مولفه‌های ثبات دهنده در بازار ارز

18:13 - 1400/01/17
رئیس کل بانک مرکزی بر مبنای مولفه‌های حاضر در بازار نرخ دلار را در بازار با ثبات ارزیابی کرد.

تازه‌ترین وضعیت بازار ارز نشان می‌دهد، متوسط قیمت دلار در بازار آزاد در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشت. در این میان ضریب تغییرات قیمت دلار نسبت به دوره مشابه سال قبل تا ۰.۱ درصد کاهش دارد و از سوی دیگر کاهش ۳.۳ درصدی انحراف معیار این نرخ نیز رخ داد، به همین دلیل بازار ارز از ثبات مناسبی برخوردار بود.

سیاست‌گذار پولی نیز تحولات نرخ ارز را در بازار داخلی ناشی از تغییر برآوری ارزها در بازارهای جهانی و تغییرات متغیرهای اقتصاد کلان می‌داند. رئیس بانک مرکزی در این باره می‌گوید: بانک مرکزی با توجه به این موضوع در برنامه‌های آتی خود و در راستای برقراری شرایط مناسب برای اجرای کامل یکسان‌سازی نرخ ارز همچنان بر حفظ ثبات و آرامش بازار و از سوی دیگر تنظیم و ابلاغ دستورالعمل‌های ناظر بر بازار ارز تاکید دارد تا بتوان پیش‌نیازهای لازم را برای اجرای این سیاست فراهم کرد.

به گفته ولی‌اله سیف کاهش شکاف بین نرخ‌های ارز در بازار آزاد و بازار بین‌بانکی مورد توجه خواهد بود.

سود بازار بین بانکی

رئیس شورای پول و اعتبار همچنین مداخله فعالانه بانک مرکزی را در بازار بین بانکی ریالی منجر به کاهش نرخ سود در این بازار دانست و در این باره تصریح کرد: هر چند که به واسطه مشکلات ساختاری در ترازنامه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، متوسط نرخ سود در بازار بین بانکی به طور قابل توجهی در ابتدای سال ۱۳۹۴ افزایش یافت، اما در ادامه با کنترلی که انجام شد به ۱۸.۸ درصد در پایان سال ۱۳۹۵ رسید.

با این حال و علی رغم افزایش اندک نرخ سود بانکی در ابتدای سال جاری در نهایت توانست این نرخ را مجددا کاهش داد و به کمتر از ۱۹ درصد رساند.

همایش بانکداری اسلامی را در بخش‌های یک، دو، سه، چهار و پنج بخوانید.