شرط عدم تعویق مجامع امسال بانک‌ها

16:53 - 1400/01/17
 مدیر کل نظارت بر بانک‌ها با اشاره به شرط عدم تعویق مجامع امسال بانک‌ها از سود سالانه بانک‌ها که صرف کفایت سرمایه می‌شود، خبر داد. یکی از ابزارهایی که بانک مرکزی به کار می‌برد، این است که اگر بانک‌ها در صورت‌های مالی خود، سود شناسایی کنند، باید این سود را صرف افزایش سرمایه کنند تا به آن نسبت کفایت سرمایه برسند. مجامع بانک‌ها هم زمانی برگزار می‌شود که بانک مرکزی این صورت‌ها را تایید کرده باشد.
شرط عدم تعویق مجامع امسال بانک‌ها

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها می‌گوید: بر این اساس بانک مرکزی بانک‌هایی که در صورت‌های مالی سالانه سود شناسایی می‌کنند را ملزم به اختصاص آن به افزایش سرمایه می‌کند. به گفته عباس کمره‌ای که در گفت‌وگو با «فارس» صحبت کرده است، تاکنون چند بانک صورت‌های مالی‌شان را به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند و پس از رسیدگی و تایید آن می‌توانند مجامع خود را برگزار کنند، اگر همه بانک‌ها این فرایند را طی کنند، امسال دیگر مجامع بانک‌ها به تعویق نمی‌افتد.

 تکلیف بانک‌ها

کمره‌ای در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی تا چه زمانی با نرخ کفایت سرمایه پایین بانک‌ها مدارا می‌کند و آیا تمهیدات ویژه‌ای برای افزایش سرمایه در نظر نمی‌گیرد؟ می‌گوید: بانک‌ها مکلف به رساندن نسبت کفایت سرمایه به نسبت‌های مقرر هستند اما به هر حال افزایش سرمایه به وضعیت بازار سرمایه وضعیت سودآور بانک‌ها مرتبط است.

برنامه سیاست‌گذار

از نظر سیاست‌گذار پولی یکی از برنامه‌های اصلی بانک مرکزی بهبود نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها است. براین اساس یکی از ابزارهایی که بانک مرکزی از این به بعد به کار می‌برد، این است که اگر بانک‌ها در صورت‌های مالی خود، سود شناسایی کنند، باید این سود را صرف افزایش سرمایه کنند تا به آن نسبت کفایت سرمایه برسند. بعد از این هم مجامع بانک‌ها هم زمانی برگزار می‌شود که بانک مرکزی این صورت‌ها را تایید کرده باشد.