طرح جامع مولدسازی: فروش بزرگ دولتی در راه است

برنامه معافیت های مالیاتی بورسی | وزیر اقتصاد: عرضه اولیه ها معاف میشوند

13:59 - 1400/01/21
به گفته وزیر اقتصاد با توافقی که انجام شده به زودی یکی از مجموعه‌های بزرگ زیر نظریکی از دستگاه‌های اجرایی در قالب طرح جامع مولد سازی قرار می‌گیرد.
برنامه معافیت های مالیاتی بورسی | وزیر اقتصاد: عرضه اولیه ها معاف میشوند

لزوم مولدسازی اموال راکد دولت
وزیر اقتصاد  با مولدسازی اموال راکد دولت، این دارایی‌ها به مجموعه‌ای موثر در مدیریت مالی کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه مولدسازی فقط به معنای فروش اموال نیست، گفت: مولد سازی مجموعه از فعالیت‌هایی شامل فروش (یعنی تبدیل شدن به وجه نقد و تزریق به بخش عمران است) و یا تبدیل آن دارایی به مجموعه‌ی برای انجام فعالیت اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه مولد سازی فقط تامین مالی دولت نیست گفت: با توافقی که انجام شده به زودی یکی از مجموعه‌های بزرگ زیر نظریکی از دستگاه‌های اجرایی در قالب طرح جامع مولد سازی قرار می‌گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ارائه مهلت مالیاتی به مودیان برای پرداخت مالیات‌های معوقه گفت: علاوه بر این مهلت، جرایم مالیاتی نیز بخشیده شده است.

دژپسند با بیان اینکه شرکت‌هایی که در سال ۹۹ در بورس پذیرفته شوند معافیت مالیاتی دریافت خواهند کرد، ادامه داد: با توجه به ضوابط بورس که سبب شفافیت حساب‌های شرکت‌ها می‌شود، ما اگر ۱۰ سال گذشته آن شرکت را بررسی کنیم و با شفافیت حساب‌های آن شرکت مواجه شویم احتمال اینکه آن سال‌ها نیز شامل معافیت شود وجود دارد.

وی با اشاره به درآمد ۱۱ هزار میلیاردی دولت در ۲ ماه ابتدای سال ناشی از واگذاری‌های انجام شده دارایی‌های دولت گفت: دولت تا پایان سال برنامه مدونی برای واگذاری‌های شرکت‌های تحت پوشش، تعیین تکلیف سهام باقی مانده شرکت‌های دولتی و مولد سازی اموال دولت، تدوین کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کسری بودجه زمانی موضوعیت دارد که بودجه اجرایی شود و هزینه‌ها یا مصارف از منابع بیشتر شود ادامه داد: ما در ماه سوم سال درحال برآورد منابع تعیین شده در قانون بودجه هستیم که اگر محقق نشود، اما مصارف یا هزینه‌ها مشخص شود؛ ما با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

دژپسند با اشاره به اینکه اگر منابع محقق نشود دو راهکار تعیین شده است افزود: تعیین منابع جایگزین و مدیریت مصارف دولت و کم کردن این مصارف بطور جدی در دستور کار دولت قرار دارد.

وی با بیان اینکه کرونا و تحریم به دو منبع تامین مالی ما آسیب جدی وارد کرده است گفت: منبع اول نفت است که البته با کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای در جهان مواجه هستیم که سازمان اوپک و غیر اوپک برای مدیریت آن جلسه برگزار کرده است و با رکود فعالیت‌های اقتصادی به دلیل شیوع کرونا، درآمد مالیاتی ما کاهش یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر ما نتوانیم مصارف را کاهش دهیم و یا منابع افزایش نیابد ما با کسری بودجه مواجه می‌شویم که البته دولت برای تعیین منابع جایگزین برنامه ریزی کرده است و با وجود این برنامه‌ها معتقد هستیم امسال بدون کسری بودجه و قرض گرفتن از بانک مرکزی، بودجه را قطعی خواهیم کرد.