در آستانه بازگشایی «وبصادر» بررسی شد

فرصت‌ها و تهدیدهای «وخارزم»

13:29 - 1400/01/25
شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از جمله شرکت‌هایی است که پس از چالشی که برای بانک‌ها پیش آمد مورد بی‌مهری بازار سهام قرار گرفت. حالا با نزدیک شدن به بازگشایی نماد بانک صادرات، به نظر می‌رسد که روند قیمت سهام سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز تعیین تکلیف خواهد شد.
فرصت‌ها و تهدیدهای «وخارزم»

شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در پرتفوی خود دو بلوک مهم بانک‌های پاسارگاد و صادرات را جای داده است. بر این اساس 3.94 درصد از سهام بانک صادرات و همچنین 3.7 درصد از سهام بانک پاسارگاد متعلق به «وخارزم» است. همین موضوع سبب می‌شود که فعالان بازار سهام، سرنوشت این نماد را به نمادهای بانکی وابسته کنند. علاوه بر آن، پس از آخرین مناقشات درباره نیروگاه قائم (شرکت تولید برق و انرژی سپهر) که نماد «وخارزم» برای مدت 6 ماه متوقف بود، سهام این شرکت کمتر مورد توجه بازار قرار گرفت. پس از بازگشایی این نماد در اردیبهشت سال گذشته قیمت سهام این شرکت تقریبا 34 درصد افت داشته است. حالا قیمت سهام این شرکت به صورت تعدیل شده در کف سه ساله خود قرار دارد.

از اوج تا حضیض

مانند بسیاری از سهم‌های موجود در بازار سرمایه، «وخارزم» نیز قله تاریخی خود را در بهمن ماه سال 1392 تجربه کرد. بعدها با تخلیه حباب انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 و پس از افزایش سرمایه شرکت در همان سال، سهام شرکت از محدوده 200 تومانی (به صورت تعدیل‌نشده) تا محدوده فعلی 80 تومانی افت نشان داده است. آخرین سقف قیمتی که سهام این شرکت داشته است، پس از پرداخت سود نقدی شرکت برای سال منتهی به 31 خرداد 95 تجربه شد و پس از آن قیمت سهم وارد محدوده‌های کمتر از قیمت اسمی (100 تومان) شد.

بی‌میلی فعالان بورس برای خرید سهام این شرکت از زمانی تشدید شد که بانک‌های بورسی با معضلی به نام کسری ذخایر مواجه شدند. بلوک 3.9 درصدی بانک صادرات به عنوان یکی از مهمترین دارایی‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی قفل شد و همین اتفاق برای بلوک بانک پاسارگاد نیز رخ داد. قیمت تمام شده این بلوک‌ها برای شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی جمعا تقریبا 344 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که بهای تمام شده پرتفوی بورسی «وخارزم» تقریبا 835 میلیارد تومان است. لذا بدیهی است که با بلاتکلیف بودن نمادهای «وبصادر» و «وپاسار»، کمتر سرمایه‌گذاری تمایلی به ورود به این نماد نشان دهد. همین موضوع باعث شده است که حالا «وخارزم» در قیمت‌های 80 تومانی و حتی کمتر معامله شود.

نگاهی به پرتفوی شرکت

بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت رقمی در حدود 835 میلیارد تومان است. در گزارش‌های این شرکت ارزش روز پرتفوی بورسی هزار و 342 میلیارد تومان عنوان شده است. بنابراین این شرکت از پرتفوی بورسی خود تقریبا 500 میلیارد ارزش افزوده کسب می‌کند. از این میزان 41 میلیارد تومان متعلق به بلوک «وبصادر» و 29 میلیارد تومان متعلق به بلوک «وپاسار» است. چنانچه فرض کنیم نماد بانک صادرات در بدترین حالت در قیمت 40 تومانی و نماد بانک پاسارگاد در قیمت 80 تومانی بازگشایی شوند، تقریبا 120 میلیارد تومان از ارزش افزوده پرتفوی شرکت کاسته می‌شود. با این وجود NAV شرکت بدون در نظر گرفتن پرتفوی خارج از بورس و ارزش مدیریتی بلوک‌های موجود در پرتفو (به ویژه دسینا) تقریبا 158 تومان به ازای هر سهم خواهد بود. لذا در شرایط فعلی نماد وخارزم در محدوده 50 درصدی NAV خود در حال معامله است. حتی اگر «وبصادر» در قیمت 40 تومان و «وپاسار» در قیمت 80 تومان بازگشایی شوند، بازهم نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌های شرکت مناسب است.

علاوه بر آن شرکت در نمادهای سوددهی سرمایه‌گذاری کرده است. برآورد سود «وخارزم» با توجه به عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر، رقمی بین 16 تا 17 تومان است که 12 تومان آن احتمالا در مجمع پیش روی شرکت تقسیم خواهد شد. چنانچه زمان بازگشایی «وبصادر» و «وپاسار» را نزدیک فرض کنیم، احتمالا باید شاهد پایان هیجان منفی در نمادهای بانکی و البته «وخارزم» باشیم. در این صورت و با احتساب سود نقدی که در مجمع پیش روی «وخارزم» تقسیم می‌شود، سرمایه‌گذاری در «وخارزم» در پایین‌ترین میزان ریسک خود قرار دارد، به ویژه اگر قیمت سهام این شرکت در آستانه بازگشایی نمادهای مذکور به محدوده 70 تا 75 تومانی برسد.

دورنمای فنی روند قیمتی «وخارزم»

علاوه بر آن که شرکت در محدوده کف قیمتی تاریخی خود قرار دارد، محدوده 85 تا 86 تومانی را به عنوان مقاومتی مستحکم در سر راه خود می‌بیند. از محدوده زیرین نیز، این نماد در قیمت‌های 69 تا 70 تومانی به شدت حمایت می‌شود. در زمان بازگشایی نمادهای «وپاسار» و «وبصادر»، این امکان وجود دارد که فضای روانی منفی، «وخارزم» را تا این محدوده و حتی پایین‌تر ببرد چرا که سهامداران عمده شرکت نشان داده‌اند که تمایل یا توان حمایت کردن از سهم را ندارند. لذا با قیمت‌های فعلی ریسک کاهش ارزشی 12 درصدی وجود دارد، اما با توجه به پتانسیل شرکت، تا شب مجمع امکان رشد قیمت تا مرز روانی قیمت اسمی دیده می‌شود. همانطور که اشاره شد، شکست مقاومت 86 تومانی می‌تواند به منزله آغاز صعود تا 100 تومان تلقی شود. کمترین ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت در محدوده 70 تا 75 تومان برآورد می‌شود.