فرصت محدود سیاست‌گذار برای مهار افسار ارز

10:13 - 1400/01/18
در فضای کم‌خبری و در آستانه روز تعطیل میان هفته نرخ سکه و دلار در بازارها بازه کم‌نوسانی را در محدوده مثبت تجربه می‌کند. در حالی که بازارها همچنان در انتظار دریافت سیگنال‌های قدرتمند از عرصه روابط بین‌الملل و در پی آن چشم‌انداز دقیق‌تر از وضعیت کشور در آینده‌ هستند فرصت سیاست‌گذار برای اتخاذ رویه‌ای منطقی و اثرگذار محدودتر می‌شود.
فرصت محدود سیاست‌گذار برای مهار افسار ارز

دنیای بورس: قیمت سکه در آخرین معاملات و تا ساعت 16 امروز در سطوح نزدیک به 2 میلیون و 900 هزار تومان گزارش می‌شود و نرخ ارز در بازار غیررسمی در بازه‌ای بین 7950 تا 8100 تومان نوسان می‌کند.

همان‌گونه که در گزارش روز گذشته «دنیای بورس» با عنوان کف و سقف جدید دلار عنوان شد به احتمال قوی این بازارها در بازه کوتاه‌مدت نوسان چندان شدیدی را تجربه نخواهند کرد و در محدوده نوسانات چند هفته اخیر تغییراتی را ثبت خواهند کرد. با این وجود باید در نظر داشت که این بازه ممکن است چندان به درازا نکشد.

در این مقطع بایستی در انتظار اخبار متناقض و در تقابلی از آینده برجام بود. نزدیک شدن به موعد حصول یا عدم توافق میان 5 قدرت جهانی و مسئولان کشور از یک سو و فشارهای دولت ایالات متحده برای غیرممکن یا بی‌نتیجه ساختن این تلاش‌ها می‌تواند از اخبار پرفرکانس پیش رو باشد؛ و این خبرها چاشنی نوسانات مقطعی حرکت این بازارها را شکل می‌دهند.

در این فضا دولت مجال کوتاهی برای آرامش‌بخشی به بازارهای مذکور دارد؛ و این مساله از طریق شفاف‌سازی معاملات ارزی و فراهم کردن بستر مناسبی برای تعیین نرخ ارز در چارچوب صحیح آن میسر خواهد شد.

گذر زمان و انفعال سیاست‌گذار می‌تواند در پی توام شدن با خبری ناامیدکننده افسار این بازارها را به کل از دست دولت خارج کند. در مقابل قرار دادن این بازارها در مکانیزم صحیح خود می‌تواند به مثابه ضربه‌گیری در صورت برخورد با اخبار ناامیدکننده در عرصه دیپلماتیک عمل کند؛ و در صورت تحقق حالات مساعد، اثربخشی محسوس‌تری در اصلاح بازارها خواهد داشت.

تلاش برای شفاف‌سازی بازار ثانویه ارز و مهیاسازی فضا برای عملکرد صحیح تعیین نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند علاوه بر قرار دادن این بازارها در مسیر اصلاحی، آرامش نسبی را به آن برگرداند. تاکید بر رویه‌های ناصحیح گذشته (که البته پیش از این خود در نظر سیاست‌گذاران فعلی مذموم و بی‌فایده می‌نمود) تنها سبب از دست دادن این فرصت و ایجاد مهلت طولانی‌تری برای رانت‌بری در بازارها خواهد شد.