کام سهامداران زهر شد/ بازار ارز و طلا درجا زدند

13:12 - 1403/05/19
اکوایران: در این هفته در حالی‌که معامله‌گران طلا و ارز درجا زدند، کام سهامداران زهر شد.

به گزارش اکوایران، تمامی بازارها در هفته جاری زیر سایه ریسک خونخواهی از اسرائیل قرار داشتند. در اولین روز کاری هفته جاری بورس تهران با فشار فروش سنگین مواجه شدند و تنها تعداد کمی از نمادها توانستند رنگ سبز خود را حفظ کنند.

 

فشار فروش سنگین در بازار سرمایه، باعث شد تا رئیس سازمان جلسه فوق‌العاده‌ای با فعالان بازار سرمایه و صاحب نظران اقتصادی دولت چهاردهم تشکیل دهد. در نهایت هم خروجی این جلسه به کاهش دامنه نوسان شرکت‌های بورسی ختم شد. قرار بر آن شد که دامنه نوسان شرکت‌های بورسی به محدوده مثبت و منفی یک درصدی محدود شود و این محدودیت برای صندوق‌های سهامی و اهرمی در محدوده مثبت و منفی دو درصد شد.

در حالی‌که قرار بود این محدودیت تا روز چهارشنبه ادامه داشته باشد، رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد که با توجه تداوم شرایط حاکم بر بازار سرمایه، در هفته گذشته و ریسک‌های سیستماتیک موثر بر آن، ضمن انجام بررسی‌های تکمیلی و پس از دریافت نظر بورس‌ها، مقرر شد محدودیت دامنه نوسان معاملات سهام و حق تقدم در هفته پیش رو نیز مشابه هفته گذشته، در دامنه مثبت و منفی یک درصد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز در دامنه مثبت و منفی ۲ درصد برقرار باشد.

بیشترین بازده منفی در هفته جاری برای بورس تهران بود که با کاهش ۳.۱ درصدی مواجه شد. مشخص نبودن کابینه اقتصادی دولت جدید، ناترازی مصرف انرژی و تعطیلی گاه و بی‌گاه صنایع برای کنترل مصرف برق در اثر افزایش گرما در کنار تنش‌های ژئوپلتیکی خاورمیانه که باعث افزایش ریسک‌های سیستماتیک در بازار سهام شده، محدودیت دامنه نوسان و ریسک تصمیمات و بخشنامه‌های آنی همه از مواردی است که در این بازه امیدها را از بازار سرمایه برگردانده است.

در بازار ارز وطلا ولی روند صعودی قیمت‌ها که در هفته گذشته وجود داشت، متوقف شد و قیمت‌ها بیشتر درجا زدند. عدم اجماع طلا، سکه و دلار در انتخاب مسیر هم تا حدودی تعیین‌کننده بلاتکلیفی معامله‌گران در انتخاب مسیر است.

کام سهامداران زهر شد/ بازار ارز و طلا درجا زدند6

معامله‌گران طلا و ارز در هفته جاری بیشتر جانب احتیاط را گرفتند و با احتیاط بیشتری معامله کردند. تجربه موفق و بازدارنده عملیات وعده صادق نااطمینانی را کاهش داده و تکیه به سناریوی بازدارندگی و عاقبت‌سنجی را در عملیات خونخواهی افزایش داده است. افزایش جریان دیپلماسی هم در وضعیت کنونی بازار ارز بی‌تاثیر نیست.

 همچنین افزایش اجماع جهانی علیه اسرائیل در این شرایط برای بازار ارز که فضای سیاسی بین‌المللی را مد نظر قرار می‌دهد در این مناقشه کم‌اهمیت نیست. مشخص نبودن تاریخ انجام عملیات خونخواهی معامله‌گران را در برزخ قرار داده؛ چراکه پس از عملیات وعده صادق بازار ارز سقوط کرد و ترس از چنین اتفاقی که هرزمانی قابل انجام است، نوسان بازار ارز را محدود کرده است. برخی هم انتظار دارند که معرفی کابینه اقتصادی دولت می‌تواند روند اصلاحی بازار ارز را تقویت کند. به همین خاطر تمامی موارد بالا سبب شده است که بازار ارز ابتدای کانال ۶۰ هزار تومانی متوقف شود.

در هفته جاری طلای آب‌شده بیشترین بازدهی هفتگی را در بازار‌ها کسب کرد، ولی اقلام سکه همگی منفی شدند.