رئیسه البته در این جلسه از مجوز ادامه طرح دوم متانول پتروشیمی خارک و بهره‌برداری آن در یک بازه زمانی مشخص خبر داد.
دورنمای طرح دوم متانول « شخارک »

مجمع عادی به طور فوق‌العاده  پتروشیمی خارک در حالی با دستور کار انتخاب هیات مدیره برگزار شد که در پایان سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، ارزش آفرینان تجارت صبا (وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری)، سرمایه‌گذاری اهداف، گروه پتروشیمی تابان فردا و توسعه مالی مهر آیندگان به عنوان هیات مدیره انتخاب شدند.

نسبت به اعضای قبلی، کرسی متعلق به «شستا» (سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) به سرمایه‌گذاری اهداف رسید که به همراه تابان فردا و مهرآیندگان زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت هستند. صندوق بازنشستگی کشوری نیز کرسی خود در هیات مدیره را به زیرمجموعه خود یعنی ارزش آفرینان تجارت صبا سپرد.

به عنوان سایر موارد دستور جلسه مصوب شد که در صورت افزایش سرمایه، سهامداران عمده مکلف باشند نسبت به جمع آوری حق تقدم‌های استفاده نشده اقدام کنند. رییس جلسه در این باره می‌گوید: این مصوبه الزام شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای صدور مجوز تحویل خوراک برای واحد متانول 2 است.

مجوز طرح دوم متانول

مدیرعامل پتروشیمی خارک در بخش ابتدایی جلسه با ارائه گزارش هیات مدیره اعلام کرد: طرح واحد دوم متانول پتروشیمی خارک با ظرفیت سالانه 1.5 میلیون تن از سال 1388 شروع و تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که به دستور وزیر نفت متوقف شد. در شرایط فعلی مجوز ادامه طرح گرفته شده که پیش‌بینی می‌شود در چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

در همین حال مجوز دریافت خوراک از سرزمین اصلی (یعنی داخل کشور و نه سکوهای استخراج نفت در جزیره خارک و اطراف آن) توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) دریافت شده است؛ با این شرط که اگر شرکت برای اجرای طرح نیاز به افزایش سرمایه داشته باشد، سهامداران عمده، متعهد پذیره نویسی حق تقدم استفاده نشده باشند تا افزایش سرمایه قطعا به تحقق بپیوندد.

گزارش شش ماهه

مدیرعامل با وضعیت عملکرد شش ماهه شرکت تاکید می‌کند: در شش ماهه ابتدای سال 1396 میزان تولید مجموعه حدود 5 درصد بیش‌تر از پیش بینی بودجه برای شش ماهه بود. همچنین میزان فروش نیز 6 درصد بیش‌تر از میزان پیش‌بینی شده برای شش ماهه بود. اما رقم فروش شرکت نسبت به سال گذشته 46 درصد افزایش داشت که به خاطر افزایش قیمت متانول بود.

تامین مالی طرح جدید

در بخش پرسش و پاسخ سهامداران، هیات رئیسه درباره  بحث افزایش سرمایه به عنوان راه‌های گوناگون برای تامین هزینه‌های طرح متانول 2 می‌گویند: هنوز هم راه‌های گوناگون در حال بررسی و افزایش سرمایه قطعی نشده است. تاکنون 370 میلیارد تومان برای این طرح از منابع داخلی هزینه شده است.

هیات رئیسه در خصوص اینکه آیا در طرح جدید متانول محصول‌های دیگر مانند بوتان، پروپان، پنتان و گوگرد هم در برنامه است؟ تاکید می‌کند: از آنجا که قرار است خوراک این طرح از گاز متان سرزمین اصلی تامین شود، تنها امکان تولید متانول وجود دارد. گرچه در طرح اولیه واحد 2 قرار بوده از گاز ترش (و غنی) جزیره و سکوها استفاده شود، اما از آنجا که مجموعه اطمینان ندارد بتواند این گازها را دریافت کند، بنابراین براساس تهیه خوراک از داخل کشور عمل می‌شود.

توجیه افزایش ظرفیت متانول

در خصوص اقتصادی بودن متانول 2 هیات رئیسه تاکید دارد: با توجه به اینکه 40 درصد هزینه قبلا انجام شده است. از سوی دیگر برای ادامه طرح نیز بسیاری از امکانات در شرکت وجود دارد که بهای تمام شده طرح را پایین خواهد آورد. برای فروش محصول‌های تولیدی این طرح نیز پیش بینی شده که مشکلی نباشد، زیرا بسیاری از واحدهای تولیدکننده متانول از زغال‌سنگ در چین رو به تعطیلی می‌روند.

هیات رئیسه درباره عدم رشد متانول نیز تاکید می‌کنند: مبلغ فروش متانول در شش ماهه اول سال 1396 حدود 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد که تقریبا معادل میانگین رشد قیمت متانول بود. تولید متانول قابلیت رشد چندانی ندارد زیرا ظرفیت اسمی تولید متانول 660 هزارتن در سال است که در همین حدود تولید می‌شود. به ادعای هیات رئیسه وقتی تولید متانول در شش ماهه  0.6 درصد رشد کرد اما مبلغ فروش متانول 40 درصد بالا رفت و آنوقت چگونه مبلغ فروش به اندازه کافی رشد نکرده است؟

مدتی پیش شرکت فراساحل قراردادی 30 ساله با شرکت نفت منعقد کرده از گازهای تحویلی از سکوها، گاز مایع تولید کند، هیات رئیسه درباره اینکه چرا چنین قراردادی بسته نشده و خوراک مورد نیاز از پروژه NGL تامین می‌شود، عنوان می‌کند: این قرارداد به صورت مزایده بود و ما هم در آن شرکت داشتیم و برنده نشدیم. از دید پتروشیمی خارک قرارداد جذابیت چندانی نداشت، زیرا تضمینی وجود نداشت که چاه‌های نفت مورد اشاره در مزایده، حتما به اندازه کافی گاز برای خوراک NGL  داشته باشند و ممکن بود پول سهامداران هدر برود.

سوال‌کننده در ادامه توضیح‌های هیات رئیسه پرسش دیگری را مطرح کرد که آیا گازهای مورد استفاده پتروشیمی خارک به آن‌ها داده می‌شود؟ که مدیر عامل نیز در پاسخ به وی می‌گوید: مسیر خوراک آن‌ها جدا از مسیری است که خوراک ما از آن می گذرد و چنین چیزی امکان ندارد.

مدیرعامل همچنین درباره اینکه آیا پتروشیمی خارک نمی‌تواند خوراک را از خارج کشور (مثلا قطر) بخرد؟ عنوان می‌کند: خیر، حمل خوراک از خارج از کشور به صرفه نیست.

هیات رئیسه در پاسخ به طرح پرسش درباره مشارکت لینده در طرح متانول 2 می‌گوید: پتروشیمی خارک در این طرح با شرکت لینده شراکتی ندارد. اما فعلا در حال بررسی و مذاکره برای گرفتن شریک خارجی است و لینده هم یکی از گزینه‌هاست، اما قطعی نیست.

حاشیه‌های مجمع

- برخی از سهامداران که در طول جلسه درباره افزایش سرمایه کنجکاو بودند، بالاخره در حاشیه جلسه آنقدر اصرار کردند تا از زبان مدیرعامل بشنوند که افزایش سرمایه 100 درصدی از آورده قطعی است!

- مدیر عامل گزارش خود را خیلی خلاصه گفت. درحالی که همزمان اسلایدهای زیادی پخش شد که اشاره ای به آن‌ها نشد. از جمله تصاویری از ساخت نیروگاه 72 مگاواتی به نمایش درآمد که مدیرعامل در حاشیه جلسه به آن اشاره کرده و گفت: این نیروگاه می‌تواند نیاز برق طرح متانول 2 را هم تامین کند.