دورنمای مگاپروژه‌های مپنا

12:05 - 1400/01/25
مگاپروژه‌های ده‌گانه «مپنا» در حالی اعلام شده است که این شرکت علاوه بر ساخت و اجاره ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو باری و تحویل آن تا پایان امسال به راه‌آهن، در نظر دارد عملیات اجرایی 3 ایستگاه اول را در قرارداد خط ۶ متروی تهران به ارزش یک‌هزار و 400 میلیارد تومان تا اسفندماه به پایان برساند.

روابط عمومی مپنا: مدیرعامل شرکت مپنا در نخستین کنفرانس نفت –  ایران ۲۰۱۷ تصریح کرد: در  ۱۰ سال گذشته بیش از ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه در کشور ساخته و این در حالی است که نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار پروژه در داخل و خارج کشور در حال احداث است.

جایگاه ایران در پروژه‌ها

به گفته عباس علی آبادی پروژه‌های خارجی که ایران در رقابت با شرکت‌‎های بزرگ دنیا برنده شده‌ است، جایگاه ایران را در سال ۲۰۱۵ بر اساس گزارش McCOY (مَک کوی) با سهم 16.7 درصدی به رتبه سوم جهان پس از «زیمنس» و «GE» به عنوان صاحب تکنولوژی ارتقا داد. این در حالی است که ظرفیت‌های ایران در بخش اجرای پروژه‌های یوتیلیتی و در عمده پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی از پتروشیمی‌های فجر و مبین تا دماوند و در همه فازهای پارس جنوبی و نیز واحدهای فرآیندی همچون «SRU»، «فلومیتر»، «توربوکمپرسورهای پالایشگاهی» و در ایستگاه‌های تقویت فشار «خطوط IGAT»  مثال زدنی است. وی با اشاره به اینکه در موضوع تامین مالی جهت اجرای پروژه‌ها، ایران در بن بست نیست.

تاسیس صندوق پروژه
علی آبادی با اشاره به گزارش مپنا، مگاپروژه‌های این شرکت را معرفی کرد. بر این اساس این شرکت «انتشار اوراق صکوک و سلف و اجاره» را به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان برای احداث نیروگاه گناوه به طور کامل انجام داد. همچنین «تاسیس صندوق پروژه» به ارزش 3 هزار و 600 میلیارد تومان در سازمان بورس اوراق بهادار جهت اجرای طرح‌های بخار سیکل ترکیبی نیروگاه‌های «پرند»، «توس» و «عسلویه» در دستور کار مپنا است که به طور میانگین نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تفاهم‌نامه‌های اثرگذار

امضای تفاهم‌نامه احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F «رمپنا» به صورت EPCF با وزارت نیرو نهایی شده که فاز اجرایی آن در بندرعباس به توان ۱۰۰۰ مگاوات در حال اجراست. قرارداد اجرای نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی دزفول برای ستاد اجرایی فرمان امام به صورت EPCF امضا شده است. این در حالی است که نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیرجان با شرکت «گهر انرژی» به صورت EPCF با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال احداث است. همچنین عملیات اجرایی احداث نیروگاه غرب کارون وزارت نفت به صورت BOO برای تامین برق مورد نیاز پروژه‌های نفتی غرب کارون آغاز شده است.

توسعه میدان گازی 
علی آبادی در ادامه تشریح مگاپروژه‌های «رمپنا» گفت:  قرارداد احداث ۷۰ ایستگاه فلومیتر به صورت EPCF با شرکت متن در حالی انعقاد شده که قرارداد توسعه میدان گازی افروز B به صورت «بای‌بک» به ارزش 3.8 میلیارد دلار با شرکت ملی نفت نیز نهایی شده است. این در حالی است که عملیات اجرای توسعه میدان گازی افروز آغاز و عملیات ۳D سایز میک آن به پایان رسید و تجهیزات لازم خریداری شد، با این حال به دلیل مرزی نبودن آن، از اولویت خارج و هم‌اکنون در حال مذاکره برای انتقال این سرمایه‌گذاری به پروژه‌های دیگر هستیم.

علی آبادی از قرارداد ساخت و اجاره ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو باری با راه‌آهن و تحویل آن تا پایان امسال خبر داد و گفت: در قرارداد عملیات اجرایی E & M خط ۶ متروی تهران به صورت EPCF به ارزش یک هزار و 400 میلیارد تومان با شهرداری تهران تا اسفندماه ۳ ایستگاه اول آن تحویل خواهد شد.