گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از مجمع کارخانه‌های ایران مرینوس

کارهای انجام نشده در « نمرینو »

16:55 - 1400/01/18
در مجمع سالانه کارخانه‌های ایران مرینوس که یک‌بار با تنفس مواجه بود، اعلام شد بیش از 3 میلیارد تومان از مطالبات شرکت وصول نشده یا راکد و سنواتی است. بر مبنای گزارش هیات مدیره آزادسازی زمین‌های کارخانه و انتقال دو بخش کارخانه انجام نشده است.

تاریخ مجمع: یکشنبه 7 مردادماه امسال

درصد حضار: 88 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای شیخی (رئیس مجمع – نماینده سرمایه‌گذاری ملی)

خانم مسعودی (ناظر اول- نماینده بنیاد مستضعفان)

آقای دهقان (ناظر دوم)

آقای محمدی (دبیر)

- تقسیم سود: 5 ریال از  37 ریال سود سال 1396

- اعضای هیات مدیره به شرح زیر به مدت دو سال ابقا شدند:

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران

سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی)

آقای رضا رضوانی

آقای ناصر دهقان سانیچ

آقای قاسم صابری

- اعضای علی‌البدل هیات مدیره به شرح زیر انتخاب شدند:

آقای موسوی

روین شیمی

شرکت ایران مرینوس (نمرینو) در سال 1346 با نام اولیه «پشمبافی ایران» تاسیس و در سال 1356 وارد بورس شد.

گزارش هیات مدیره

1-  مدیریت فعلی شرکت را در خرداد 1394 با تولید بسیار پایین، مازاد نیروی انسانی، نداشتن مواد اولیه، بدهی بانکی و با زیان (600) میلیون تومانی تحویل گرفت و طی 3 سال گذشته علی‌رغم مشکلات اقتصادی توانستیم بخش عملیاتی را از زیان خارج کنیم. وضعیت فعلی نشانگر رشد تولید و بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌ها به ویژه در بخشهای «مقدمات» و «ریسندگی» است که سبب رسیدن به سود 270 میلیون تومانی و فروش 15.2 میلیارد تومانی شده که بالاترین رکورد در طول حیات شرکت است.

2- اقدامات زیر در سال 1396 صورت گرفت:

- تولید 1830 متر در بافندگی و 407 کیلو در ریسندگی

- تولید نخ با نمرات ظریف

- اقدام به ورود مواد اولیه تاپس فرش در 2 مرحله که یک مرحله از آن وارد شده و دیگری در مرحله تخصیص ارز است.

- اصلاح اساسنامه شرکت انجام شد اما مورد موافقت بورس قرار نگرفت و در حال مذاکره هستیم.

-  پوشش 98 درصدی بودجه با تولید 950 هزار مترمربع به ارزش 15.5 میلیارد تومان.

- افزایش سرمایه 27 درصدی از 10 میلیارد تومان به 12.7 میلیارد تومان در سال مورد گزارش به ثبت رسید.

- برنامه 3 ساله (یا میان‌مدت) تهیه که به دلایلی مورد بحث قرار نگرفت و کنار گذاشته شد.

3- از سوی آب منطقه‌ای قم و جهاد کشاورزی شکایتی درمورد انهار موجود در شرکت بر علیه مدیرعامل انجام شد. همچنین شهرداری قم هم با عنوان عدم اجرای تعهدات آماده سازی اراضی از شرکت شکایت کرد که امیدواریم با تغییر مکان انهار از سویی و استفاده از یک تیم هماهنگ حقوقی بتوانیم مشکل را حل کنیم. مشکلاتی هم با ادارات و سازمان‌های قم از جمله برق و گاز و غیره داریم که امیدواریم با تعامل حل شود.

4- عمده تولید شرکت، پارچه فاستونی است که 10 درصد سهم بازار مصرف کشور را ایران مرینوس در اختیار دارد. در صورت تقاضای بیشتر و تولید با ظرفیت اسمی، این سهم می‌تواند به 20 درصد افزایش یابد.

5- زمین‌های کارخانه قبلا قطعه‌بندی شده اما آزادسازی آنها موکول به انتقال نهرهای داخل کارخانه و نیز جدول‌گذاری قطعات شده که هنوز انجام نشده است. تفاهم‌نامه در این مورد در سال 1385 امضا شد که هنوز عملیاتی نشده است. اخیرا سازمان جهاد کشاورزی بابت عدم ساماندهی انهار شکایتی از شرکت کرده که پرونده در قوه‌قضائیه در حال بررسی است.

6- در مورد انتقال کارخانه دو بخش ریسندگی و انبارها هنوز به شکوهیه منتقل نشده‌اند که با تکمیل سالن ریسندگی و انبارها در شکوهیه این کار انجام خواهد شد.

در سال 1394 مصوبه مجمع عمومی برای  فروش 15 میلیارد تومان دارایی اخذ شد که بخشی از این مبلغ به فروش رسید. بقیه فروش تا سقف 15 میلیارد تومان در دستور کار هیات مدیره است تا بخشی از نقدینگی مورد نیاز برای فرآیند انتقال را فراهم کند.

گزارش حسابرس: مشروط (با 6 بند شرط)

بند 4 (بند شرط) بیش از 3 میلیارد تومان از مطالبات شرکت وصول نشده یا راکد و سنواتی است.

تکلیف شد که طی 6 ماه حساب‌های سنواتی و موجودی مواد و کالا تعیین تکلیف شود و در صورت لزوم ذخیره لازم منظور گردد.

بند 5 (بند شرط) صورتهای مالی شرکت فرعی «توسعه بافت مرینوس» در اختیار حسابرس قرار داده نشده است.

شرکت مزبور برای جدا کردن نساجی ثبت شده و هنوز کاری انجام نداده و رویداد مالی خاصی هم در آن انجام نشده است.

بند 6 (بند شرط) سرمایه گذاری مشارکتی به مبلغ 660 میلیون تومان بین ایران مرینوس و شرکت توسعه و عمران سروش ایلیا برای ساخت مجتمع تجاری اداری، پس از چندسال هنوز به نتیجه نرسیده و حسابرس اطلاعات و تاییدیه های لازم درباره این قرارداد مشارکت را بدست نیاورده است.

گفته شد درباره ایلیا سروش با وجود تفاهم‌نامه‌ای که در سال 1392 تهیه شد، کار پیشرفت چندانی نکرد. رییس مجمع تکلیف کرد در درجه اول تلاش شود دوستانه موضوع قرارداد سروش ایلیا تعیین تلکیف شود و اگر نیاز به اقدامات قضایی دارد، صورت گیرد تا ظرف 6 ماه تعیین تکلیف شود. در تایید پیشنهاد یکی از سهامداران هم رییس مجمع گفت سروش ایلیا اگر برای ادامه ساخت مجتمع پول ندارد، پیش‌فروش کند. در پاسخ یکی از سهامداران هم گفته شد 30 درصد از این مجتمع با زیربنای حدود 11 هزارمتر مربوط به ایران مرینوس است.

بند 7 (بند شرط) در تخصیص هزینه ها به داراییهای درجریان تکمیل استاندادرهای حسابداری رعایت نشده است.

دبیر مجمع علت اصلی این موضوع را لزوم انتقال کارخانه به خارج شهر مطابق مصوبه مجلس دانست که احتیاج به سرمایه دارد. برای تامین این سرمایه، زمین می‌فروشیم و سود شناسایی می‌کنیم. امکان افزایش سرمایه را هم بخاطر عدم موافقت اکثریت سهامداران نداریم. وی ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی کارخانه جدید ایران مرینوس در شهرک صنعتی شکوهیه قم، ایران مرینوس فعلی (که از آن به عنوان ایران مرینوس یک نام برد) به شرکتی سرمایه‌گذاری یا ساختمانی تبدیل گردد.

بند 8 (بند شرط) هزینه های جذب نشده مطابق استانداردهای حسابداری محاسبه و در حسابها منظور نشده‌است.

رئیس مجمع گفت موضوع هزینه‌های جذب نشده یک اختلاف نظر حسابداری است.

بند 9 (بند شرط) برخی از تاییدیه ها دریافت نشده است.

تکلیف شد تاییدیه‌ها گرفته شود.

بند 13 (بند بازرسی) تکالیف مجمع قبلی از جمله مطالبات از آقای مویدی نژاد به نتیجه نهایی نرسیده است.

گفته شد در حال مذاکره برای دریافت پول بدون رفتن به دادگاه است که اگر انجام شود سریع‌تر از روال دادگاه خواهد بود.

آقای صابری یکی از سهامداران قدیمی و عضو هیئت مدیره از رییس جلسه اجازه خواست و گفت سود عملیات شرکت 14 ریال است نه 38 ریال و بقیه غیرعملیاتی و شامل اجاره و فروش دارایی است. وی اضافه کرد ما در هیات مدیره درباره سروش ایلیا خوب عمل نکردیم اما با تحولاتی که در سرمایه‌گذاری ملی ایجاد شده است امید داریم با اکیپ تازه نفسی که در آنجا مستقر شده‌اند آثار تحول را در ایران مرینوس هم ببینیم.

نماینده سرمایه‌گذاری ملی (رییس جلسه) هم از آقای صابری تشکر کرد که پیشنهادات خوبی داده که فرصت بررسی کامل نشده، از جمله توزیع سود از انباشته که چندان به صلاح نیست اما استفاده از دارایی‌های مازاد موضوعی است که مورد نظر ما هم است. همچنین تفویض اختیار تعیین حق حضور به خود هیات مدیره را با توجه به تجربیات قبلی به صلاح نمی‌دانیم.

«نمرینو» به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 3.7 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم 0.5 تومان        

هزینه مالی به ازای هر سهم  (2.1) تومان   

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 24.2 تومان

حاشیه‌های مجمع

- رئیس مجمع درباره ارزشمندی سهم خطاب به سهامداران گفت بازه زمانی مورد انتظار خود از بازدهی سهم را از کوتاه‌مدت به بلندمدت تبدیل کنید.

- مدیرعامل به خاطر بستری شدن پدرش در بیمارستان، در مجمع حضور نداشت و گزارش هیئت مدیره توسط مدیر کارخانه از روی متنی که مدیرعامل داده بود، خوانده شد. در انتهای این گزارش اظهار امیدواری شده بود که با انتخاب مدیرعامل جدید، شرکت بتواند رو به جلو حرکت کند.

- درگیری لفظی بین آقای صابری و آقای دهقان بر سر اینکه کدام کاندید عضو علی‌البدل اول باشد ایجاد شد که نهایتا نماینده بورس گفت رای‌گیری انجام شود و براساس آن روبین شیمی (شرکت ظاهرا وابسته به آقای دهقان) اول شد. بین این دونفر در حاشیه مجمع درگیری فیزیکی هم پیش آمد که با دخالت حاضرین به خیر گذشت.

- عده ای از سهامداران که پرسنل و بازنشستگان شرکت بودند از قم برای حضور در مجمع آمده بودند.

- وکیل سابق شرکت هم در اواسط جلسه حاضر شد و مرتبا از اینکه شرکت را با دارایی قابل توجه و بدون بدهی در چندسال گذشته تحویل مدیریت فعلی داده گله‌مند بود.

- رئیس جلسه نامه‌ای از سوی کارکنان شرکت قرائت کرد که در آن از زحمات مدیرعامل طی چند سال اخیر تشکر و تقاضا شده بود اجازه دهند ایشان به کارشان در شرکت ادامه دهند.

- مجمع قبلی در روزهای آخر تیرماه بخاطر عدم ثبت افزایش سرمایه به تنفس خورده بود.