اپیدمی افزایش قیمت ها به بازار فولاد رسید

14:05 - 1400/01/21
قیمت هر کیلوگرم میلگرد سایز 8 در بازار آزاد تهران به 7 هزار و 950 تومان رسید که بالاترین رقم ثبت شده در تاریخ فعالیت بازار فولاد ایران است.

دنیای بورس | قیمت هر کیلوگرم میلگرد سایز 8 (نورد قزوین) در بازار آزاد تهران به 7 هزار و 950 تومان رسید که بالاترین رقم ثبت شده در تاریخ فعالیت بازار فولاد ایران است. با انتظارات تورمی شکل گرفته در بازارها و التهاب قیمتی در بازار ارز، نوردکاران کوچک با قیمت بالاتری جنس های خود را میفروشند. از دید خود فعالان بازار آهن البته با احتساب دلار 20 هزار تومانی این وضع برای آنان می صرفد و به سودشان تمام میشود.

اهمیت بالارفتن قیمت میلگرد در بازار فولاد ایران دادن گرای به سایر محصولات فولادی همچون شمش است که تجربه تاریخی نشان داده به صورت رفت و برگشتی بر همدیگر اثر می گذارند. همین مساله است که میتواند در افزایش قیمت سایر محصولات فولادی و سود و فروش فولادسازان تاثیر بگذارد. با این توصیف به نظر میرسد افزایش قیمت ها در همه بازارها به صورت اپیدمی دیده میشود و نقطه مبدا دلیل این همه گیری را باید در افزایش نرخ ارز جستجو کرد.

واردات ۸۷ هزار تن تولیدات فولادی

ایرنا نوشت: واردات محصولات فولادی (مقاطع تخت و طویل) در دو ماه نخست امسال به رقم ۸۷ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۶ درصدی داشته است. برپایه جداول آماری انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران، کل تولیدات فولادی صادراتی در دو ماهه نخست امسال به رقم ۲۴۷ هزار تن رسید که در مقایسه با میزان ۴۱۱ هزار تن دوره مشابه در سال ۹۸ افت ۴۰ درصدی دارد.

واردات تولیدات فولادی در دوره موردبررسی که توسط انجمن مزبور در قالب جداول آماری ثبت شده، نشان می‌دهد واردات تولیدات فولادی (مقاطع تخت و طویل) به رقم ۸۷ هزار تن رسید که نسبت به میزان ۶۴ هزار تن در دو ماهه ۹۸ رشد ۳۶ درصدی یافت. مجموع مقاطع تخت فولادی وارداتی در دو ماهه نخست امسال برابر با ۸۴ هزار تن بود و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که ۴۶ هزار تن بود، افزایش ۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

برابر جداول مورد بررسی، در بین اقلام فولادی تخت، بیشترین رشد واردات مربوط به ورق سرد که به میزان ۲۵ هزار تن ثبت شد و نسبت به دو ماهه نخست پارسال که ۱۱ هزار تن بود، رشد ۱۲۷ درصد دارد. ضمن اینکه ورق گرم و پوششدار وارداتی هم به ترتیب ۶۹ و ۶۸ درصد در دو ماهه امسال، در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد یافته است.

رشد واردات مقاطع تخت فولادی در دوره این گزارش در حالی ثبت شد که در این مدت صادرات ورق‌های گرم، سرد و پوششدار به ترتیب ۸۷، ۶۲ و ۵۴ درصد نسبت به دو ماهه نخست سال ۱۳۹۸ کاهش یافته است. مجموع صادرات مقاطع تخت فولادی در دو ماهه امسال به رقم ۲۵ هزار تن رسید که در مقایسه با میزان ۱۱۸ هزار تن دوره مشابه سال گذشته افت ۷۹ درصدی محقق شد.