کاهش مالکیت حقیقی در صنایع سنگین / چشم‌انداز کوتاه مدت بازار سهام تغییر کرده است؟

11:59 - 1403/04/20
اکوایران: فعالان بورس تهران در حالی معاملات روز سه‌شنبه را با خروج سرمایه حقیقی از صنایع سنگین پشت سر گذاشتند که در سه روز معاملاتی قبل از آن به رشد قیمت سهم‌های شاخص‌ساز امیدوار بودند.

به گزارش اکوایران؛ با افزایش تراز شاخص‌های سهامی در دو روز معاملاتی ابتدای هفته که ناشی از تخلیه هیجانات انتخابات ریاست جمهوری و تغییر لحظه‌ای چشم‌اندازهای بازار سهام بود؛ شاخص کل بورس تهران سطح مقاومتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی را فتح کرد.

 

پس از جهش قیمتی در ابتدای هفته، ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی متوقف شد و روند حرکت پول حقیقی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت تغییر کرد. معاملات روز دوشنبه نیز حکایت از تعدیل بازدهی نماد‌های سبک و سنگین بورس تهران داشت و شاهد افت تراز شاخص کل در کنار رشد تراز شاخص هم‌وزن بودیم.

جهش 11.6 میلیارد دلاری ارزش بورس تهران در روزهای پیش و پس از انتخابات!

معاملات سهامی روز سه‌شنبه چند تغییر آماری قابل توجه داشت. ارزش معاملات خرد سهام تا سطح 3 همتی ریزش کرد. شاخص هم‌وزن افت تراز کمتری نسبت به شاخص کل داشت و صنایع سنگین بورس تهران با کاهش مالکیت حقیقی مواجه بودند. این مسئله نشان داد که همچنان معاملات سهامی در نماد‌های سبک بازار متعادل و در نماد‌های سنگین با فشار عرضه حقیقی مواجه است. از سوی دیگر نیز ورود پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت تداوم یافته است.

فرار سرمایه حقیقی از فولادی‌ها و بانکی‌ها

معاملات سهام روز سه‌شنبه با خروج 323 میلیارد تومانی سرمایه حقیقی از موقعیت‌های سهامی همراه بود. نزدیک به 17 درصد از این کاهش مالکیت حقیقی به صنعت فلزات اساسی با کاهش 54.6 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی تعلق گرفت. صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز با کاهش 48 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی مواجه بود که نزدیک به 15 درصد از جریان خروجی پول حقیقی از کل بازار را پوشش داد. صنایع خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

کاهش مالکیت حقیقی در صنایع سنگین / چشم‌انداز کوتاه مدت بازار سهام تغییر کرده است؟13

در بین نمادها نیز، سهام بانک ملت با 31.4 میلیارد تومان، بیشترین کاهش مالکیت حقیقی را تجربه کرد و پس از آن سهام شرکت ملی صنایع مس ایران و ایران خودرو به ترتیب با 16.4 میلیارد تومان و 15.9 میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. نماد‌های شستا، فولاد، بوعلی و وشهر نیز در معاملات روز سه‌شنبه با کاهش مالکیت حقیقی بیش از 10 میلیارد تومانی مواجه شدند.