آرامش به بازار طلا و سکه بازمی‌گردد؟

Submitted by karkhane on

به گزارش اکوایران، نوسانات قیمت طلا و سکه همچنان به صورت محدود ادامه‌دار است. طلا امروز تغییر مسیر داد ثبات قیمت را تجربه کرد. آنگونه که سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده است، طلای 18 عیار امروز، 19 شهریور 1403 و تا لحظه انتشار این گزارش، نسبت به روز گذشته تغییر قیمتی تجربه نکرده  و در همان نرخ سه میلیون و 612 هزار و  600 تومان ثابت مانده است. طلای 24 عیار هم دنباله‌رو طلای 18 عیار شد و در نرخ چهار میلیون و 816 هزار تومان در بازار ثابت ماند.

 

برچسب‌ها

کام سهامداران زهر شد/ بازار ارز و طلا درجا زدند

Submitted by karkhane on

به گزارش اکوایران، تمامی بازارها در هفته جاری زیر سایه ریسک خونخواهی از اسرائیل قرار داشتند. در اولین روز کاری هفته جاری بورس تهران با فشار فروش سنگین مواجه شدند و تنها تعداد کمی از نمادها توانستند رنگ سبز خود را حفظ کنند.

 

دلار، برنده بازار طلا و سکه/ نوسانات ادامه‌دار خواهد بود؟

Submitted by karkhane on

به گزارش اکوایران، بازار طلا برخلاف رشد انس جهانی، هفته خود را با کاهش قیمت آغاز کرد، اما سکه هفته را با روند متفاوتی شروع کرد و کاهش قیمت داشت. همانطور که اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده است، تا لحظه انتشار این گزارش قیمت طلای 18 عیار امروز، ششم مرداد 1403، را با حدود 33 هزار تومان کاهش نسبت به هفته گذشته گذشته سه میلیون و 378 هزار و 300 تومان اعلام کرد. طلای 24 عیار نیز 30 هزار تومان ارزان شد و به نرخ چهار میلیون و 503 هزار تومان رسید.

 

واردات 1403 چند دلار برای بانک مرکزی آب خورده است؟

Submitted by karkhane on

به گزارش اکوایران، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود آماری از وضعیت تامین ارز مورد نیاز کشور ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان 16 تیر ماه، مجموعا حدود 19 میلیارد دلار ارز تامین شده که حدود 10 میلیارد دلار آن برای کالاهای تجاری و بازرگانی و 3 میلیارد دلار آن برای واردات در مقابل صادرات بوده است. همچنین، 367 میلیون دلار نیز به واردات خدمات تخصیص داده شده است. در کنار این نیازها، نزدیک به 4.5 میلیارد دلار نیز به واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده شده که نرخ تبدیل آن در داخل کشور 28 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.

 

تقاضای نوروز در بازار سکه

Submitted by karkhane on

آن طور که شواهد نشان می دهد بازار سکه در روزهای پایانی هفته قبل با افزایش تقاضا همراه شد. بنابر اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر، قیمت سکه در روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته قبل نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان افزایش را ثبت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد قیمت سکه در شرایطی بود که مرکز مبادله ارز و طلا در حال برگزاری حراج سکه طلا بود. 

فعالان بازار یکی از دلایل صعود قیمت‌ها را ناشی از تقاضای آخر سال می‌دانند؛ به‌عبارت‌دیگر با نزدیک شدن به عید نوروز  افراد با اهداف مختلفی نظیر هدیه‌دادن یا تغییر شکل دارایی‌های خود، اقدام به خرید سکه طلا می‌کنند.

پیش بینی قیمت دلار تا هفته اول اسفند

Submitted by karkhane on

بازار ارز که دچار نوسان رفت و برگشتی در مرز کانال 54 و 55 هزار تومان بود در انتهای هفته گذشته با نوسان از سقف مثلث خارج شد. با این حال گروهی از تحلیل‌گران این نوسان در نرخ دلار را رکب می‌دانستند و معتقد بودند قیمت بالای دلار پشتوانه‌ای ندارد. به عقیده تحلیل‌گران فنی، عدد 56 هزار و 500 تومان مرز مهمی است که اگر قیمت دلار بالای آن تثبیت روزانه دهد راه کاهش سخت می‌شود.

 

برچسب‌ها

روایت سه ساله رانت ارزی؛ ۷۷۴ میلیون یورو سهم بازرگانی مواد غذایی

Submitted by karkhane on

در سه سال منتهی به فروردین ۱۴۰۰، دولت اقدام به تخصیص ارز به دو شکل ترجیحی و نیمایی کرد. تخصیص ارزی که باعث توسعه رانت در کشور شد.

اکوایران در پرونده ویژه‌ «روایت سه ساله رانت ارزی» به بررسی این رانت گسترده پرداخته است. علت این که این تحلیل در بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ انجام شده است مربوط به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در این بازه زمانی بازمیگردد. به طوریکه رانت گسترده‌ای به وسیله این نرخ ارز در جامعه پخش شد.

برچسب‌ها

چهار پرسش درباره مرکز مبادله ارز و طلا

Submitted by karkhane on

محمد تقی‌پور: در طول یک سالی که از آغاز به کار مدیریت فعلی بانک مرکزی می‌گذرد فراز و نشیب‌های بسیاری در سیاست‌های پولی و بانکی را شاهد بوده ایم و تصمیمات موثر و بعضا چالش برانگیز متعددی از سوی این نهاد مهم و اثر گذار اتخاذ شده است.

 

مروری بر حوادث پیش آمده و تصمیمات اخذ شده نشان می‌دهد موارد متعددی وجود دارد که سیاست‌گذار سکوت را بر پاسخگویی مقدم شمرده و در نتیجه با گذشت زمان ارتباط خود با آحاد عمومی و تخصصی اقتصادی را قطع کرده است.

تصمیم دلار بعد از اصلاح

Submitted by karkhane on

قیمت دلار هرات در انتهای هفته از مرز حبس شده خود خارج شد و از مقاومت خود گذشت. قیمت دلار هرات با عبور از 50 هزار و 300 تومان در روز پنجشنبه تا 50 هزار و 700 تومان بالا رفت و در عبور از این مرز ناکام ماند. در پشت خط جمعه قیمت دلار هرات 50 هزار و 500 تومان شروع به کار کرد و نتوانست مرز 50 هزار و 600 تومان را بشکند و در 50 هزار و 550 تومان به کار خود پایان داد.

قیمت درهم در روز پنجشنبه با گپ مثبت 110 تومانی در 13 هزار و 960 تومان بازگشایی کرد و با افزایش کانال عوض کرد و به 14 هزار و 20 تومان رسید. با این قیمت درهم، دلار 51 هزار و 450 تومان برآورد می‌شود.

مشکلات صادرکنندگان دامن‌گیر دلار می‌شود؟/ پیش‌بینی قیمت دلار با پذیرش FATF

Submitted by karkhane on

پیمان‌سپاری ارزیْ داد صاحب‌نظران اقتصادی را درآورده است. صاحب‌نظران نسبت به محدودیت‌های پیمان‌سپاری ارزی و بلایی که بر سر میزان صادرات و تولید کشور می‌آورد ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

اثر جدایی پس از یک سال

در آخرین روز آبان ماه سال گذشته بود که کمیته اقدام ارزی از سازمان توسعه و تجارت وزارت صمت جدا شد و به بانک مرکزی انتقال پیدا کرد. پس از تشدید تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷ دولت وقت در راستای کنترل ورودی و خروجی ارز فعالان اقتصادی، کمیته‌ای به نام کمیته اقدام ارزی در وزارت صمت تشکیل داد.

Subscribe to ارز