مروری بر هفته ناامیدکننده فلزات پایه

19:47 - 1400/01/17
با وجود معاملات نسبتا امیداورکننده فلزات در ابتدای این هفته، رفته رفته از رقم بازار این محصولات کاسته شد و در نهایت نیز عملکرد چشمگیری در این هفته رقم نخورد به گونه ای که سرب و روی با افت قیمتی ملموس به کار خود پایان دادند و مس نیز بخش عمده ای از رشد هفتگی خود را از دست داد. آرام شدن رشد بخش مسکن چین در کنار افزایش شاخص دلار از اصلی ترین دلایل ایجاد فشار بر بازار فلزات در هفته اخیر به حساب می آید.
مروری بر هفته ناامیدکننده فلزات پایه

در شروع معاملات این هفته فلزات رونق نسبتا خوبی را به تبع انتشار برخی گزارش‌های امیدوارکننده اقتصادی از سوی چین تجربه کردند. اداره آمار ملی در گزارش خود اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور در ماه گذشته میلادی رشدی 1/6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و در مقایسه با ماه آگوست نیز 0/5 افزایش یافته است. همچنین شاخص قیمت تولیدکننده نیز با رشدی 6/9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2016 مواجه شده است. بالاتر بودن رقم اعلامی نسبت به پیش‌بینی‌ها جو رو به رشدی را در معاملات بسیاری از محصولات معاملاتی در بازار فلزات پایه ایجاد کرد.

در ادامه هفته اما روند اصلاح قیمت به تبع شناسایی سود در بازار آغاز شد و بیشتر محصولات با افت قیمت مواجه شدند و در این میان روی بیش از سایر کالاها زیر فشار قرار گرفت. در این میان تنها آلومینیوم به تبع انتشار اخباری مبنی بر کاهش بیش از پیش ظرفیت تولید آلومینیوم در شهر بینژو توانست معاملات پر رونقی را پشت سر بگذارد.  در ادماه نیز مشخص شد سطح تولید آلومینیوم الکترولیتی چین برای سومین ماه متوالی در ماه سپتامبر  کاهش یافته و  با افتی بیش از 5 درصد به 2/6 میلیون تن رسیده که این خر نیز در حمایت از قیمت آلومینیوم تاثیرگذار بود..

با شروع به کار کنگره ملی حزیب کمونیست در صبح چهارشنبه معامله گران احتیاط نسبی را چاشنی کار کردند. با وجود اظهار نظر رئیس جمهور چین مبنی بر تداوم تحریک تقاضای داخلی این کشور و اصلاحات سمت عرضه وضع‌گیری وی در زمینه بازار مسکن کمی فعالان بازار را نسبت به چشم انداز تقاضا برای فلزات بدبین کرد. شی جین پینگ در این زمینه اعلام کرد مسکن در این کشور برای استفاده خانوارها بوده و نباید این بازار طعمه سوداگری شود.

در صبح پنج شنبه نیز گزارش بسیار مهم تولید ناخالص داخلی چین در فصل سوم سال منتشر به بازارها رسید و با وجود اعلام ارقامی امیدوارکننده، بازار فلزات واکنشی امیدوارکننده به این گزارش نشان ندادند. براساس اعلام اداره آمار ملی چین تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال با رشدی 6/8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد. گزارش اخیر با پیش‌بینی‌ها همگن بود اما نکته ناامیدکننده این گزارش به عملکرد بخش مسکن بازمی‌گشت. اداره آمار ملی با انتشارجزئیات گزارش تولید ناخالص داخلی اعلام کرد بخش مسکن این کشور در فصل سوم سال رشدی تنها به میزان 3/9 درصد را تجربه کرده که این رقم تقریبا ضعیف‌ترین نرخ رشد فصلی بخش مسکن در دو سال اخیر به حساب می‌آید. آرام‌تر شدن رشد بخش مسکن چین چشم انداز تقاضا برای فلزات را کمی تیره کرد.

در این میان رشد ملموس ارزش دلار ایالات متحده در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان نیز بر معاملات فلزات در اواخر هفته فشار قابل ذکری را وارد کرد. تصویب کلیات بودجه فدرال در سنای آمریکا و هموار شدن راه اجرای برنامه کاهش مالیات مد نظر ترامپ در کنار انتشار برخی گزارش‌های امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا مانند تولیدات صنعتی، بیمه بیکاری و آغاز به کار پروژه‌های ساختمانی از عوامل حمایت‌کننده از دلار بود. در عین حال تضعیف یورو به تبه بحران کاتالونیا و انتشار برخی گزارشه‌ای ناامیدکننده در سطح اتحادیه اروپا نیز در رشد شاخص دلار تاثیر شایانی داشت.

در این میان رشد ذخایر مس و روی در انبارهای بازار فلزات لندن نیز بر معاملات این دو محصول فشار ملموسی را وارد کرد به گونه‌ای که بخش اعظمی از رشد ابتدای هفته مس را خنثی کرد و روی نیز با افت هفتگی شدیدی مواجه شد.

مروری بر هفته ناامیدکننده فلزات پایه12

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 0/2 درصدی به 6952 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت یک درصدی را تجربه کرده است. قیمت در برهه‌ای از معاملات این هفته به بالاتر از 7100 دلار رسیده بود.

روی در قرارداد مشابه 0/5 درصد ارزان شد و با رسیدن به 3099 دلار، افتی 4/2 درصدی را تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با کاهشی قیمتی 0/8 درصدی در روز جمعه در سطح 2136 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان جزئی گران شده است.

در این میان سرب با کاهشی 1/8 درصدی به 2468 دلار رسید. این محصول افت قیمتی 2/6 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرده است.