تب معاملات سهام فروکش کرد / سهامداران عقب‌نشینی کردند

11:58 - 1403/04/22
اکوایران: بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته سوم تیر ماه روند معاملاتی چهارشنبه قبلی را تکرار کرد. این روند مشابه در حالی شکل گرفت که روز‌های ابتدایی هفته شاهد تغییر کامل آمار معاملات بودیم.

به گزارش اکوایران، بازار سهام خرداد ماه و هفته اول تیرماه را با محدودیت 2 درصدی دامنه نوسان پشت سر گذاشت و رکود معاملاتی تشدید شد. شرایط معاملات سهامی در دومین هفته تیرماه نیز تفاوت چندانی نداشت و معامله‌گران همچنان چشم به راه رئیس دولت چهاردهم بودند.

 

بورس تهران در روز ابتدای این هفته با اعلام نتایج انتخابات رئیس دولت چهاردهم، شاهد ورود 538 میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام و کاهش هزار و 727 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته قبل در تراز 3 همتی قرار داشت؛ روز ابتدایی این هفته در سطح 5 همتی قرار گرفت و روز یکشنبه تراز 7 هزار و 753 میلیارد تومانی را تجربه کرد که بالا‌ترین سطح هفته جاری بود. در این هفته شوک مثبت انتخابات باعث رشد تراز شاخص‌ها در روز شنبه و یکشنبه شد اما این شوک به سرعت تخلیه شد و در سه روز معاملاتی انتهای هفته شاهد روند معاملاتی قبل از انتخابات بودیم.

چهره اول بازار طلا

رکود معاملاتی بورس تهران از کجا آب می‌خورد؟

برخی از تحلیل‌گیران بازار سهام معتقدند شوک مثبت انتخابات از معاملات سهامی خارج شده و بورس تهران در کانالی بالاتر، به سمت روند رکودی و نزولی (با شیب آهسته) که قبل از انتخابات به بورس تهران حاکم بود، باز می‌گردد. برخی از تحلیل‌گران نیز بر این باورند که نگرانی‌های فعالان بازار سهام نسبت به تأمین برق صنایع کشور موجب افزایش رکود معاملاتی شده است. از سوی دیگر نیز پس از رشد قابل توجه شاخص‌های سهامی طی دو روز معاملاتی ابتدای هفته، نیاز به اصلاح زمانی متناسب آن نیز در بازار سهام احساس می‌شد.

 

با تمام این تفاسیر، معاملات سهامی روز شنبه می‌تواند تکلیف روند کوتاه مدت شاخص کل را مشخص کند و پاسخی به پرسش رکود یا رونق معاملات دهد. پرسشی که در چند ماهه اخیر، معمولاً با پاسخ رکود مواجه بوده است.