واکنش های جهانی به شهادت دانشمند هسته ای

15:02 - 1400/01/21
در پی یک عملیات تروریستی یک دانشمند هسته ای ایران به شهادت رسید.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع روز گذشته در پی یک عملیات تروریستی در منطقه آبسرد دماوند به شهادت رسید. نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی نام فخری‌زاده را به‌عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰نفره قدرتمندترین افراد جهان منتشر کرده است.

همچنین نام او تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم‌شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

عصر دیروز یک دانشمند برجسته ایرانی ترور شد؛ محسن فخری‌زاده که کانال خبری رجا‌نیوز در نخستین لحظات انتشار این خبر، از او به عنوان یکی از دانشمندان رده‌بالای حوزه هسته‌ای و موشکی کشور یاد کرد و وزارت دفاع نیز در اطلاعیه خود، او را رئیس سازمان پژوهش و نوآوری این وزارتخانه معرفی کرد. این ترور ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) رخ داد و رجانیوز در شرح این خبر، نوشت که این دانشمند به شهادت رسیده است.

گرچه دقایقی بعد (ساعت ۱۷:۴۲) خبرگزاری فارس ضمن تایید خبر این ترور، از ادامه تلاش‌ها برای مداوای فخری‌زاده و سایر مجروحین خبر داده بود اما به یک ساعت نکشید که وزارت دفاع در اطلاعیه‌ای ضمن تایید شهادت فخری‌زاده در پی یک عملیات تروریستی اعلام کرد: «متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیای ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.» گفته می‌شود این دانشمند برجسته ایرانی به همراه محافظ خود در ورودی شهر آبسرد مورد تهاجم انتحاری قرار گرفته است.

واکنش سازمان انرژی اتمی

با این همه در دقایق اولیه انتشار خبر ترور، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کلیه دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در سلامت کامل به سر می‌برند، گفته بود: برای هیچ‌کدام آنها حادثه‌ای پیش نیامده است.  با این حال، کانال خبری نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در همان ساعت در اطلاعیه‌ای کوتاه، ضمن تایید خبر ترور نوشت: «به گفته منابع خبری یکی از دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر جمعه از سوی افراد ناشناس و در جریان درگیری مسلحانه با تیم محافظ وی ترور شده و اخبار تکمیلی در مورد وضعیت سلامتی وی و هویت تروریست‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد.» 

کانال‌های خبری از محسن فخری‌زاده که به‌عنوان دانشمندان موثر و رده‌بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور یاد کردند و نوشتند: نام فخری‌زاده به‌عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی منتشر شده است.

همچنین نام او تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم‌شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.  فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شوی تبلیغاتی سال گذشته خود به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

مقامات سیاسی و علمی امریکا درباره ترور شهید فخری‌زاده چه گفتند؟

ایرنا نوشت: شخصیت‌های سیاسی ، علمی و پژوهشی آمریکا در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده، آن را توطئه‌ای برای ممانعت از دیپلماسی با ایران دانستند که دولت بایدن باید تعهد واقعی را درباره آن نشان دهد.

به دنبال انتشار خبر ترور شهید فخری‌زاده رئیس مرکز پروهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مارک فیتزپاتریک مدیر موسسه اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی و مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا روز جمعه نوشت: دلیل ترور فخری‌زاده ممانعت از ظرفیت جنگی ایران نبود، بلکه ممانعت از دیپلماسی بود.

استفان والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد هم در واکنش به این ترور گفت: در ماه مارس، بایدن در فارن افیرز نوشت که ترور سلیمانی توسط ترامپ، چشم‌انداز یک چرخه فزاینده خشونت را برپا کرد.

وی افزود: پاسخ او به کشتن یک دانشمند هسته‌ای ایران، درباره تعهد صادقانه او به "نظم مبتنی بر قانون" به ما خواهد گفت.

تریتا پارسی فعال ایرانی-آمریکایی و معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی هم در این باره نوشت: هدف واقعی ترور فخری‌زاده، جو بایدن و قصد او برای بازگرداندن دیپلماسی با ایران بود که این سوال مهم را مطرح می‌کند که شرکای استراتژیک آمریکا نباید امنیت ایالات متحده را بیشتر سازند نه اینکه کمتر کنند؟

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا هم در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده نوشت: اگر هدف اولیه کشتن آقای فخری‌زاده سخت‌تر کردن بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران باشد، خب این ترور، آمریکا، اسرائیل و جهان را امن‌تر نمی‌کند.

جان برنان رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) هم این ترور را یک اقدام جنایی دانست و هشدار داد این اقدام ممکن است منجر به انتقام مرگبار و دور جدید درگیری‌ها در منطقه شود.

واکنش دبیرکل سازمان ملل به ترور محسن فخری زاده

فارس هم نوشت: دبیر کل سازمان ملل در واکنش به ترور دانشمند هسته‌ای ایران از همه طرفها خواست از افزایش تنش‌ها خودداری کنند! به دنبال ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران در روز جمعه، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل خواستار خویستن داری همه طرفها شد.

«فرحان حق» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز جمعه گفت: ما گزارشهایی درباره ترور یک دانشمند هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ایم، ما خواستار خویشتنداری همه طرفها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنشها در منطقه می‌شود، هستیم. 

نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل درباره جنایت ترور شهید فخری زاده

ایرنا هم نوشت: نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت این سازمان خواستار محکوم کردن ترور شهید "محسن فخری‌زاده" شد و گفت نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل در این ترور وجود دارد.

مجید تخت‌روانچی شامگاه جمعه در این نامه با مسئول دانستن آمریکا و اسراییل در این حمله ناجوانمردانه، از آنتونیو گوترش و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست ضمن محکوم کردن این ترور، اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورند.

در این نامه آمده است: "امروز ، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ ، در شهر آبسرد استان تهران ، آقای محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته ایرانی، در یک حمله تروریستی ترور شد.  یکی از آخرین خدمات شهید فخری زاده نقش برجسته وی در تولید اولین کیت بومی تشخیص کرونا بود که سهم بزرگی در تلاش های ملی ما در مهار این همه گیری در زمانی داشته است که ایران تحت تحریم های غیرانسانی ایالات متحده است که به شدت مانع دسترسی ما به کالاهای بشردوستانه از جمله داروها و تجهیزات پزشکی می شود.  وی همچنین مدیریت توسعه واکسن کرونا را بر عهده داشته است".

در ادامه این نامه با اشاره به ترور چندین دانشمند برجسته ایرانی در حملات تروریستی طی دهه گذشته، آمده است: شواهد قاطع نشان می‌دهد که برخی از طرف‌های خارجی در پشت این ترورها بوده‌اند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرده است: ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده- با نشانه های جدی مسئولیت اسرائیل در آن- تلاش ناامیدانه دیگری برای ایجاد ویرانی در منطقه ما و همچنین به هم زدن توسعه علمی و فناوری ایران است.  در حالیکه طی ۴۰ سال گذشته، هیچ فشار و حملات تروریستی نتوانسته است مانع دستیابی ما به علم و فناوری مورد نیاز برای توسعه اقتصادی- اجتماعی شود.

تخت‌روانچی همچنین ضمن اخطار به ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات ماجراجویانه علیه ایران به ویژه در دوره باقی‌مانده از دولت فعلی آمریکا، بر حق جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ تمام اقدامات لازم در دفاع از مردم و تامین امنیت خود، تاکید کرده است.

 در این نامه از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواسته شده است این اقدام تروریستی غیرانسانی را به شدت محکوم کنند و اقدامات لازم را علیه عاملان آن انجام دهند.

انتقاد ایلهان عمر از موضع رییس سابق سیا درباره ترور دانشمند برجسته ایرانی

ايسنا نوشت: نماینده مسلمان کنگره آمریکا در توییتی به اظهارات رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در خصوص ترور دانشمند ارشد ایرانی واکنش نشان داد.

ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا در واکنش به اظهارات جان برنان، رئیس سابق سیا در خصوص ترور دانشمند برجسته ایرانی در توییتی نوشت: صحبت کردن در خصوص نقض قوانین بین‌الملل مسئله‌ای پارتیزانی نیست و طرف ایران را گرفتن نیز محسوب نمی‌شود. این مسئله به تعادل و نکشاندن جهان به اوضاعی آشفته‌تر از آنچه که در آن قرار داریم مرتبط می‌شود.

جان برنان، رئیس پیشین سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) روز جمعه در توییتی با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده، نوشت: این اقدامی مجرمانه و به شدت بی‌پروایانه بوده است. این خطر تلافی‌جویی مرگبار و دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای را ایجاد می‌کند. این خرد سران ایرانی را نشان می‌دهد که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت‌پذیر به صحن جهانی بمانند و در برابر تمایل شدید برای پاسخ‌دهی به خطاکاران احتمالی مقاومت کنند. 

وی در توییت دیگری نوشت: من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی مجوز قتل فخری‌زاده را صادر و یا آن را اجرا کرده است یا نه. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض شنیع قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و دولت‌های بیشتری را به انجام‌ حملات مرگبار دیگری علیه مقامات خارجی تشویق می‌کند.

برنان در توییت دیگری نوشت: این ترورها با حملات علیه رهبران تروریست و عاملان گروه‌هایی همچون القاعده و داعش که کشوری مستقل نیستند، بسیار متفاوت است.  آن‌ها به عنوان مبارزان نامشروع تحت قوانین بین‌المللی می‌توانند هدف قرار بگیرند تا جلوی حملات تروریستی مرگبار گرفته شود.

پیام سید محمد خاتمی در پی شهادت محسن فخری زاده

شفقنا نوشت : سید محمد خاتمی در پی شهادت محسن فخری زاده پیامی صادر کرد. متن پیام وی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دست ناپاک دشمنان انقلاب و ایران و سربلندی مردم، بار دیگر با حربه ناپاک ترور فرزند دانشمند و مجاهد راه اعتلای میهن و انقلاب جناب محسن فخری زاده را به شهادت رساند تا مسیر پیشرفت همه جانبه کشور و استقلال و سرافرازی میهن را سد کند، اما به یاری حضرت پروردگار پیروز نهایی ملت ایران است.

من این مصیبت را به همه تلاشگران و رهروان راه استقلال و سربلندی، همراهان و همرزمان آن دانشمند عزیز و به خصوص به خانواده محترم فخری زاده تسلیت می گویم و علو درجات این شهید و خذلان و رسوایی آمران و عاملان این جنایت را از خداوند منان خواستارم.

واکنش توییتری رییس سابق سیا به ترور شهید فخری‌زاده

فارس نوشت: مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در پیامی در توییتر ترور دانشمند هسته‌ای ایران را اقدامی بسیار بی پروایانه و مجرمانه توصیف کرد. «جان برنان» مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پیامی در صفحه خود در توییتر به ترور شهید «محسن فخری زاده» واکنش نشان داد.

وی در این رشته پیام توییتری نوشت: «این اقدامی بسیار بی پروا و مجرمانه بود. این اقدام خطر تلافی مرگبار و دور جدیدی از درگیری منطقه‌ای را بوجود می‌آورد. برای سران ایران عاقلانه است که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت پذیر در عرصه جهانی بوده و در مقابل اصرار برای واکنش علیه عاملان این حادثه مقاومت کنند.»

وی در ادامه نوشت: «من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی اجازه ترور فخری زاده را داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تشویق دولت‌ها برای انجام حملات مرگبار علیه مقامات خارجی است.»

برنان اضافه کرد: «این ترور‌ها بسیار متفاوت‌تر از حملات علیه رهبران و عاملات تروریستی گروه‌هایی نظیر القاعده یا داعش است که کشورهای مستقلی نیستند. تحت قوانین بین‌المللی، آنها می‌توانند به عنوان مبارزان نامشروع و در راستای جلوگیری از حملات تروریستی مرگبار مورد هدف قرار بگیرند.»

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت نیز در پیامی در توییتر  در واکنش به این حادثه نوشت: «هنوز اطلاعاتی درباره این حادثه به من ارائه نشده است اما هر بار که آمریکا یا یک متحد اقدام به ترور یک رهبر خارجی خارج از یک جنگ اعلام شده کند، ترور این افراد به عنوان ابزاری برای زمامداری را عادی‌سازی می‌کنیم. خطرش اینجاست که مزایای امنیتی ناشی از این اقدامات (ترور مقام‌ها) ممکن است بسیار کوتاه‌مدت باشند.»

ساعتی پیش نیز روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که سه مقام اطلاعاتی گفته‌اند که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی بوده‌ است.