دامنه تاثیر تغییر قیمت لاستیک‌ها

08:20 - 1400/01/18
نایب رییس انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، گفت: افزایش قیمت به دلایلی همچون قانون مصوب سال 93 برای واردات لاستیک، قابل پیش‌بینی بوده و درصورتیکه چاره‌اندیشی درخصوص افزایش نرخ وجود نداشته باشد، کمبود لاستیک تا پایان ماه جاری در کشور محتمل خواهد بود.

احمدرضا متقی در خصوص افزایش 5 درصدی قیمت لاستیک‌های داخلی و 40 درصدی لاستیک‌های خارجی در گفت‌و‌گو با «بورس‌نیوز» با بیان اینکه واردات تایر از سال 93 تنها از طریق نمایندگی‌های مجاز مقدور بوده اظهار کرد: عدم تمدید درخواست‌ تمدید نمایندگی‌های مجاز واردات لاستیک از سوی وزارت صمت باعث فاصله‌گرفتن میزان عرضه و تقاضا در بازار شده که نهایتا منجر به رشد قیمت‌ها شد. در ان میان البته 80 درصد تایر کامیون‌ها وارداتی است.  نبود نمایندگی برای واردات لاستیک منجر به کمبود عرضه تایر استاندارد در بازار شد؛ به‌طوری‌که حتی تا پایان سال گذشته نیز به اعتصابات گسترده کامیون‌داران ختم شد.

به ادعای متقی طبق شنیده‌ها ارز دولتی در سیستم واردات و صادرات وجود دارد اما تاکنون هیچ واردکننده‌ای موفق نشده ارز مورد نیاز خود را برای واردات تایر از طریق سیستم بانکی انتقال دهد؛ متاسفانه این موضوع هیچوقت به صورت عملی اتفاق نیافتاده یا اگر هم بوده آن‌قدر انگشت شمار بود که کفاف بازار کشور را نمی دهد.

وی درباره تاثیر افزایش قیمت‌ها بر سهام شرکت‌های بورسی نیز عنوان می‌کند: وقتی کالایی در کشور کمیاب شود تولیدکنندگان داخلی این مجال را پیدا می‌کنند که محصول‌هایشان را با قیمت‌های خیلی بالاتری بفروشند و وقتی قیمت‌های آن‌ها بالا رود تاثیر مثبتی روی بازار سرمایه خواهد گذاشت.

پیش‌تر «دنیای بورس» در این خصوص گزارشی نوشته بود: سریال افزایش قیمت صنایع بورسی