گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از نوبت دوم مجمع نساجی بروجرد

برآورد امسال تولید و فروش « نبروج »

13:47 - 1400/01/18
مجمع سالانه نساجی بروجرد در نوبت دوم با پیش‌بینی زیان و بدون تقسیم سود به پایان رسید. «نبروج» در گزارشی از برآورد میزان تولید و فروش شرکت در سال جاری بر مبنای عملکرد سه ماهه خبر داده است.

تاریخ مجمع: یکشنبه 14/5/1397 در هتل هما

درصد حضار: 1 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای شیخی (رئیس مجمع- نماینده سرمایه‌گذاری ملی)

آقای علیرضا مظاهری (ناظر اول- مدیرعامل)

آقای فهیمی (ناظر دوم)

آقای سروش (دبیر- مدیرمالی)

- تقسیم سود: صفر تومان   زیان هرسهم  (17.6) تومان در سال 1396

«نساجی بروجرد» (نبروج) در سال 1362 تاسیس و در سال 1368 به بهره‌برداری رسید. 95 درصد سهام این شرکت در سال 1389 در جریان واگذاری از طریق بورس، در رقابتی بین متقاضی ترکیه‌ای و ایرانی به سهامدار ایرانی (آقای مظاهری) رسید.

گزارش هیات مدیره

1- شرکت در سال 1396 به فروش خالص 76 میلیارد تومانی دست یافت که گرچه سود عملیاتی حدود 6 میلیون تومانی داشت، اما به خاطر هزینه‌های مالی (10) میلیارد تومانی به زیان خالص (2.6) میلیارد تومان منتج شد.

2- مدیرعامل گفت فوت سهامدار عمده در سال 1395 به همراه رکود سال‌های 1394 و پس از آن، سبب وقفه در تولید و متعاقبا زیان به خاطر حجم هزینه‌های سربار شد. با توجه به ملاحظات مربوط به محل کارخانه، امکان تعدیل نیرو وجود نداشت و تنها بخشی از نیروها تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.

3- در سال مورد گزارش با سرمایه‌گذاری از محل منابع شرکت، توانستیم در واحد «رنگرزی» و «تکمیل» تولید را دو برابر و به 70 هزار متر برسانیم که قبلا 30 هزار متر بود. دو واحد مزبور حکم گلوگاه برای بخش بافندگی با تولید 60 هزار متر بودند که با این تغییر مشکل حل شد.

4- در گزارش 3 ماهه 1397 که هفته آینده منتشر خواهد شد تولید و فروش 2 برابر شده است که در صورتی که وضعیت ارزی نوسان نداشته باشد شرکت از زیان درآمده و رشد و توسعه خواهد داشت.

* «نبروج» پیش‌تر در نوبت اول مجمع به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده بود.

گزارش حسابرس: مشروط (با 4 بند شرط)

بند 4 (بند شرط) 33.7 میلیارد تومان مطالبات راکد و سنواتی و 7.1 میلیارد تومان موجودی‌های راکد و کم‌گردش سنواتی است.

رئیس جلسه گفت این بند در تمام شرکت‌های بورسی وجود دارد و از آنجا که دفاتر تاجر می‌تواند علیه خودش استفاده شود نیازی به گرفتن ذخیره نیست(!). البته پس از خواندن بند بعدی، مجددا به این بند گریزی زد و تکلیف به پیگیری این بند کرد.

بند 5 (بند شرط) 4.7 میلیارد تومان مالیات سال‌های قبل بیشتر از آنچه شرکت ثبت کرده مطالبه شده است. اعتراض شرکت در جریان رسیدگی است. توسط رئیس جلسه تاکید به پیگیری شد.

بند 6 (بند شرط) مانده 2 فقره تسهیلات دریافتی از بانک ملی بروجرد 31.3 میلیارد تومان است که شرکت 9.4 میلیارد تومان هزینه سود و جریمه بیشتری نسبت به تاییدیه بانک در حساب‌ها ثبت کرده است.

مدیرعامل گفت از بانک ملی در دو شعبه تسهیلات دریافت شد که یکی تسهیلات ارزی ریالی مربوط به شعبه اسکان بانک ملی بود که پس از پرداخت آخرین قسط، براساس تفاهم قبلی جرایم بخشیده شد. در تسیلات بانک ملی شعبه بروجرد اختلافی در محاسبه سود وجود دارد که پرونده بخشودگی جرایم آن به تهران ارسال شده است و خبر خوش کاهش سود و بخشش جرایم را در همین مجمع می‌دهم. نماینده بورس پرسید چرا اصرار دارید هزینه بیشتری محاسبه کنید؟ که یکی از اعضای هیات مدیره گفت این وام در ابتدا 26 درصد سود بوده و اخیرا همکاری کرده‌اند و سود را به 18 درصد کاهش داده و جرایم 6 درصدی را هم بخشیده‌اند. حسابرس هم گفت چون هنوز قراردادها با بانک به ما ارائه نشده این بند را آوردیم و پس از قطعی شدن آن مبالغ بالا مثل سود نهفته‌ای در صورتهای مالی اعمال خواهد شد.

بند 7 (بند شرط) برخی از تاییدیه‌ها وصول نشده است که مجموع 24.5 میلیارد تومان از مطالبات و 11.4 از بدهی‌ها می‌باشد. در تاییدیه‌های واصل شده 5.8 میلیارد تومان مغایرت وجود دارد. همچنین 6.1 میلیارد تومان از مطالبات از اشخاص طرف حساب با بدهی به سایر اشخاص تهاتر گردیده است.

نماینده سرمایه‌گذاری ملی که ریاست جلسه را به عهده داشت گفت بند عدم دریافت تاییدیه‌ها بلااستثنا در تمام شرکت‌های بورسی وجود دارد(!) در اینجا یکی از سهامداران حقیقی گفت شرکت با فروش 75 میلیارد تومانی 36 میلیارد تومان تاییدیه ندارد، همچنین 3.2 میلیارد تومان در صورت‌های مالی پلی‌اکریل (شپلی) به عنوان بدهی نساجی بروجرد آمده که در گزارش شما نیست. ریز تهاتر 6.2 میلیارد تومانی مطالبات با بدهی‌ها هم در مجمع ارائه نشده و بنابراین درخواست ما به مجمع اعلام تنفس است. رئیس مجمع ضمن مخالفت با اعلام تنفس، تکلیف کرد تا دو هفته آینده ریز تهاتر بررسی و در سامانه کدال قرار گیرد.

بند 9 (تاکید بر مطلب خاص) 15.8 میلیارد تومان بدهی سنواتی به شرکت‌های برق و گاز که مبلغ 5.1 میلیارد تومان آن مربوط به سال مالی مورد گزارش می‌باشد.

مدیرعامل گفت بدهی برق و گاز با توجه به اهمیت شرکت در منطقه و اشتغال‌زایی 1000 نفری آن، با کمک مسئولان در حال قسط‌بندی است و در واقع این بدهی صرف خرید مواد اولیه شده است.

پس از خواندن گزارش حسابرس، یکی از سهامداران نسبت به وجود مشتریانی (در یادداشت 2-21) که در لیست سیاه وزارت امور اقتصاد و دارایی قرار دارند معترض بوده و خواستار عدم تصویب صورت‌های مالی شد. وی همچنین ادعا کرد اسنادی درخصوص دفتر 1 و 2 و برداشت اعضای هیات مدیره هم دارد که در حال حاضر از استناد به آن خودداری می‌کند. نماینده بورس گفت مدارکی درباره موضوعاتی که شما به آن اشاره کردید به دست ما هم رسیده است که فعلا نمی‌توانیم درباره صحت آن اظهارنظری کنیم. با توجه به قانون، با نظر اکثریت سهامداران صورت‌های مالی تصویب خواهد شد اما مسوولیت آن به عهده هیات مدیره است.

«نبروج» به روایت اعداد

زیان محقق شده (EPS) به ازای هر سهم (17.6) تومان       سال گذشته (31.1) تومان زیان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم صفر تومان          سال گذشته صفر تومان

هزینه های مالی به ازای هر سهم (70.6) تومان               سال گذشته (66.9)تومان

زیان انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم (38.3) تومان.

حاشیه‌های مجمع

- درباره انحصار وراثت هم یکی از سهامداران گفت تاخیر در آن سبب عدم رسیدن به دارایی یکی از سهامداران 25 درصدی شده است. (ظاهرا بدلایل فنی کل سهام واگذار شده بنام مرحوم مظاهری بوده اما مالکیت بخشی از آن متعلق به دیگران بوده است)

- نماینده بورس گفت علت تاخیر در گزارش‌دهی 3 ماهه و افشای آن در این جلسه برای ما مشخص نیست و می‌تواند تخلف قلمداد شود.