لایحه اصلاح مبارزه با پولشویی تصویب می‌شود؟

هموارشدن مسیر تصویب لوایح FATF

14:07 - 1400/01/18
مسیر تصویب لوایح 4 گانه موسوم به FATF به نظر می‌رسد در حال هموار می‌شود که پس از تصویب یکی از لوایح 4 گانه با عنوان لایحه اصلاح مبارزه با تامین مالی تروریسم توسط شورای نگهبان حالا سخنگوی این شورا می‌گوید در صورت اصلاح موارد ایرادی تصویب دومین لایحه اصلاح مبارزه با پولشویی هم در دستور کار قرار دارد.

دنیای بورس: پس از اینکه سیگنال‌های مثبتی از سوی شورای نگهبان مبنی بر تصویب لوایح 4 گانه موسوم به FATF با رایزنی‌های دولت و مجلس با هماهنگی مقام‌های عالی نظام ارسال شد، حالا امروز هم عباسعلی کدخدایی؛ سخنگوی این شورا در گفت‌وگو با «فارس» اعلام کرده پس از تصویب لایحه اصلاح مبارزه با تامین مالی تروریسم، در صورت اصلاح موارد مبهم لایحه اصلاح مبارزه با پولشویی توسط مجلس مخالفتی با تصویب این لایحه نیز ندارد. به گفته وی طبق گزارش علی لاریجانی؛ رئیس مجلس ایراد شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مبنی بر قضایی بودن لایحه برطرف شده است.

طبق گزارشی که رییس مجلس از لایحه اصلاح قانون مبارزه به پولشویی به شورای نگهبان ارسال کرده، این لایحه مسیر خودش را طی کرده است. بر این اساس، ایراد شورای نگهبان مبنی بر قضایی بودن این لایحه برطرف شده و به همین دلیل شورای نگهبان وارد بررسی محتوایی این لایحه شد و آن را تایید کرد. شورای نگهبان تاکید کرده در این زمینه تابع نظر و گزارش ارائه شده توسط علی لاریجانی؛ رئیس مجلس به شورای نگهبان است.

البته قبل‌تر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (لایحه پالرمو) ایراد وارد کرده بود و بخش‌هایی از آن را مغایر با منافع ملی دانسته بود. در این میان اما حاشیه‌ها برای دیگر لایحه 4 گانه موسوم به FATF هنوز پابرجاست و با وجود نرمش در برابر ایرادهای وارده از سوی مجلس و شورای نگهبان بر سر لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) هنوز به طور قطع و رسمی معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار تصویب نهایی لوایح 4 گانه FATF است. در همین حال برخی منابع از جلسه هفته آینده مجلس در این باره در خصوص لوایح موسوم به FATF خبر می‌دهد.

ناظران از هموارسازی مسیر تصویب لوایح 4 گانه موسوم به FATF خبر می‌دهند و دلیل اصلی آن رایزنی‌های دولت و برخی از بدنه مجلس با شورای نگهبان با هماهنگی عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری نظام می‌دانند. اروپا به طور تلویحی به نقل از مقام‌های ذی‌نفع اروپایی حضور و سرمایه‌گذاری اروپا در ایران را منوط به پایان تعلیق‌ها ایران در مسیر پیوستن به کارگروه FATF می‌دانند.

پیش‌تر در همین رابطه خواندید:‌ لوایح چهارگانه FATF کدامند؟