فدرال رزور نرخ بهره را بالا برد

07:54 - 1400/01/18
دقایقی پیش با اتمام نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزور، این نهاد نرخ بهره پایه آمریکا را بالا برد و از احتمال افزایش دو مرحله ای نرخ بهره در ادامه سال خبر داد. در پی این تصمیم ، شاخص دلار رشدی نسبتا ملموس را تجربه کرد و قیمت طلا به محدوده منفی وارد شد.
فدرال رزور نرخ بهره را بالا برد

بانک مرکزی آمریکا در نشست شب جاری، نرخ بهره پایه این کشور را با افزایشی به میزان 0/25 درصدی در محدوده 1/75 تا 2 درصد قرار داد.

این نهاد در بیانیه خود اعلام کرد که کمیته بازار آزاد افزایش تدریجی نرخ بهره را با توجه رشد فعالیت های اقصادی، بهبود وضعیت بازار کار و نزدیک بودن نرخ تورم به هدف مد نظر بانک مرکزی یعنی 2 درصد، معقول می داند.

همچنین اعضای کمیته بازار آزاد پیش بینی کردند که نرخخ بهره در ادامه سال جاری با افزایشی در دو مرحله به 2/4 درصد برسد. همچنین پیش بینی نرخ بهره برای سال 2019 نیز در سطح 3/1 درصد اعلام شده است.

در عین حال رشد اقتصادی آمریکا برای سال 2018 میلادی در سطح 2/8 درصد برآورد شده که این رقم نسبت به پیش بینی قبلی به میزان 0/1 درصد بالاتر است. نرخ توم نیز با رشدی به همین میزان در سطح 2 درصد پیش بینی شده است.

پس از این رویداد شاخص دلار توانست از محدوده منفی خارج شود. نماگر مذکور تا پیش از اعلام تصمیم فدرال رزرو در سطح 93/5 درصد قرار داشت اما هم اکنون به 94 واحد نزدیک شده است. قیمت طلا به تبع این امر وارد محدوده منفی شد. این محصول در بازار آتی کامکس هم اکنون در سطح 1297 دلار معامله می شود و احتمال افت بیش از پیش قیمت نیز در ساعات پیش رو دور از ذهن نیست.