اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار

دور جدید پرداخت‌ مطالبات دارویی‌ها آغاز می‌شود؟

23:43 - 1400/01/17
ماجرای پرداخت مطالبات دارویی اگر چه کشدار شده و همین در تاب‌آوری شرکت‌های دارویی تاثیرگذار بود که رییس سازمان غذا و دارو از دور جدید پرداخت مطالبات سخن به میان آورده است. پیش‌تر پرداخت‌هایی صورت گرفته بود.
دور جدید پرداخت‌ مطالبات دارویی‌ها آغاز می‌شود؟

پرداخت مطالبات در حالی همچنان دامن دارویی‌ها را گرفته و شرایط سختی را برای حیات آن‌ها ایجاد کرده که در فصل پاییز بخش اندکی از مطالبات پرداخت شد اما از روز گذشته خبرهای جدیدی در این باره منتشر شد؛ به طوریکه غلامرضا اصغری؛ رییس سازمان غذا و دارو در این باره از اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان (۲۰۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق) بابت پرداخت مطالبات دارو و تجهیزات پزشکی خبر می‌دهد. غلامرضا اصغری در این باره می‌گوید:‌ پیگیری شد، هنوز این پول به صندوق بیمه واریز نشده اما امید است امروز یا فردا واریز شود. در این میان البته سیاست‌گذار تاکید دارد: روی هزینه‌کرد دانشگاه‌ها مراقبت می‌کند تا این رقم صرفا به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یابد.

محمدرضا شانه‌ساز؛ مشاور رئیس سازمان غذا و دارو پیش‌تر  از قطعی‌شدن تخصیص ۲۰۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت مطالبات حوزه دارو در روز شنبه هفته جاری خبر داده بود. از این مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت به داروخانه‌ها و ۱۶۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها است. البته چندی پیش در نشست مشترک فعالان حوزه اقتصاد سلامت، فعالان دارویی از دولت گلایه کرده بودند که برنامه‌اي براي پرداخت طلب تامين کنندگان دارو و تجهيزات وجود ندارد.

از دید فعالان دارویی در صورت نوسازی صنایع دارو و توسعه صادرات دارو، تحمل‌پذیری صنایع دارو در برابر فشار مطالبات کنونی افزایش خواهد یافت. این در حالی است که به رویات آمار ایران در حوزه صادرات دارو نتوانسته توفیق زیادی را بدست آورد؛ به طوریکه دارو حداکثر بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان صادرات دارد که عدد ناچیزی است. همچنین پیشنهاد شده در بودجه سال کشور رقمی به صورت تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی صنایع دارو در نظر گرفته شود. به گفته اصغری برای اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار منابع ارزی به نوسازی ماشین‌آلات صنایع دارو پیگیری جدی شده است. 

پیش‌تر در همین رابطه خواندید:

رصد جذابیت از نقطه ضعف دارویی‌ها

زمانی برای جذابیت دارویی‌ها

سنگینی روز افزون مطالبات بر دارویی‌ها