آیا بورس بدون دخالت دولت قادر به رشد است؟

15:11 - 1403/05/14
از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی بسیاری از شرکتهای دولتی به منظور خصوصی سازی وارد بازار سرمایه شدن و سهام آنها عرضه شد (صرف نظر از چگونگی ارزش گذاری ) . حال سوال اینجاست آیا واقعا ً بخش خصوصی سهامدار اصلی شرکتهای دولتی شده اند

سیدمهدی کربلائی : کارشناس بازار سرمایه

اگر به گذشته بنگریم شاهد ورود شرکتهای خصوصی به بازار سرمایه  بودیم و حجم بازار سرمایه بسیار پایین بود اما عمدتاً نوسانات بازار بر اساس  عملکرد شرکتها اتفاق می افتاد  .

از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی بسیاری از شرکتهای دولتی به منظور خصوصی سازی وارد بازار سرمایه شدن و سهام آنها عرضه شد (صرف نظر از چگونگی ارزش گذاری ) . حال سوال اینجاست آیا واقعا ً بخش خصوصی سهامدار اصلی شرکتهای دولتی شده اند . ؟

بررسی ها نشان داده اکثر شرکت­های بزرگ دولتی سهامشان توسط نهادهای حکومتی یا به اصطلاح خصولتی ها خریداری شده­است .

پس می­توان گفت همچنان بازیگر اصلی بورس دولت است و هر زمان بخواهد می­تواند روند بازار را تغییر دهد .

در نتیجه تا زمانی­که دولت­ها به سهامداری شرکت­های بورسی ادامه می­دهند، نمی­توان امید داشت بازار مسیر خود را پیدا کند.پس دولت باید همچنان به حمایت خود ادامه دهد اما در جهت منافع سهامداران بازار سرمایه .

شاید این سوال مطرح شود چرا دولت نباید از بازار سرمایه در مسیر اهداف خود استفاده کند؟

بحث این نیست ،اتفاقاً  یکی از بهترین روشها برای تامین مالی دولت بازار سرمایه است .

اگر سیاست­های دولت به گونه­ای باشد که اعتماد به بازار سرمایه برگردد و سرمایه­های مردم به سوی بازار سرمایه از طریق ابزار های نوین مالی هدایت شود، می­تواند  بخش عمده­ای از منابع مورد نیازش را از بازار سرمایه تامین کند.

با این وجود از دولت جدید انتظار داریم به بازار سرمایه  به عنوان منبع درآمدصرفاً برای روزهای سخت کسری بودجه خود، نگاه نکند و با حمایت  از بازار سرمایه ،هم دولت  و هم سهامداران خرد از بازار سرمایه بصورت مداوم منتفع گردند.