بررسی تحولات بازار اسلب و پیش‌بینی ماه فوریه

12:09 - 1400/01/25
با وجود رونق نسبی حاکم بر بازار اسلب در نقاط مختلف جهان طی بخش اعظمی از ماه ژانویه، در نهایت تحت تاثیر تحرکات ترکیه در بازار این محصول و همچنین کاهش قیمت زغال کک شو ، شاهد افت قیمت‌ها بودیم.

متال بولتن: با وجود رونق نسبی حاکم بر بازار اسلب در نقاط مختلف جهان طی بخش اعظمی از ماه ژانویه، در نهایت تحت تاثیر تحرکات ترکیه در بازار این محصول  و همچنین کاهش قیمت زغال کک شو ، شاهد افت قیمت‌ها بودیم.

قیمت صادراتی اسلب منطقه CIS در بیشتر هفته‌های ماه ژانویه تحت قرارداد فوب در سطح 415 تا 425 دلار بود اما در هفته پایانی ماه شاهد افت 25 دلاری و رسیدن قیمت به سطح 390 تا 420 دلار بودیم. در آمریکای لاتین نیز قیمت اسلب در قرارداد فوب از 430 تا 440 دلار در هر تن به 425 تا 430 دلار کاهش یافت. همچنین شاهد رسیدن قیمت به محدوده 430 تا 435 دلار تحت قرارداد سی اف آر شرق و جنوب شرق آسیا در پایان ماه بودیم. این در حالی است که قیمت در این منطقه که به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده اسلب در جهان شنخته می‌شود توانسته بود در اواسط ژانویه به 445 تا 450 دلار دست یابد.

کمبود عرضه اسلب در بسیاری از روزهای ماه ژانویه در کنار تقاضای مناسب از سوی تولیدکنندگان محصولات تخت فولادی، از روند قیمت این محصول حمایت مناسبی به عمل آورد. افزایش همزمان قیمت نورد گرم صادراتی چین نیز احتمال رشد بیش از پیش قیمت اسلب به خصوص در منطقه CIS ا تقویت کرد اما با افزایش عرضه از سوی ترکیه به بازار در قیمت‌های پایین‌تر، این روند در هفته پایانی ماه مختل شد. با تضعیف بازار داخلی ترکیه، تمرکز تولیدکنندگان اسلب این کشور روی بازار صادراتی قرار گرفت و تحت تاثیر کاهش ارزش لیر در برابر دلار، این فروشندگان اقدام به کاهش ملموس قیمت محصولات صادراتی خود کردند.

در منطقه آمریکای لاتین به خصوص برزیل نیز شاهد رونق معاملات صادراتی اسلب تحت تاثیر بازار داغ این محصول در آمریکای شمالی بودیم. با این وجود به علت سقوط قیمت زغال سنگ در ماه ژانویه، مشتریان دیگر مناطق نسبت به عقد قرارداد در قیمت‌های بالای پیشنهادی فروشندگان برزیلی تمایلی نشان ندادند و همین امر نیز بازار اسلب آمریکای جنوی را تحت فشار قرار داد. به عقیده فعالان بازار محصولات فولادی، کاهش قیمت اخیر زغال سنگ باید در قیمت‌های کنونی اسلب لحاظ شود چرا که این موضوع باعث افت ملموس هزینه‌های تولید این محصول شده است.

در شرق و جنوب شرق آسیا نیز به علت بالا بودن قیمت ها، برخی کشورها اقدام به واردات ارزان‌تر از خاورمیانه و منطقه CIS اقدام کردند. فعالان بازار از خرید محموله‌ای 50 هزا تنی از اسلب ایران در قیمت 430 دلار تحت قرارداد سی اف ار از سوی مشترین تایلندی خبر داده‌اند. محموله‌ای از این محصول نیز در قیمت 435 دلار از سوی اندونزی از منطقه CIS خریداری شد. تحت تاثیر این روند بسیاری از تولیدکنندگان اسلب در شرق آسیا از جمله در ژاپن مجبور به پایین آوردن سطح قیمت‌ها شدند.

در این شرایط انتظار می‌رود که در ماه فوریه باز هم ترکیه یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار اسلب باشد. در حال حاضر بسیاری از فولادسازان ترکیه تمایل زیادی به صادرات این محصول دارند و تحت تاثیر افت اخیر ارزش لیر در برابر دلار، در حال تلاش برای بهره برداری از شرایط فعلی بازار بوده و ممکن است باز هم اقدام به پایین آوردن قیمت ها کنند.