همزمان با قوت گرفتن بازگشایی نماد آلومینیوم ایران در مجمع سالانه تشریح شد

ترسیم آینده «فایرا»

17:04 - 1400/01/17
بحران بدهی یک هزار میلیارد تومانی و زیان ایرالکو اگر چه دامن آلومینیوم ایران را تا سال گذشته گرفته بود اما با تصویب افزایش سرمایه 756 درصدی و شفاف‌سازی‌ها، ایرالکو به وعده‌های داده شده خود تا حدودی جامه عمل پوشاند. حال بازگشایی نماد «فایرا» در حالی در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته که مدیرعامل ایرالکو خبر از سودآوری «فایرا» در سال 96 با توجه به عملکرد سه ماهه نخست سال‌جاری می‌دهد.
ترسیم آینده «فایرا»

 22 ماه از توقف نماد آلومینیوم ایران می‌گذرد. دراین مدت شرکت با ابهام‌های فراوان، نگرانی‌های بسیاری را برای سهامداران به‌ دنبال داشت. با این وجود در مجمع سالانه این شرکت که روز گذشته برگزار شد شواهد حاکی از بهبود عملکرد «فایرا» نسبت به قبل است. این مجمع با حضور بیس از 87 درصد سهامداران برگزار شد. در ابتدای این مجمع بهمن اخوان؛ مدیرعامل این شرکت شرایط «فایرا» را در دو بخش مجزا توضیح داد. به گفته وی شرکت از بحرانی که در سال‌های 93 و 94 داشته تا حد زیادی خارج شده و این امیدواری وجود دارد که شرایط بهتر از قبل شود.

جلوگیری از تداوم ضرر

اخوان در ادامه مجمع سالانه می‌گوید: از زمان مدیریت جدید از تمام پتانسیل‌ها استفاده شده تا هزینه‌های شرکت کاهش پیدا کند و شرکت از زیان‌دهی به نقطه سربه‌سر شدن برسد. شرکت در اواسط سال 95 حدود یک هزار میلیارد تومان بدهی داشت. نخستین موردی که شرکت از تداوم آن جلوگیری کرد فروش «تهاتری» بود. این موضوع باعث شد بتوانیم کنترل بازار را تا حد زیادی بدست آوریم. متاسفانه در دوره‌های قبلی در ازای بدهی‌هایی همچون بدهی برق، شرکت، آلومینیوم واگذار می کرده‌ است.

افزایش سرمایه «فایرا»

«فایرا» در سال گذشته توانست مجمع فوق العاده افزایش سرمایه خود را برگزار کند و تا یک هفته قبل از پایان سال گذشته مشمول قانون 141 تجارت و به ورشستگی رسیده بود. به گفته اخوان از جمله پیگیری‌های انجام شده اقدام در خصوص افزایش سرمایه شرکت بود؛ در این راستا معادل 450 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ها شناسایی و برنامه خروج از ماده 141 آغاز شد. همچنین برنامه پرداخت سود علی الحساب معادل 120 تومان نیز در دستور کار قرار گرفت که این مهم نیز با موفقیت به پایان رسید.

افتتاح خط جدید ایرالکو

از دیگر اقدام‌های انجام شده در خصوص احیای خط 5 قدیم بود. براساس تعهدات صورت گرفته و فشار از سوی مجموعه‌های بیرون از شرکت مقرر شده بود 30  اسفند 95 خط 5 احیای قدیم از مدار تولید خارج شود. با این وجود تیم مدیریت نشست‌های متعددی تشکیل داد و این امر را به تعویق انداخت. اگر این خط تا پایان سال 95 از مدار خارج می‌شد نه تنها ایرالکو با افت تولید شدید مواجه می‌شد بلکه 420 نفر از کارگران شرکت بیکار می‌شدند. اخوان در این زمینه نیز تاکید کرد: با پیگیری‌های انجام شده خط 4 ایرالکو تاکنون به 75 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده که طبق برآوردها این خط تا پایان مردادماه افتتاح می‌شود.

در زمان گذشته به علت تخلفات گسترده در زمینه ساخت‌وساز، ایرالکو 48 میلیارد تومان به شهرداری بدهکار شد. با رایزنی‌‌های صورت گرفته این رقم به 12 میلیارد تومان و بعد از جلسه نهایی به 4 میلیارد تومان کاهش یافت.

تامین مواد اولیه

در خصوص تامین مواد اولیه سعی شده است تمام واسطه‌ها حذف و مستقیما با فروشنده اصلی ارتباط برقرار شود. ایرالکو هم‌اکنون با شرکت در مناقصه‌ها پودر آلومینیوم را خریداری می‌کند و این باعث صرفه‌جویی مناسبی در هزینه‌های شرکت شده است. این شرکت همچنین تمام فروش خود را از طریق بورس کالا انجام می‌دهد. خریدها نیز به دو صورت است؛ یکی از شرکت‌هایی که از آن پودر آلومینیوم خریداری می‌شود، کارخانه آلومینای جاجرم است و دیگر شرکت نارکوی هند است.

از دیگر فعالیت‌هایی که شرکت در سال 95 داشته است مربوط به عملیات احداث کارگاه ریخت شمش بیلت با ظرفیت 50 هزار تن در سال است. در این زمینه راه‌اندازی کارگاه جدید ریخت آلومینیوم در داخل شرکت و در نزدیگی کارگاه 110 هزار تنی تولید آلومینیوم، جهت ریخت بیلت با ظرفیت سالیانه 50 هزار تن انجام گرفت.

کاهش هزینه‌های شرکت

اخوان همچنین در خصوص ساماندهی بخش بازرگانی ایرالکو عنوان کرد: این شرکت به صورت ماهانه 30 هزار تن پودر آلومینیوم نیاز دارد که با هزینه 40 هزار میلیارد تومانی همراه است. میزان آند مورد نیاز نیز حدود 6 هزار تن است که هزینه آن 11 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. 5 میلیارد تومان «سایر موارد»، 18 میلیارد تومان «حقوق» و 14 میلیارد تومان «برق» که جمع آن حدود 92 میلیارد تومان می‌شود. همچنین شرکت به صورت ماهانه 47 میلیارد تومان اقساط پرداخت می‌کند که جمع کل نیاز ماهانه 137 میلیارد تومان است. ایرالکو از دی‌ماه پارسال به این سو به این منوال فعالیت می‌کند.

بررسی صورت‌های مالی

در بخش گزارش حسابرسی، بند (4) ایرالکو با اظهار نظر مشروط در خصوص بدهی‌ها اهمیت داشت؛ براین اساس بدهی ایرالکو به بانک صادرات مربوط به کارخانه 110 هزارتنی است که در زمان دولتی بودن شرکت تاسیس شد. اقساط آن به صورت 17 ماهه و 22 میلیون دلار تعیین شد که 10 قسط آن توسط بانک صادرات و 7 قسط آن توسط بانک مرکزی پرداخت می‌شود. اقساط بانک مرکزی از سال 92 به صورت ریالی و در 60 قسط 19 میلیارد تومانی پرداخت می‌شود. اما در حال حاضر ایرالکو در نحوه محاسبه این اقساط با بانک صادرات به مشکل برخورده است. بر مبنای بند (4) گزارش حسابرسی سرفصل تسهيلات مالي دريافتي، شامل مبلغ یک هزار و 648 ميليارد ريال بدهي به بانک صادرات ايران (شعبه طالقاني) است، هر چند تسويه مانده تسهيلات ارزي به بانک مزبور به صورت ريالي مورد توافق قرار گرفته، ليکن بانک مزبور در پاسخ تاييديه دريافتي مانده طلب خود را به مبلغ 70.7 ميليون دلار و هم ارز ريالي حدودا مبلغ 2 هزار و 334 ميليارد ريال اعلام کرده است. تکلیف مجمع در این مورد هم مذاکره با بانک و در صورت به نتیجه نرسیدن اقدام قضایی اعلام شد.

ایرالکو در سال 96

مدیرعامل ایرالکو همچنین خبر از سودآوری شرکت در سال 96 می‌دهد؛ در سه ماهه ابتدایی امسال شرکت حدود 7 میلیارد و 100 میلیون تومان سود شناسایی کرده است و تا 67 درصد جلوی زیان‌دهی شرکت را گرفته است. وی همچنین در خصوص برنامه‌های شرکت برای سال 96 گفت: اجرای برنامه‌های توسعه و نوسازی و کاهش قیمت تمام شده در دستور کار شرکت قرار دارد.

«جذب سرمایه‌گذار و تامین منابع برای افزایش ظرفیت و مشارکت در اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های آتدسازی و صنایع پایین‌دستی» و «بهینه‌سازی خطوط 4 و5 احیا قدیم و انتقال مکانیزه پودر آلومینا به سیلوهای احیا جدید» ( پیگری پروژه انتقال مکانیزه پودر آلومینا به سیلو خط 200 کیلو آمپری با سیستم پیسرفته در این سیستم پس از راه‌اندازی ، ضمن جلوگیزی از اتلاف مواد از توزیع ذرات معلق در هوای کارگاه و آلایندگی ریزگرده‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد) از دیگر سیاست‌های پیش‌رو ایرالکو در سال جاری است.

اخوان همچنین با اشاره به ساماندهی امور قراردادها و پیمانکاران شرکت از تجهیز کارخانه کاشان خبر داد. این کارخانه مقاطع آلیاژی تولید می‌کند و به عنوان زنجیره تکمیلی بخشی از مواد مذاب کارخانه اراک به‌شمار می‌رود که ماه گذشته افتتاح شد اما آمار مشخصی از فروش آن در دسترس نیست.

باشگاه ورزشی ایرالکو

در سال‌های گذشته با تعهداتی که ایرالکو داشت پشتیبانی و اسپانسری باشگاه ورزشی به عهده این شرکت بود. در این زمینه در مدیریت‌های قبل ریخت و پاش‌های فراوانی صورت گرفت که در حال حاضر 6 میلیارد و 700 میلیون تومان بدهی باشگاه است. در سال قبل نیز این بدهی به 7 میلیارد تومان رسیده است که به طور کلی در سال 94 و 95 میزان این بدهی به 14 میلیارد تومان رسیده است. در این زمینه با مذاکراتی که با مدیران استان مرکزی صورت گرفت مقرر شد هزینه‌های باشگاه برای تمام صنایع استان در نظر گرفته شود. با این وجود شرکت باید تمام این بدهی‌ها را پرداخت کند اما از امسال این هزینه‌ها دیگر شامل حال شرکت نمی‌شود.

عملکرد در حوزه نیروی انسانی

در حوزه نیروی انسانی نیز اقدام‌های مهمی صورت گرفت؛ ایرالکو هم‌اکنون حدود 4 هزار و 700 نفر نیرو دارد که از این تعداد حدود 2هزار و 700 نفر مازاد هستند. در این خصوص از ورود نیروهای جدید در شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه پیمانکاری جلوگیری به‌عمل آمد. تا پایان سال 95، 47 نفر از نیروها بازنشسته شدند که هیچ نیرویی جایگزین آن‌ها نشده است.

بازگشایی نماد

مجمع عادی سالانه ایرالکو نیز با توجه به وضعیت عملیاتی شرکت بدون تقسیم سود برای سهامداران به پایان رسید. البته مجمع «فایرا» در حالی به پایان رسید که سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به وضعیت سود و زیان شرکت و بسته بودن نماد شرکت در 22 ماه گذشته اعلام کرد: با وضعیت عملیاتی شرکت و امیدواری‌ها برای خروج از زیان انباشته، ارائه صورت‌های مالی «فایرا» و برگزاری مجمع سالانه این شرکت دیگر مانعی برای بازگشایی نماد ندارد و نماد آن با هماهنگی سازمان و شرکت به زودی بازگشایی می‌شود.