مجوز فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه

17:17 - 1400/01/17
مجوز فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه با هدف پوشش ریسک‌ها و نوسان‌های بازار سرمایه توسط رئیس سازمان بورس صادر شد.

تصویب اساسنامه صندوق تثبیت بازارسرمایه در11 شهریورماه سال 94 و ابلاغ اساسنامه 25 ماده‌ایی آن به وزارت اقتصاد، سازمان بورس، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی آغازگر فعالیت نهاد مالی جدیدی بود که در راستای کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه در شرایط وقوع بحران‌های مالی و به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه فعالیت می‌کند.

پس از اینکه نخستین جلسه صندوق با حضور علی طیب‌نیا؛ وزیر اقتصاد و ولی اله سیف؛ ریس کل بانک مرکزی در اواخر بهمن سال گذشته برگزار شد، حال شاپور محمدی؛ رئیس سازمان بورس از صدور مجوز فعالیت این صندوق خبر داد.

صندوق تثبیت بازار سرمایه همانند صندوق توسعه نخواهد بود که روزانه اقدام به انجام معاملات کند و البته دارای سقف و کف منابع نبوده و به فراخور نیاز نقدینگی تامین خواهد کرد. طبق مصوبه مجلس، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند با تصویب شورای عالی بورس بخشی از منابع داخلی خود را از طریق سپرده در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد و بعدا تسویه کند. همچنین صندوق توسعه ملی نیز مجاز است یک درصد از منابع سالانه را از طریق سپرده‌های خود در بانک‌های عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری کند.

مجوز فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه11