مذاکره کنسرسیوم مهدی‌آباد با خارجی‌ها

12:51 - 1400/01/25
 لیدر کنسرسیوم برنده مزایده سرمایه‌گذاری معدن و کارخانه سرب و روی مهدی آباد که در سفر استرالیا بسر می‌برد تاکید کرده  شرکت راه‌سازی و معدنی مبین مذاکرات خود را نه تنها با گلنکور بلکه با سایر پیشنهادهای موجود از کشورهای دیگر به خصوص فنلاند و اسپانیا ادامه خواهد داد.

دعوت از طرف ایرانی

ماین نیوز: بهرام شکوری با اشاره اینکه بعد از امضای قرارداد مهدی آباد شرکت گلنکور از طرف ایرانی که به زودی مسوولیت این پروژه را بر عهده خواهد گرفت، جهت مذاکرات مقدماتی و بازدید از مجتمع معدنی بزرگ سرب و روی آن شرکت به مونت ایزا (Mount Isa ) دعوت کرد، گفت: معدن زیرزمینی سرب و روی مونت ایزا با تولید حدود 400 هزار تن کنسانتره روی یکی از معادن بزرگ سرب و روی دنیا به شمار می‌آید. این معدن بسیار عمیق بوده و پایین‌ترین طبقه استخراجی این معدن در حال حاضر در عمق 1.3 کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. استخراج در این معادن به صورت روباز نیز صورت می‌گرفته است اما در سال‌های اخیر به دلیل اتمام ذخیره تمام فعالیت‌ها در بخش زیرزمینی متمرکز بوده که این موجب افت تولید سرب و روی در مجتمع معدنی شده است.

مقایسه مهدی آباد با معدن مونت ایزا

شکوری عنوان کرد: مقایسه معدن روی مونت ایزا و ذخیره معدنی مهدی آباد می‌تواند موقعیت پروژه عظیم مهدی آباد را بهتر بیان کند. این معدن در مقایسه با معدن مهدی آباد از ذخیره کمتر و در مقابل عیار بالاتری برخوردار است و با ظرفیت تولیدی تقریبا نصف ظرفیت تعیین شده قراردادی برای مهدی آباد مشغول به کار است. مواد معدنی اصلی این معدن به صورت سولفورهای سرب و روی بوده که پیچیدگی بسیار کمتری از نظر فراوری نسبت به نوع اکسیده سرب و روی که حجم قابل توجهی از ذخیره سرب و روی مهدی آباد را شامل می‌شود، برخوردار است. این خود نشان‌دهنده بزرگی و حجم وسیع مطالعات و عملیات اجرایی لازم برای راه‌اندازی پروژه عظیم مهدی آباد است و منحصربه فرد بودن این ذخیره معدنی را بهتر نشان می‌دهد.

ادامه مذاکرات

لیدر کنسرسیوم برنده مزایده سرمایه‌گذاری معدن و کارخانه سرب و روی مهدی آباد تصریح کرد: مذاکرات با تیم گلنکور عمدتا پیرامون دو محور اصلی متمرکز شده بود: نخست به بحث نحوه مشارکت گلنکور در پروژه مهدی آباد و چگونگی همکاری متقابل برای به ثمر رسیدن پروژه و دوم به بررسی مسائل فنی و مشکلات موجود برای تکمیل مطالعات موردنیازبرای دوران پیشبرد پروژه و چگونگی مشارکت گلنکور در این فاز پرداخته است. به گفته مدیرعامل شرکت راه‌سازی و معدنی مبین این شرکت مذاکرات خود را نه تنها با گلنکور بلکه با سایر پیشنهادهای موجود از کشورهای دیگر به خصوص فنلاند و اسپانیا ادامه خواهد داد.

ایمیدرو پیش از این اعلام کرده بود: تمام مراحل اکتشاف ، استخراج ، تولید و فرآوری معدن سرب و روی مهدی آباد به «انجمن سرب و روی ایران» و «اتحادیه سرب و روی» و  شرکت‌های «راه‌سازی و معدنی مبین»، «آریا جنوب»، «کاهن ربا» و «مس کنی» در قالب کنسرسیوم واگذار شده بود.