شوک اونس جهانی به بازار طلا و سکه در تعطیلات

12:08 - 1403/04/27
قیمت طلا و سکه به‌رغم تعطیلات تاسوعا و عاشورا امروز افزایش قابل توجهی را ثبت کرد. برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: «کاهش نرخ دلار می‌تواند افزایش قیمت طلا و سکه را تا حدودی کنترل کند.»

به گزارش اکوایران، بازار طلا و سکه به‌رغم به سربردن در تعطیلات محرم و تحت تاثیر سقف‌شکنی‌های اونس جهانی، روند صعودی را در پیش گرفته است. براساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر، طلای 18 عیار امروز، 27 تیر 1403 را صعودی آغاز کرد و تا لحظه نگارش این گزارش به سه میلیون و 416 هزار تومان قیمت‌گذاری شد. طلای 24 عیار نیز امروز  به نرخ چهار میلیون و 554 هزار تومان رسیده است.

 

سکه هم همین روند افزایشی را پیش گرفت و قیمت‌ها صعودی گزارش می‌شوند. بر این اساس اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه طرح جدید را 40 میلیون و 800 هزار تومان گزارش کرد. سکه طرح قدیم هم افزایش داشت و  نرخ 37 میلیون و 600 هزار تومان را در کارنامه قیمتی خود ثبت کرد. 

نیم‌سکه هم طی تعطیلات دو روزه تاسوعا و عاشورا  حدود 300 هزار تومان گران شد و به 22 میلیون و 800 هزار تومان رسید. 

اونس جهانی اما که پیش از این افزایش آن متوقف شده بود، در پی ترور ناموفق ترامپ به سقف‌شکنی‌های خود ادامه داد و امروز نرخ دو هزار و 464 دلار را ثبت کرد.   

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه 27 تیر 1403

کارشناسان بازارهای مالی دو مؤلفه را جزو تاثیرگذارترین مؤلفه‌های بازار طلا و سکه می‌دانند؛ اونس جهانی طلا و قیمت دلار. البته این دو مورد اکنون در مسیرهای متفاوتی از یکدیگر قرار دارند و همین مسأله پیش‌بینی روند آینده طلا و سکه را متفاوت می‌سازد.

همانطور که پیش از این گفته شد بازار در حال حاضر شاهد سقف‌شکنی‌های پی در پی قیمت اونس جهانی است و این آغاز یک روند جدید اونس در جدی‌تر شدن پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا خواهد بود. برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با اکوایران می‌گوید: «با پیروزی ترامپ روند افزایش اونس جهانی تداوم می‌یابد. تداوم روند افزایش قیمت جهانی طلا هم بی‌شک بازار داخلی طلا و سکه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

این کارشناس بازارهای مالی روند اصلاحی نرخ دلار را بی‌تاثیر نمی‌داند و می‌گوید که کاهش نرخ دلار می‌تواند افزایش قیمت طلا و سکه را تا حدودی کنترل کند. 

حق‌شناس در ادامه توضیح می‌دهد: «تحت تاثیر کاهش انتظارات تورمی و ایجاد جو خوش‌بینی که در پی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری رقم خورده است، پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار بیش از این کاهش یابد و اثر بالا رفتن اونس جهانی را خنثی کند.»